Vad gör vi? Del CCXXXII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minns du mer av bilen, förutom att det var en audi? Tänker att det kanske är en bil som du ser igen? Kanske någon som bor i närheten?
Jag tror att jag sett bilen tidigare, så den borde vistas där regelbundet, men sen kan jag ju aldrig säga till 100 att det är just den bilen tyvärr. Men nej jag han inte lägga märket till annat än att det var en mörkblå audi.

Hemma igen. Fick en ny trimmer utan problem på jula. Katterna har husarrest inomhus med AC:n. Dom är inte nöjda alls men dom är äldre och jag är extra rädd om dom i värmen. Ponnysarna står inne och verkar nöjda med det och slippa alla bromsar och flugor. Hundarna njuter av kylan från AC:n. Spanjorerna går mitt ute i hagen i starkaste solen och betar som ingenting och njuter av värmen och solen ;)

Skurat badrummet, vält badkaret så jag kom åt ordentligt bakom, torkar väggar och lister, rensat golvbrunnen. :yuck:
Kvar är att skura ur badkaret, handfatet och toaletten men tar det efter jag tagit ett bad ikväll när jag städat resten. När jag tömt köksskåpen åker jag en sväng till hästarna och leker lite med hundarna, men först en kort paus.

Hemma. Lämpat av kartonger och handlat. Naturligtvis glömde jag knäckebröd som de senaste fem gångerna :meh: Funderar på att ta en tur till Blomsterlandet ändå, men svårt att slita sig från den svala lägenheten. Bokade om tvättstugan till imorgon också eftersom jag glömde att köpa doftfritt mjukmedel - ska tvätta inför att skicka iväg med sellphy påse.

Oooch såg just att de stängt butiken. Utan bil, orka ta sig ut till Arninge eller Järfälla eller Sollentuna. Får helt enkelt kolla på ica om de har något. Annars hoppar jag blommor i år helt enkelt.

Hemma igen. Fick en ny trimmer utan problem på jula. Katterna har husarrest inomhus med AC:n. Dom är inte nöjda alls men dom är äldre och jag är extra rädd om dom i värmen. Ponnysarna står inne och verkar nöjda med det och slippa alla bromsar och flugor. Hundarna njuter av kylan från AC:n. Spanjorerna går mitt ute i hagen i starkaste solen och betar som ingenting och njuter av värmen och solen ;)

Vår 11 åriga hona hade blitt tokig, hon envisas med att vara ute i hettan men hittar nog svala platser, bara ibland hon ser lätt trött och törstig ut och då är en annan mer döende, typ 😆.

@Spelberoende
Jag gick med stoet längs en 70 väg, på en raksträcka intill kanten, ingen håller 70 på den vägen så man vistas inte där om man inte måste. Jag var tvungen eftersom det var enklaste och snabbaste vägen hem med halt häst. Diket är brant och det går inte att gå ner i med häst. Då kommer två bilar, en gammal flakbil och en audi. Audin väljer att köra om fast han ser oss,han kommer inte hinna om utan att träffa mig och hästen, det är helt klart. Jag tar ett steg ut i vägen och viftar med hjälmen som jag har i handen och tänker att om jag urskiljer mig lite från hästen så kommer han stanna, ingen vill ju köra på en människa men han gasar ännu mer och den andra föraren i flakbilen panikbromsar så han får motorstopp. Audin hinner tack vare det precis väja för mig, han slänger sig på tutan och håller in den hela tiden han tar sig förbi oss, som tur är reagerade inte stoet alls på det. Han kör över på andra sidan halvägs ner i diket och sen upp igen. Hade inte den andra föraren panikbromsat så hade vi smällt, audins sidospegel var precis vid min arm. Sen gasade han tutandes därifrån. Den andra föraren och jag bara stirrade på varande, lika chockade båda två innan jag gick åt mitt håll och han startade sin bil igen. Den som brydde sig minst var stoet vilket jag är oerhört tacksam för.

Men fy fan. Vilket jävla as. Så otäckt!!!

Vår 11 åriga hona hade blitt tokig, hon envisas med att vara ute i hettan men hittar nog svala platser, bara ibland hon ser lätt trött och törstig ut och då är en annan mer döende, typ 😆.
Den på 10 år har lätt accepterat situationen, den på 13 har det inte och fick nu gå ut en stund. Hon letar också upp svala platser men är långhårig och inne i en period av ständig jakt efter hon fått nytt smärtstillande och äntligen orkar jaga igen. Hon har ju gps på sig så jag hittar henne ju henne om jag måste.

Med 34 grader i skuggan (och gud vet hur många grader i solen) och frisk vind upplever man utomhus som en varmluftsugn... :wtf: Stallet har jag haft stängt om hela dagen så det är definitivt svalare där inne än ute, och så slipper hästarna alla flygfän. Det kändes snällast att ta in dem faktiskt.

Idag är jag oändligt tacksam för två saker:

1. Farthållare - när man kuskar 40mil med släp så är farthållare på 80km/h sååå skönt.

2. AC 🙌🏻 Att kunna åka i behaglig kyla är underbart!

Ännu ett lass är kört till huset, urlastat och inburet. Sonen ville absolut inte stanna någon längre stund, så vi kastade ur och åkte typ direkt igen.
Stannade på butiken och köpte glass och kuskade hemåt.
Typ halvvägs hem hördes plötsligen ett skrapande ljud och jag fick panikstanna. Ut och inspektera ekipaget. Hittade till slut en hängande fittifjonggrej under bilen och lyckades lista ut att det var nån random gummifästesgrej?
Körde en bit till och hittade en parkeringsficka där jag kunde stanna och lösa problemet. Fäste den tillfälligt under bilen och vi kunde åka hemåt utan problem.
Jag måste ha sett galen ut när jag låg där platt på mage på asfalten bredvid bilen för att nå in under, för en förbipasserande bil stannade precis när jag ställde mig upp igen. Jag hann inte tacka för omtanken dock för han gasade vidare när jag kom på fötter. 😅

Körde inom Rusta på vägen hem och passade på att shoppa golv nu när de har 20%, sparade ändå ett par tusen på det. 😁 Nu har jag golv till sovrummen + gästrummet och kan börja lägga det nästa gång vi åker upp.

Kyldynor till hundarna inhandlade, ut till stallet och gav hästarna morötter och rättade till flugskyddet på kanaljen innan han som vanligt slarvade bort det i hagen. Lekt lite med hundarna i solskenet och åkte sen hem. Passade på att köpa lite glass och jordgubber och en jordärtsskocksoppa till middag. Nu ligger hundarna utslagna på golvet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund