Vad hade ni gjort? sto som sätter sig på en

lizan

Trådstartare
Moderator
Nu vill jag ha NHarnas synvinkel på det här problemet!

I min närhet finns det en bruksnordis, sto, 10 år gammal.

Hon är jättemysig och trevlig i hanteringen för det mesta, men det finns ett problem.


När hon brunstar så kan man knappt komma nära hennes bak eller bakben utan att hon börjar trycka på och luta sig mot en för att tillslut nästan sitta på en (Bokstavligen talat).

Det här är inga större problem för andra än ägaren och skötaren, men jag vill ändå höra era åsikter om hur ni hade gjort i denna situation.


När man har henne lös eller i lina är hon jättesnäll, även inne i stallet när hon inte är brunstig, det handlar alltså helt om ett brunstbeteende. Hon går undan direkt och utan problem.

när hon går emot kan det tex vara när man ska kratsa ena bakhoven, hon trycker sig då emot en som jag beskrev ovan.
Då hon är en kraftig bruks har man ju inte en chans att stå emot hennes tyngd hur mycket man än vill.

trycka in fingrar hälper inte för att få ett mer punkttryck. inte ens hovkratsen bryr hon sig om.


så, hur hade ni gjort?


(och nu poängterar jag igen att jag vill ha en NHsynvinkel på problemet)
 
Jag hade försökt "driva undan" baken med hjälp av tryck först - hade det inte fungerat (som du ju säger att det inte gör) hade jag drivit med hjälp av mitt rep. Haft grimma på, med repet fastsatt i grimman och sedan genom att föra huvudet mot mig och "veva" med repet mot baken försöka få henne att flytta undan rumpan från mig. Lyssnar hon inte efter sedvanlig "tryckökning" hade jag väl fått träffa till slut... :o
 
Jösses vilken litterär förmåga jag är märker jag när jag läser igenom mitt inlägg. Hoppas NÅGON förstår NÅGOT av vad jag skrivit iaf... :o :( :crazy:
 
Jag hade undvikit hennes rumpa under de kritiska dagarna om jag inte var absolut nödd och tvungen.

Kokopelli Mana
 
hade låtit henne vara de dagarna, varför bråka med någon som har hormoner som rusar i kroppen.
 
kratsa hovarna kan behövas, och då sätter hon sig på en.

eller om hon får ett sår eller annat som gör att man måste vara där och pyssla.


och det handlar inte bara om brunstens 2 värsta dagar.
utan hela brunsten.

hon har precis flyttat så vi vet inte exakt hur länge hon brunstar i normala fall, men nu har hon hållt på i ett par veckor.


och det är alltså allt från att man rör henne från virveln o bakåt, och hela bakbenen också, som hon gör såhär.
 
för att man måste i vissa fall och beteendet är ju ändå inte acceptabelt.
 
Munkpeppar kanske, som kan hjälpa mot brunstproblem. De där brunstproblemen har väl förmodligen inget med hennes uppfostran och vanliga beteende att göra.
Mitt sto blir helt tokig när hon är brunstig, men bara om det finns en mörk hästpojke (hingst eller valack) med långa, smala ben i närheten. Då går hon knappt att hantera alls! I ett stall hon stod i ett tag fick de skilja på henne och den mörke valacken eftersom hon skrämde livet ur honom då hon nästan var uppe och klättrade på den stackars valacken.
När hon går med korviga kallblod, som våran haflingerkille, märks brunsten inte öht.
 
Fast det hjälper inte på alla ston..
Finns andra örtpreparat i handeln också man kan testa, bla
Moody Mare.
 
Jag håller inte riktigt med, visst måste man lära hästen att sköta sig men kanske bör man försöka ta tag i brunstproblemet först.Försöka få henne mer balanserad menar jag.
Ett sto som blir mkt stressat av brunst "kan inte" lyssna och om man går på för hårt finns risken att man skapar en pissmärr.
 
Jag tror också på den linjen. Tala med en veterinär.

Kokopelli Mana
 
kan ni berätta mer om munkpeppar eller andra preparat som finns då?

låter ju intressant!
 
jo fast något måste ju ändå göras NU.

vad händer om man hittar henne imorn på morgonen med ett stort sår på ett bakben som MÅSTE göras rent på en gång.

då måste man kunna göra det utan att få en KRAFTIG bruksnordis på en (och jag överdriver inte när jag säger att hon sätter sig på en).


Men det där med örter o så lät intressant, hästens ägare är inte främmande för sånt heller, ska ta upp det med henne!

Jag är en 100% valack-människa, trivs nästan bara med valacker, och de ston jag känt har inte varit såhär hysteriska vid brunst heller, så jag vet ju inte mycket om vad man kan göra.

därför jag frågar! ;)


men även om örter o så ska kollas upp, så måste man ju kunna göra något NU om man måste vara o göra något med henne.
 
vad händer om man hittar henne imorn på morgonen med ett stort sår på ett bakben som MÅSTE göras rent på en gång.

då måste man kunna göra det utan att få en KRAFTIG bruksnordis på en (och jag överdriver inte när jag säger att hon sätter sig på en). med henne.

Ja,du? Hitt på nåt!

Dränk in en rejäl bomullstuss med Jodopax och sätt fast på en lång pinne? Nöden är uppfinnigarnas moder :). Sätter hon sig får hon väl sitta där? så länge hon inte sitter på såret kan man ju tvätta när hon väl har satt sig ner.

...ställ upp henne med rumpan mot en vägg med glesa plankor där det går att sticka in handen?

Kokopelli Mana
 
JAg är v'äl en av dom som imte får svara i den här tråden :crazy:, men jag tycker det är skamligt att bara b e NH"folk om råd i en så uppenbar hormonell fråga som denna, vad vill du ha för svar??? Att ett ledarskap skall befästas???
Tyvärr så är det endast hormonerna som spökar på din häst, och ingen NH i världen kan hjälpa det :crazy:
Tänk att man blir bara mer o mer chockad över folk :angel:
 
några glesa väggar har vi inte.

o jodopax på en pinne kan ju säkert gå i vissa fall, men en stor vass sten i hoven då?
 
njae.

för det första är det inte min häst.

och att det är hormoner vet jag ju, eftersom det är när hon brunstar.

jag ville mest ha synpunkter och se om någon här hade idéer.
ägaren gör på ett sätt, förra ägaren gjorde ungefär likadant. en kille har haft några idéer som tyvärr inte fungerat.

örterna var ju ett bra tips.

att jag skriver här beror på att jag inte vill ha några "däng till hästen"-svar, är ofta vettigare folk här än på vanliga hanteringsforumet.


Jag förstår att det antagligen inte finns så mycket o göra, men det kan ju sitta nån nånstans som har en likadan häst som kommit på något bra knep.


Och att mena på att jag är korkad är väl en lite lägre nivå än vad man kan önska från vuxna personer?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 855
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 890
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 657
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp