Vad gör vi? Nu kör vi! Del LXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hämtade min telefon idag, snabbt jobbat med tanke på att jag lämnade in den sent måndag eftermiddag. Förra gången byttes displaymodulen och batteriet. Den här gången byttes kameran på baksidan, antennen och högtalaren. Jag behövde inte betala något eftersom det var servicestället som missat att göra det första gången.

Sitter på tåget på vägen hem och halvsover. Ser i ögonvrån en ung hemlös kille stå en bit framför. Det ösregnar så han är genomblöt och det droppar vatten från honom på golvet. Jag kollar förstrött på min mobil och vaknar upp nästa gång när någon vrålar: "HEEEEJ MONEY"!!! En kvinna skakar en mugg framför näsan på mig. Jag hinner knappt reagera innan hon utbrister: "you work you pay" och pekar uppfordrande på muggen. Hon står helt klart inom min comfortzone och stirrar nu irriterat på mig. Hon sätter sig ned bredvid mig och stöter till mig i sidan och skakar åter på muggen.
Tåget stannar och jag blir lättad när jag ser att det är min station. När jag ska passera den blöta killen så kommer jag på att jag har en 500-lapp i plånboken. Han har bara stått där och ofredar ingen. Han vågar inte ens sitta på sätet för att han är så blöt. Drar fram 500-lappen och ger den till honom. "Är du säker", frågar han. Jag tänker på min nya Rodebjerklänning och min torra lägenhet som väntar på mig. Ja, svarar jag. "Är det ok om jag ger dig en kram?" frågar killen. Och det är ok. Får en enormt blöt kram innan jag hoppar av tåget och han vinkar när tåget åker iväg. Jag undrar vart han ska sova inatt.

Läser "Gård och Torp" och hittar farmor och farfars gamla hus som renoveringsobjekt ! "Vi" sålde det när farfar dog och det är väl 20 år sedan nu. Det har hunnit bli ganska nedgånget sedan dess... tråkigt, men hoppas att nya ägaren gör något fint av det.

Det är ju hemskt i sig själva tiggeriet, men rent affärsmässigt måste det ju gå bättre om man kör en trevlig linje. En kvinna utanför ICA vrålade "puta" (hora) efter mig när jag inte hade några kontanter. Nästa gång jag har kontanter kommer jag ju inte att känna att jag vill lägga dem i hennes mugg. Förstår inte riktigt approachen, fattar att de måste ha in cash, men det borde finnas smartare sätt.

Har det stökigt hemma, Stökigt i sinnet. Vill åka till Mora på lördag men det är så mycket som ka lösas. Kan inte hjälpa att känna mig lite pressad.

Det är ju hemskt i sig själva tiggeriet, men rent affärsmässigt måste det ju gå bättre om man kör en trevlig linje. En kvinna utanför ICA vrålade "puta" (hora) efter mig när jag inte hade några kontanter. Nästa gång jag har kontanter kommer jag ju inte att känna att jag vill lägga dem i hennes mugg. Förstår inte riktigt approachen, fattar att de måste ha in cash, men det borde finnas smartare sätt.
Vissa av tiggarna är mer aggressiva än andra. En herre ville titta i min plånbok, vilket han inte fick.

Hmm, försöker vända tillbaka dygnet genom att vara vaken i vad blir det nu, 35 timmar and counting. Ja förutom att jag just nickade till framför datorn och somnade i 20 minuter på bussen. När kan jag gå och lägga mig?

Vissa av tiggarna är mer aggressiva än andra. En herre ville titta i min plånbok, vilket han inte fick.

En äldre kvinna vid St Eriksplan springer efter folk och skriker. Du kanske sett henne, liten och ettrig. Iofs kanske ngn psykiskt sjukdom bakom? En yngre kvinna kastade sitt skräp på gatan utanför min port, jag gick och lämnade tillbaka skräpet till henne, hon blev då inte helt glad :rofl: Men vafan finns ju fan papperskorgar :confused: Jag förstår inte hur det går ihop med verksamheten. Liknande beteende borde ju inte göra folk mer givmilda tänker jag?

I mitt samhälle är det organiserat så de kan vara stressade vissa gånger och då mer påflugna. Tyckte så synd om ena kvinnan en gång när fem män stod omkring (över henne) och ömsom pratade ömsom skrek på ett främmande språk. Kvinnan såg ganska olycklig ut. Man ser att det kommer män (samma) och hämtar upp det de fått i muggarna (och även det som gömts undan för att det inte ska finnas för mycket pengar i muggarna) och även lämnar och hämtar. Tiggarna tackar alltid nej till mat/dricka. De får det när pengarna hämtas. Fruktansvärt :( Så jag kan förstå att de ibland är lite otrevliga med pressen de har på sig.

I mitt samhälle är det organiserat så de kan vara stressade vissa gånger och då mer påflugna. Tyckte så synd om ena kvinnan en gång när fem män stod omkring (över henne) och ömsom pratade ömsom skrek på ett främmande språk. Kvinnan såg ganska olycklig ut. Man ser att det kommer män (samma) och hämtar upp det de fått i muggarna (och även det som gömts undan för att det inte ska finnas för mycket pengar i muggarna) och även lämnar och hämtar. Tiggarna tackar alltid nej till mat/dricka. De får det när pengarna hämtas. Fruktansvärt :( Så jag kan förstå att de ibland är lite otrevliga med pressen de har på sig.

Ja det är hemskt när det är organiserat! Samtidigt måste ju den där killen också känt sig stressad tex över vart han ska sova i natt, hur ska han torka sina kläder? Och jag anser att ingen behöver skrika hora efter folk. Det ger liksom inte något, till någon. Och är det 2 meter till en sopkorg kan man lägga sitt skräp där istället för mitt på gatan.

En äldre kvinna vid St Eriksplan springer efter folk och skriker. Du kanske sett henne, liten och ettrig. Iofs kanske ngn psykiskt sjukdom bakom? En yngre kvinna kastade sitt skräp på gatan utanför min port, jag gick och lämnade tillbaka skräpet till henne, hon blev då inte helt glad :rofl: Men vafan finns ju fan papperskorgar :confused: Jag förstår inte hur det går ihop med verksamheten. Liknande beteende borde ju inte göra folk mer givmilda tänker jag?
jag ger inte pengar till tiggarna. Annars är jag generös med det jag har men inte pengar till folk som bosätter sig i butikens entre och ska ha tull.

Ja det är hemskt när det är organiserat! Samtidigt måste ju den där killen också känt sig stressad tex över vart han ska sova i natt, hur ska han torka sina kläder? Och jag anser att ingen behöver skrika hora efter folk. Det ger liksom inte något, till någon. Och är det 2 meter till en sopkorg kan man lägga sitt skräp där istället för mitt på gatan.

Absolut! Problemet för de som är i mitt samhälle är väl att de som är "ovanför" hotar dem. Den stackars blöta killen svarar bara för sig själv och har säkerligen ingen som kräver något av honom.
Folk är lata som f-n när det kommer till skräp. Vet inte hur ofta jag plockar fimpar utanför min dörr :meh:

Sitter på tåget på vägen hem och halvsover. Ser i ögonvrån en ung hemlös kille stå en bit framför. Det ösregnar så han är genomblöt och det droppar vatten från honom på golvet. Jag kollar förstrött på min mobil och vaknar upp nästa gång när någon vrålar: "HEEEEJ MONEY"!!! En kvinna skakar en mugg framför näsan på mig. Jag hinner knappt reagera innan hon utbrister: "you work you pay" och pekar uppfordrande på muggen. Hon står helt klart inom min comfortzone och stirrar nu irriterat på mig. Hon sätter sig ned bredvid mig och stöter till mig i sidan och skakar åter på muggen.
Tåget stannar och jag blir lättad när jag ser att det är min station. När jag ska passera den blöta killen så kommer jag på att jag har en 500-lapp i plånboken. Han har bara stått där och ofredar ingen. Han vågar inte ens sitta på sätet för att han är så blöt. Drar fram 500-lappen och ger den till honom. "Är du säker", frågar han. Jag tänker på min nya Rodebjerklänning och min torra lägenhet som väntar på mig. Ja, svarar jag. "Är det ok om jag ger dig en kram?" frågar killen. Och det är ok. Får en enormt blöt kram innan jag hoppar av tåget och han vinkar när tåget åker iväg. Jag undrar vart han ska sova inatt.

Nu blev jag tårögd. Jag har också gjort samma några gånger och just fått frågan om de får ge mig en kram eller ngt om att jag inte är som andra för jag SER dem. Många som tom ger pengar ser dem inte. De ser en tiggare och inte individen.
Det är så hemskt att se hur vissa har det. Även när jag var sjukskriven blev jag enormt tacksam över vad jag hade i jämförelse. Jag hade både egen lägenhet, kläder, mat, mediciner, familj etc. De blir överlyckliga över att man ens ser dem i ögonen och bryr sig, utöver hur mycket pengar som vissa bränner på skit på en kvart är ovärderliga för dem.

Sååå trött.. Orkar inte laga mat. Så middag, lite sent ja, blir te och hårdbröd med tonfiskröra och lite grönsaker.
Lite kontorsjox kvar innan jag tar kväll. Har sovmorgon imorgon!
Nu sitter jag på pilatesbollen och gungar i takt till radion.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
387
Senast: __sofia__
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 485
Senast: Tantan
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 161
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare? Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med... 2
Svar
25
· Visningar
1 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka