Vad gör vi? Del CCXXXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köksfläkt = påslag på hyran, för ett gäng år sedan var det 5% om jag minns rätt från Hyresgästföreningens lista på standardhöjningar.

Jag har inte haft köksfläkt i någon av de lägenheter som jag bott i, och har väldigt sällan haft några problem med det ;) .

Jag kan avslöja att en separat frys inte heller är självklart, även om jag aldrig behövt vara utan just det.
Oj.
Det närmaste sådant jag upplevt var när jag hälsade på hos enman som utbildade våra unghästar. Eftertsom det var en annan del av landet så sov jag och akomms över. Hyresvärden stoppade oss ute på parkeringen och deklarerade att hyran var satt efter en person. Skulle det bo fler där hotade han med hyreshöjning

Gamla torp med vedspis har sällan fläkt. Annars har jag inte träffat på det

Oj.
Det närmaste sådant jag upplevt var när jag hälsade på hos enman som utbildade våra unghästar. Eftertsom det var en annan del av landet så sov jag och akomms över. Hyresvärden stoppade oss ute på parkeringen och deklarerade att hyran var satt efter en person. Skulle det bo fler där hotade han med hyreshöjning

Gamla torp med vedspis har sällan fläkt. Annars har jag inte träffat på det

(Listan som jag hänvisar till är alltså ingen lista från just min hyresvärd, utan från Hyresgästföreningen för vad olika standardhöjningar "ska" kosta. Vill vara tydlig med det, så att ingen missförstår.)

De två senaste husen som jag bott i är byggda runt 1958/1959 och följer standarden som var då. Ingen köksfläkt, självdragsventilation, ojordad el. Det fungerar fint. Ventilationen är väl det som är lite sådär emellanåt (det har satts in fler ventiler som hjälpte). Men just köksfläkt har jag i princip aldrig saknat utan det fungerar generellt bra för mig :) . (Jag räknar med en rätt stor hyreshöjning den dag som det ska göras stambyten - en kvalificerad gissning är att det kommer att göras standardhöjningar i samma veva - och hoppas därför att det inte kommer i närtid.)
Särbon (samma hyresvärd) bor i ett hus som är en handfull år yngre än "mitt" och där är det köksfläkt och jordad el.

Edit: Många saker som egentligen inte är standard är saker som de flesta av oss lite tar för givet är standard, eftersom det vanligaste är att det finns. Inte så konstigt dock, dels kanske pga efterfrågan men också för att värden kan ta högre hyra för det. Jag har alltid trott att en frys är en självklarhet och hade verkligen inte velat klara mig med enbart ett frysfack!

Senast ändrad:
(Listan som jag hänvisar till är alltså ingen lista från just min hyresvärd, utan från Hyresgästföreningen för vad olika standardhöjningar "ska" kosta. Vill vara tydlig med det, så att ingen missförstår.)

De två senaste husen som jag bott i är byggda runt 1958/1959 och följer standarden som var då. Ingen köksfläkt, självdragsventilation, ojordad el. Det fungerar fint. Ventilationen är väl det som är lite sådär emellanåt (det har satts in fler ventiler som hjälpte). Men just köksfläkt har jag i princip aldrig saknat utan det fungerar generellt bra för mig :) . (Jag räknar med en rätt stor hyreshöjning den dag som det ska göras stambyten - en kvalificerad gissning är att det kommer att göras standardhöjningar i samma veva - och hoppas därför att det inte kommer i närtid.)
Särbon (samma hyresvärd) bor i ett hus som är en handfull år yngre än "mitt" och där är det köksfläkt och jordad el.

Edit: Många saker som egentligen inte är standard är saker som de flesta av oss lite tar för givet är standard, eftersom det vanligaste är att det finns. Inte så konstigt dock, dels kanske pga efterfrågan men också för att värden kan ta högre hyra för det. Jag har alltid trott att en frys är en självklarhet och hade verkligen inte velat klara mig med enbart ett frysfack!
När jag hyrde lägenhet på 90-talet så fanns det vare sig frys eller frysfack och hyresvärden lovade att fixa det ända in till uppsägningen ett år senare.

Städat badrummet, bytt sängkläder, tvättat, dammsugit, satt på diskmaskinen och lagat mat :up: Ska bara äta, lägga fram kläder och duscha och tvätta håret så är jag redo för måndag!

Vilar dock nu och "fönstershoppar" på nätet. Det hade varit nice med en kappa och stövlar. Härligt att man kan drömma i alla fall :)

IMG_5276.webp
Köpte några rullar tapet på loppis. Ingen minns en fegis va? 😁

Har precis varit ute och fixat in hästarna. Sedan kände jag att det var dags för varm chokladmjölk (apropå hiss-och-diss-tråden ;) ). Hemgjord sådan hjälper så bra mot lite hosta :) . Och så är det bra mycket godare än hostmedicin... :D

Killarna får sova inne inne i natt och mitt sista hö tog slut under dagen. Planen var att hämta nästa helg för alla går fortfarande på bete men så ringde jag höbonden och snäll som han är tog han traktorn och kom förbi med en stor rundbal med jättefint hö i kväll :bow:

Sen tog jag en skön promenad med hundarna och på vägen hem upptäckte jag att vildsvinen nu tagit sig in i grabbarnas hage i stället för stonas och gått bärsäkrargång där med :arghh: Så nu har jag satt ytterligare staket och fixat med elen och bytt ut några stolpar, i hällregn, stormvindar, mörker och med en pannlampa som belysning. Jägaren kommer i morgon kväll.
Funderar på att ta jägarlicens :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur länge luktar ett dött djur?
  • Överjävligt ont i ryggen
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Vad gör vi? CCXXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn