Vad händer med mitt huvud?

Nordthor

Trådstartare
Jag har drabbats av en ordentligt jobbig huvudvärk det senaste (året?). Den är väldigt förutsägbar och jag undrar om någon här har någon gissning på vad det kan vara (utöver de misstankar jag själv har)?

Huvudvärken kommer som sagt som ett brev på posten. Alltid måndag morgon efter de helger jag jobbat långa pass.

På jobbet är förutsättningarna för att hålla sig frisk och kry inte alltid de bästa. Jag jobbar 12 timmarspass med varierande arbetsbelastning. Ibland är det lugna gatan och ibland har jag så mycket att göra att jag inte ens hinner äta. Ofta häller jag i mig första koppen kaffe vid sex och sen är det just kaffe som håller mig flytande under dagen, särskillt de dagar med många "jobb".

På söndagkvällen när jag kommer hem ser jag alltid fram emot en avslappnad kväll följd av en riktigt go och lång sovmorgon dagen därpå.

Problemet är att när jag vaknar efter min efterlängtade sovmorgon så har jag en helt brutal huvudvärk! Alltid. Och nu börjar jag bli lite orolig eftersom den följer ett så tydligt mönster.

Mina funderingar:
1. Jag är helt enkelt inte skapt att sova längre än sex-sju timmar/natt. (Dock så kan jag sova jättelänge efter att ha varit ledig ett par dagar, så den teorin håller inte riktigt.)

2. Jag har svårare att stressa av efter jobbet än vad jag tror. Ligger kanske därför och spänner rygg och käkar när jag sover och får ont pga det.

3. Jag har kaffeabstinens och kroppen reagerar på att jag inte får min första kopp vid sex som jag brukar. (Denna teori håller inte heller riktigt.)

4. Mat-, och vätskebrist. Är generellt dålig på att äta bra och dricka vatten när jag jobbar. Kanske kan värken bero på detta?

Ja, där har ni mina gissningar. Någon som har några andra? Blir väldigt tacksam för input!

MVH//Nordthor
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Avslappningshuvudvärk?

Läs line_n-s färska tråd.

Långa sovmorgnar kan för övrigt vara rena självmordet om man har lätt att få huvudvärk.
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Min sambo får ont i rygg och nacke (vilket leder till huvudvärk) om han sover mer än 7 timmar i vår säng. Den passar inte hans rygg.

Kan du försöka känna efter var värken egentligen kommer ifrån? Den är ju vanligtvis ett symptom, hittar du orsaken kan det bli lättare att bli av med.

Själv får jag spänningshuvudvärk (har ett stillasittande jobb vid en datorskärm) och bihålevärk. Eller en härlig kombination!
Men även om jag druckit för lite vatten eller för lite kaffe :).
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Dricker du massor av kaffe under jobbet och sen går hem o lägger dig så återhämtar sig kroppen med en enorm vätskebrist! Kan vara det som gör det!

När jag jobbade kväll som coach och det blev en hel del kaffe och även nån drink efter jobbet ibland så var det vatten som hjälpte mig, jag försökte dricka minst en halvliter vatten nånting när jag kom hem och det hjälpte hur mycket som helst!

:)
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Jag har funderat på om det kan vara det. Sist så gjorde det så ont att jag kräkte ett antal gånger. Då upplevde jag viss ljuskänslighet, men det tillhör inte vanligheterna.
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Tack för tipset! (Tänkte inte alls på att den tråden kunde handla om något liknande.)

Hoppas förövrigt att det inte är den typen av huvudvärk jag är drabbad av. Det verkar helt fruktansvärt!
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Ibland känns det som att jag har legat och spännt käkarna (men inte alltid). Har funderat på att testa att sova med någon typ av bettskena. Tydligen skulle man kunna hitta det på apoteket.
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Jag dricker iaf mer kaffe än vatten per pass. Speciellt nu på vintern. Kanske borde hålla koll på vätskebalansen med. Att avsluta dagen med en resorb eller något hade kanske varit all idé.

KL
Verkar som att jag får köra "projekt: felsökning" ett tag framöver. Det finns en hel del jag kan testa och därmed utesluta saker.
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Jag vet själv att jag är väldigt känslig för att dricka för lite vatten. Då får jag huvudvärk som ett brev på posten. Just nu har jag också hög arbetsbelastning och det är extra varmt i lokalen jag jobbar, så jag måste verkligen anstränga mig för att dricka ordentligt. Det blir en del springande på toa, men jag måste verkligen göra det. Jag blir dessutom väldigt orkeslös av vätskebrist.

Det kan ju bero på andra saker (också) i ditt fall, jag har själv även migränproblem som dock yttrar sig annorlunda, men det är relativt enkelt att testa att dricka mer.
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Äter du en massa sötsaker under de långa passen?
jag har upptäckt att jag får grym huvudvärk som väldigt mycket liknar kaffeabstinens när jag har ätit en massa godis.
 
Sv: Vad händer med mitt huvud?

Hej!

Låter som migrän. Många jag känner som har migrän får den alltid värre när de äntligen är lediga och kan slappna av.

/Lavinia, vars migrän inte följer några regler alls.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 140
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 885
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 047
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp