Vad händer här?

MissFideli

Trådstartare
Hittade denna film på youtube. Det är inget farligt, så ni vågar kolla :)
https://www.youtube.com/watch?v=ZBTufmI0EKQ

Hur kommer det sig att hästen blir hängande i sulkyn? Och varför är hästen så lugn?

Jag fick också lära mig för många år sen att inte lyfta hovarna på en häst som var påselad, då den kunde trilla omkull. Tydligen inte helt ovanligt. Hur kommer det sig?
 
Sv: Vad händer här?

Jag skulle kunna tänka mig att den reser sig när den ska vända lite halvt odramatiskt och sen tappar balansen och blir hängande utan att slå över bakåt, filmen är rätt gammal.

Har man dragit gjorden för hårt så kan de få problem med andningen och svimmaav, samma som man dragit sadelgjorden för hårt.
 
Sv: Vad händer här?

Och varför är hästen så lugn?

För att den kanske vart med om detta ett par gånger? :D
Nej det kan ju bero på massa saker, att den blev lite chockad och handlingsförlamad kan vara en sak.

Jag skulle tippa på att kusken försökt hålla en lite övertaggad häst varpå denne reser sig lite och situationen gick som den gick. Skön kusk att bara kliva ur, dra ner hästen och trava vidare. :p
 
Sv: Vad händer här?

Jag fick också lära mig för många år sen att inte lyfta hovarna på en häst som var påselad, då den kunde trilla omkull. Tydligen inte helt ovanligt. Hur kommer det sig?
Det har jag aldrig hört? Det är ju rätt vanligt att man drar på ett par boots eller drar av uppe på banan. Däremot så kanske man inte ska ha checken på?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 399
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 918
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 467
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 223
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp