Vad hade ni gjort? sto som sätter sig på en

Skulle jag behöva ta itu med något skulle jag ställa mig mitt ute på stallplan eller liknande, så att hon helt enkelt inte kan få in mig i ett hörn och sätta sig på mig. Dessutom så försöker jag sköte det mesta på okända hästar i en trygg vinkel, d.v.s. bredvid hästen, inte bakom (tryggt sparkavstånd, om man BARA tänker på säkerhetsaspekter alltså).

Jag skulle också överväga någon form av medicin (t.ex. örtmedicin, homeopati eller liknande), det skadar inte att pröva.
 
men menar du verkligen att "jag" skulle dänga till hästen bara för att jag inte är nh anhängare då????
Jag VET vad jag skulle göra med den hästen, det finns 2 alternativ...men dom vill du kanske inte höra från en sån som mig.........
man kan inte behandla hormoner med ledarskap eller liknande....det funkar inte så. :crazy:

Vuxen eller inte....jag tycker ditt inlägg var omoget själv, därefter mitt svar.
..att jag sen har haft mer "pissmärrar" än de flesta här på forumet, är ju knappast relevant :crazy:
 
jag menar inte att alla som inte håller på med NH slår sina hästar, men att jag vet att jag inte får "dra till henne med spöt"-svar på det här forumet, därför lägger jag frågan här.

har du tips får du såklart komma med dom, istället för att sitta där och håna mig som aldrig sett till maken av brunstbeteenden förut (aldrig varit med om värre än att dom skvätter lite i tid och otid och stannar när dom ska gå förbi valackar).


och om du nu anser mina inlägg så omogna, varför sänka dig till min nivå?
 
där sa ju ju faktiskt nåt ja! :)

bakom hästen är ingen fara, hon slår aldrig mot människor, utan i det här fallet är det nästan värre brevid, eftersom det är då hon kommer åt att sätta sig på en.. :p

och örter ska jag föreslå till ägaren, hon är ju som sagt inte alls främmande för sånt så det kommer hon säkerligen vilja prova!
 
Hallå någon??? Nu blev jag intresserad av den där munkpepparn! Totton blir ju helknasig å allmänt stressad när hon brunstar, finns det mer örter att tillgå som kan hjälpa??? Jag e redo å pröva allt! Förutom amfetamin eller nåt då.... :o
 
Vad finns det för örter förutom Moody Mare-blandningen och Munkpeppar som kan tänkas hjälpa?

I stallet där jag stod förut fanns ett sto som var riktigt trist att rida när hon brunstade. Hon hade även lagt sig till med att gå och skvätta så fort ägaren satte krav på henne i ridningen. Munkpeppar vet jag att hon provade, men det hjälpte inte vad jag vet. Finns det något annat man kan prova i örtväg? Har för mig att det pratades om p-spruta (???) - men då fick man ju inte tävla sedan.

Är lite nyfiken, ifall man någon gång skulle stå med ett sådant sto som egen häst... :)

/Sara - inbiten valackmänniska :D Och också korkad!
 
Det är precis detta jag menar med att skapa en pissmärr!!!
Ett sto som får för höga krav ställda på sig när hon mår dåligt av sin brunst, reagerar med att skvätta.
Då har du fått en pissmärr och det är alltså skapat av människan.
Istället för att rida henne borde man låta henne vara när hon känner sig stressad och i obalans.
Det verkar lite som om folk inte tänker på att detta tillstånd är otroligt jobbigt för hästen.
Istället irriterar man sig på att hästen inte funkar som man vill.
Tänk på att de är levande varelser som kan känna.
:)
 
att inte sätta sig på en bara man kommer i närheten av rumpan anser inte jag vara några höga krav. och hade vi inte förstått att det har med hormonerna att göra så hade vi ju antagligen bara blivit förbannade på henne och dragit till henne- men det vill vi ju undvika, därav min fråga.


men du får som sagt jättegärna berätta mer om örterna, eftersom det låter som ett bra alternativ, eller tips på sidor där man kan leta info själv!
 
Mitt sista inlägg var inte till dig, utan till den som skrev om hästen som skvätte när man ställde krav. :smirk:
 
jo fast längre upp skrev du om att man lätt skapar pissmärrar till mig med, så jag passade på att svara för att förtydliga hela grejjen.

och du skrev också om att försöka få henne mer i balans, men Hur gör man det då?
 
Det finns olika sorters preparat. Vi har anliat en homeopat till vår hund, som har hudproblem. Vi ska nu få ett nytt preparat mot hormonrubbningar. Homeopaten har själv haft det på sin häst som, vad jag förstått, var hopplös under brunsten.
PMa ska jag skicka dig hennes mailadress!
 
Tyvärr så är det endast hormonerna som spökar på din häst, och ingen NH i världen kan hjälpa det :crazy:

Det är ju det jag, NH-Kokopelli säger :mad: :smirk:

.... och Money också för den delen.

Hur förklarar du det?

Kokopelli Mana
 
Jo, jag vet att ni säger det... :bow:..till er båda.men det var lizan jag skrev inlägget till.

:confused: Vem är då NH :confused:...du eller jag eller båda eller alla??? :p
 
Mycket möjligt... Jag vet inte alls vad som gjorts med hästen tidigare.

Är det bara för ägaren att acceptera läget när det nu är som det är tro?
 
Tyvärr är det nog så.
Skvättandet är en reaktion, hon klarar inte av uppgiften och blir otroligt stressad och då bara kommer det.
Jag har själv ett mkt svårt sto som jag faktiskt inte gör något med när hon är på det humöret, det skapar bara konflikter.
Tycker det är viktigt att man tänker på att de verkligen mår dåligt av hormonstressen.
 
Jag menar att man måste försöka få henne i bättre hormonell balans om det fungerar, eftersom ett sto med sådana problem inte känner sig speciellt lugn inuti.
Sedan, kan man försöka ta itu med de andra problemen.
 
Ja du, man kan inte vänta sig någon veterinär hjälp, det känner jag till av egen erfarenhet.
P sprutor är inte lagliga, finns vet som gör det ändå.. fast jag har inte testat det.
Börja med att ändra rutinerna i stallet.
Ett sto med hormonproblem behöver leva efter ljuset ute.
Jag släcker för natten när solen går ner och ger inte mina frukost förräna det är ljust på morgonen.
Det blir till att släcka tidigt på vintern, vid 18 tiden. men sedan jag började med det mår mitt eget sto mkt bättre.
Tänder tidigast 08 på morgonen på vintern.Eller när solen går upp....
Om man ger stor högiva funkar detta bra, till och med min vallack verkade må bra av att ha samma mängd ljus som ute.
Ha inte täcke på ett sådant sto, kroppen får inte tycka det är varmt.
För en sådan häst är det alltså bäst att leva efter årstiderna.När vintern kommer är det naturligt att det blir kallare och mörkare.Har man tänt ljuset i stallet länge talar man om för hästen att det är vår.
Om du har tänkt på det, har man ju nattlampor hos ston man vill få i brunst tidigt så man kan betäcka tidigt.
Jag tycker ni kan prova detta, ni kan också prova örter, det finns flera olika sorter, de är inte farliga så testa er fram.
Fick dessa råd av en mkt duktig äldre man förra året och min häst ändrade sig betydligt.
 
Menade naturligtvis att man inte ska ha täcke inne....
Regntäcke använder jag och täcke inne om det är jätte, jätte kallt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 855
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 890
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 657
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp