Vad gör vi? Del CCXXXIII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har lyckats förhandla ner priset på mitt mobilabonnemang (inkl mitt extra datakort) till ca hälften under de kommande två åren (alltså mot att jag band upp mig i två år). :up:

Har tagit ut lite komp så att jag slutar en timme tidigare den här veckan, så jag är på väg hem. Skönt! Plus att jag hinner träna.

Så irriterande, HP printern vägrar hitta scannern. Jag kan skriva ut etc då fungerar den, men just skannern funkar inte. Blir tokig.

Jag lider med dig! Satt fast i samma loop för ganska exakt ett år sedan, då med Icabanken. Min gamla mobil dog fullständigt och väldigt plötsligt, så jag hade inte en chans att föra över mitt BankID från en telefon till en annan utan blev då tvungen att skapa ett nytt. För mig slutade det med att banken skickade mig en ny säkerhetsdosa som jag då kunde logga in på internetbanken med och sedan skapa ett BankID på det sättet. För att de skulle skicka dosan var jag dock först tvungen att få ett ID-brev av dem som jag skrev ut, fyllde i, och bifogade en passkopia till. Först när jag postat det och de mottagit + granskat brevet kunde de börja fundera på att skicka mig en ny dosa (hade jag bott i Sverige hade de skickat en med rekommenderat brev utan problem, men eftersom de inte kan göra det till utlandet var jag tvungen att gå igenom alla dessa extra steg) . Allt löste sig till slut, utan att jag behövde flyga över till Sverige, men jag tror det tog typ 6 veckor med all admin fram och tillbaka :arghh:
Jag har diskuterat fram och tillbaka med Swedbank och föräldrarna har även varit in och pratat med sitt personliga ombud på kontoret i Skellefteå, men att skicka en dosa till mig är tydligen helt omöjligt. De får inte hämta ut en med fullmaktsbrev heller... så här sitter jag! Alltså säkerhet i alla ära, men...
Nu ska jag ju tack och lov hem ändå, men tänk om jag suttit fast någonstans och problemet var att jag inte kunde få fatt på mina pengar, vad hade man gjort då?!

Nu har jag fått en fixidé om att jag ska färga mina hårtoppar rosa. Har varit och handlat färg och vill så gärna, men en del av mig tycker att det är så jobbigt vad andra eventuellt ska säga eller tycka... som att det spelar någon roll! Jag är en vuxen människa. Varför ska jag inte göra något som gör mig glad, särskilt på semestern?

När min familj betalt åt mig har jag kollat biljett, skickat länk eller info. Sen har de bokat men skrivit i alla mina uppgifter bara. Så all info har kommit till mig direkt
Det var lite så jag tänkte mig, men jag är så nervös ändå att jag tror det känns bättre att boka själv. 😅 Jag har blivit en sådan hemmasittare!

Nu har jag fått en fixidé om att jag ska färga mina hårtoppar rosa. Har varit och handlat färg och vill så gärna, men en del av mig tycker att det är så jobbigt vad andra eventuellt ska säga eller tycka... som att det spelar någon roll! Jag är en vuxen människa. Varför ska jag inte göra något som gör mig glad, särskilt på semestern?
Men gör det! Hårfärg gör en så pigg och rosa är somrigt och härligt! <3

Jag har diskuterat fram och tillbaka med Swedbank och föräldrarna har även varit in och pratat med sitt personliga ombud på kontoret i Skellefteå, men att skicka en dosa till mig är tydligen helt omöjligt. De får inte hämta ut en med fullmaktsbrev heller... så här sitter jag! Alltså säkerhet i alla ära, men...
Nu ska jag ju tack och lov hem ändå, men tänk om jag suttit fast någonstans och problemet var att jag inte kunde få fatt på mina pengar, vad hade man gjort då?!
Det är verkligen problematiskt! Även för sjuka eller multifunktionsnedsatta som inte kan lämna hemmet (och därför är mer beroende av BankID än gemene man). Det känns helt galet att en så grundläggande funktion (att kunna identifiera sig mot myndigheter, komma åt sina tillgångar, uträtta ärenden) inte är statlig eller åtminstone finns en statlig kontroll över att funktionen tillgängliggörs för alla medborgare.

Ni kan sköta det på telefon? Du talar om vad du vill ha och de klickar och betalar?
Jooo, jg antar det. De är oavsett betydligt mer vana vid att boka resor än jag är. 😅 Jag tänker mest att det blir krångligt att få fram samma flight och för dem att fylla i mina uppgifter. Det mesta fylls ju automatiskt när man klickar i fälten.
Men! det är jag som gör stor sak av det, det löser sig på något vänster!
Först måste jag bestämma mig för om jag vill åka September eller Oktober.

Jooo, jg antar det. De är oavsett betydligt mer vana vid att boka resor än jag är. 😅 Jag tänker mest att det blir krångligt att få fram samma flight och för dem att fylla i mina uppgifter. Det mesta fylls ju automatiskt när man klickar i fälten.
Men! det är jag som gör stor sak av det, det löser sig på något vänster!
Först måste jag bestämma mig för om jag vill åka September eller Oktober.
Åk när du tror du har mest fördelaktig väder i Skellefteå?

Åk när du tror du har mest fördelaktig väder i Skellefteå?
I så fall blir det förstås September, men det känns så stressigt. :D Jag har bara ett kort fönster där mellan att en kollega kommer tillbaka från sin semester och föräldrarna mina åker iväg på sin. Oktober är lättare.
Samtidigt vill jag ju komma hem och skaffa valp så snart som möjligt! :angel:

Varit vid kyrkan och fikat. Det är så vackert där ute på udden! God hembakt fika också. Och lokala hantverkare har försäljning. Köpte en liten keramikblomma som funkar som bivattnare till trädgården och en ljushållare i form av ett lönnlöv i keramik.

Men samtidigt blev jag lite sur när jag tittade på allt vackert som skapats. Varför tar de inte vettigt betalt?! Varför värderas inte handarbete högre?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXIX

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund