vad händer med gräset?

S

Sellan

vad händer med näringsinehållet när gräset fryser?
skummade snabbt igenom en artikel i ridsport för ett tag sen och hittar inte igen den, (plus att jag knappt fattade hälften vad som stod :o )

kan hästen bli svälld i benen/få ökad risk för fång nu i frosttider? (fattade artikeln som så)
 
Sv: vad händer med gräset?

Hm.. det undrar jag med. Var på en föreläsning med en duktig hovslagare i gårkväll, han tog upp det där med fång och vad som händer i hoven och sådant, och i samband med det sa han också något om det där med fruset gräs på våren och hösten när vädret skiftar från fruset-varmt-fruset osv. Jag fattade det så här:
På vår och höst är ju vädret lite nyckfullt, på dagen varmt, på natten frost typ.
Alltså.
Först är det varmt, då skjuter tillväxten av gräs i höjden och då samlas en massa sockerarter som bildas i gräset när det växer.
På natten fryser det till, då fortsätter det här sockret att bildas trots att gräset inte växer och det blir som en laddad bomb. Sen när solen kommer fram och värmer i gen, växer gräset som då blir mega-laddat med socker/stärkelse. Då kan hästen få fång eftersom det är så mkt koncentrerat socker/stärkelse i gräset och det blir en för hastig förändring.
Eller så var det när hästen åt för mkt av gräset när det är i det tillstånd som jag beskrev ovan:
"På natten fryser det till, då fortsätter det här sockret att bildas trots att gräset inte växer och det blir som en laddad bomb".

:confused:

OBS min egen uppfattning, kan vara fel kan vara rätt.
 
Sv: vad händer med gräset?

Ett av våra, dåvarande dräktiga, ston fick kolik efter första frostnatten för några år sedan. Vet inte riktigt hur gräset förändras, men bra är det inte, och från den hösten lägger vi alltid in lite hö att tugga på vid frostens början, så hästarna har alternativ mat att tugga på samt håller extra bra koll på dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 829
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 841
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 260
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp