Vad hade jag rätt att göra?

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var ett litet stall som verkligen skulle ha den där mysiga och trygga känslan! Tyvärr så flyttade de två goda stallkamrater jag hade där och två nya flyttade in. Den första tjejen (Tjej A) var rätt otrevlig och jag träffade henne sällan. Den andra tjejen (vi kan kalla henne tjej B) var hennes kompis men hon försökte iallafall få ihop oss som en grupp. Tjej B var en ung tjej med rätt dålig ekonomi och det var rätt ofta som jag upptäckte att hon hade tagit saker av mig, lånat utan att fråga och använde mina salvor och flugsprayer.
Efter att de två tjejerna hade kommit dit blev stallet en enda oreda, jag försökte säga till stallägaren men han påstod att det inte var hans problem. Det skulle vi i stallet ta med varandra.
För övrigt så hade vi bara EN hage som var liten, lerig och bergig, tre hästar skulle trängas där.
Varje gång det blev problem i stallet, vilket var ofta, så sa jag till stallägaren. Exempel; när tjej B flyttade in i stallet tog hon friheten att flytta på mina grejer och ta min sadel och tränsplats i sadelkammaren. Dem flyttade undan mina grejer i det gemensamma skåpet. Men varje gång något sånt hände och jag sa till stallägaren att förklara reglerna som gällde i stallet för de andra, så hävdade han att det inte var hans sak. Hade han rätt eller fel?

Tillslut flyttade jag därifrån, jag hade 3 månaders uppsägning av boxen och flyttade när jag hade en månad kvar. Den sista månaden ägnade jag till att städa ur alla mina grejer och flytta mina saker. Men en dag när jag kom dit (det var i mitten av sista månaden) och skulle tömma boxen på strö så hade tjej B flyttat in sin häst där. Hon hade tagit mitt torvströ som jag hade lagt in precis innan jag flyttade min häst, alltså det var helt nytt och inte använt. Jag pratade med stallägaren och han sa att tjej B sa till honom att jag hade gett klartecken för henne att städa ur och ta boxen. Men hon hade aldrig pratat med mig. Jag ringde henne och skällde men hon slängde på luren i örat på mig. När jag tittade på min mobil hade jag fått ett sms där det stod "Jag har tömt din box. Mvh A*******"
Hon hade alltså inte frågat mig, utan hon hade bara antagit att det varit ok.
Enligt kontraktet hade jag alltså 3 månaders uppsägningstid, och jag hade en månad kvar. Men ändå hade hon tagit min box, vilket måste vara väldigt fel. Eller?
Hur skulle jag ha hanterat det här? Det jag gjorde var att jag bara stack därifrån och hörde aldrig av mig igen. Men hade jag rätt till något annat? Kunde jag anmält stallägaren för att han gav bort min box bara sådär till någon annan innan min tid gått ut? Hur skulle jag gjort med tjej B som bara tog mitt strö? (Visst att torvbalar kanske inte är jättedyra och så, men enligt mig och andra jag pratat med så gör man inte så).

Tacksam för svar!
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Det verkar som om du retat upp dig över massa småsaker och bägaren nu runnit över.

Själv hade jag väl inte brytt mig så jättemycket, det var väl inte så att du hade tänkt samla upp torven och använda den (för som jag förstod det så var det strö som du öppnat och lämnat kvar i boxen)? Det finns väl fortfarande en tom box i stallet? Tror inte det så mycket att göra faktiskt i såfall.
Hade kanske också blivit lite irriterad över att man inte meddelar en så man slipper åka ut i onödan men annars så hade jag nog sett det som helt okej att de tar över boxen och jag slipper städa den då det bara en halv månad det rör sig om.
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Jag vet ju inte vad de står i ert kontrak, men står de att du ska ha en särskilld box ex box nr 3 så ska de vara din tills du inte betalar för boxen längre.
Oavsett om du har ett nr eller inte så måste de dessutom finnas en box ledig till dig under uppsägningstiden i stallet.

Men kära vän, var glad att du slipper dessa jobbiga tjejer, hoppas du trivs i ditt nya stall och får ha dina saker ifred!!

Någon jag skulle gjort om jag var du: skaffat hänglås o haft sakerna i ett skåp :-)
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Ang att hon fick din box hade jag inte reagerat över, sålänge det inte är en "ny" häst som kommer och får betala så att stallägaren får dubbelt betalt. Det får han ju inte bara för att hon byter box. Hade du av någon anledning viljat nyttja en box dom sista 2 veckorna så hade du ju haft laglig rätt till det om ni hade ett bra kontrakt.

Torven hade jag inte brytt mig om, har aldrig tagit med mig mitt gamla strö till ett nytt stall, jag hade snarare sett en stor fördel i att slippa städa ur hela boxen :angel:
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Frågan är ju vad du vill göra?

Du valde att flytta under uppsägningstiden, betalningsansvaret för uppsägningstiden har du fortfarande. Strö som ligger i boxen, tänkte du på allvar ta det med dig?!
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Ja jag tänkte på allvar ta torven med mig. Men inte för att använda i den nya boxen utan för att fylla i gropar hemma hos oss i vår hönsgård :p

Självklart är jag glad över att ha min häst hemma i vårt stall.

Anledningen till att jag lade ut den här tråden var för att jag blev aningen fundersam över om stallägaren och dessa tjejer kunde göra så. Stallet låg ca 2 minuter ifrån oss knappt så det var verkligen inget stort avstånd att åka för att städa ur boxen. Tycker ändå att det verkar som en aning fel att bara tillåta dem ta min box utan vidare eftersom jag var skriven på just den boxen. Och den skulle vara min oavsett tills tiden hade tagit slut. Samtidigt hade han ändå lagt ut en annons lite efter att jag sagt upp mig om att det var en box ledig i hans stall.
Får han ens driva ett stall med en så liten och dålig hage? Finns inget att beta i den och det är så fullt med lera att hästarna får mugg och tappar hår från benen.

Och jag såg inte detta som småsaker. Mina stallkamrater innan frågade alltid först innan dem skulle låna något, här togs det bara saker och flyttades på mina grejer utan lov, tror att dem flesta hade blivit uppriktigt förbannade av detta.

Men men...
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Varför satte du din häst där om det är så dåligt som du beskriver? Du verkar ju ha haft hästen där ett tag dessutom. Som hästägare är du ju ansvarig för hästens hälsa.

Du får väl be stallkompisen om betalt för torven.
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Varför satte du din häst där om det är så dåligt som du beskriver? Du verkar ju ha haft hästen där ett tag dessutom. Som hästägare är du ju ansvarig för hästens hälsa.

Du får väl be stallkompisen om betalt för torven.

I första inlägget beskriver TS att det var bra där från början tills de bra personerna flyttade och nya kom in...

TS: Jag förstår att det känns lite surt men försök släppa det. Om jag fattade rätt så togs din box i mitten av sista månaden av uppsägningstiden. Är det nåt att bråka om? Torven är visserligen inte gratis men å andra sidan så slapp du städa ur. Eftersom klimatet blivit så dåligt att du valt att flytta kanske du kan gå vidare och känna att du sluppit rätt billigt undan ändå...tänker jag ;)
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Lägg det bakom dig och gå vidare. du har flyttat därifrån och deras problem med hagar och boxar är inte ditt?
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Jag hade verkligen inte orkat engagera mig i massa gammalt.

Nu har du flyttat, den tiden är över se framåt istället för bakåt.
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Det fanns två riktigt stora hagar tillsammans med den lille från början men sen lyckades stallägaren klanta sig och bli av med de två hagarna. Så stallet var ett perfekt ställe först, men när de två andra flyttade in började helvetet.

Sen är det väl inte så att jag bryr mig jättemycket om det som hände längre, utan jag frågade bara om det fanns något speciellt man hade rätt eller inte rätt till. Ville inte få en massa skit för att jag frågade en sak som jag ville ha ett vettigt svar på.
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Det fanns två riktigt stora hagar tillsammans med den lille från början men sen lyckades stallägaren klanta sig och bli av med de två hagarna. Så stallet var ett perfekt ställe först, men när de två andra flyttade in började helvetet.
På vilket sätt hänger stallägarens klantighet att bli av med hagarna ihop med att de två andra flyttade in?

Sen är det väl inte så att jag bryr mig jättemycket om det som hände längre, utan jag frågade bara om det fanns något speciellt man hade rätt eller inte rätt till. Ville inte få en massa skit för att jag frågade en sak som jag ville ha ett vettigt svar på.
Om du inte brydde dig skulle du inte startat tråden. vad ville du ha för svar? Att tjejen skulle betala dig för ditt torvströ, eller hade du tänkt ta med det?
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Det du har rätt till är väl det ni kommit överens om i kontraktet, sedan kan det vara en annan sak vad som händer i verkligheten och hur mycket kraft och energi man ska lägga på att bråka om det. Du skriver och undrar om du skulle kunna anmäla, men då undrar jag till vem och vad du i så fall skulle kunna få ut av det? Så länge ingen begått något brott och ingen lidit ekonomisk eller annan skada finns det väl inte så mycket att få upprättelse för?
 
Sv: Vad hade jag rätt att göra?

Jag skulle bara dra ett streck över det och lämna allt bakom mig, för min egen skull. Svårt när man är uppretad men vad kan du vinna på att bråka i detta läget. Torvströ är inte så stort att bråka över heller. Nej, energitjuvar måste man lära sig att ignorera ibland, för sin egen skull. Ibland krävs det att man säger ifrån men eftersom du ändå flyttat så lämna skiten bakom dig och se framåt! Lycka till
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 105
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 825
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 276
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 307
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp