Bukefalos 28 år!

Vad händer om jag säger upp mig?

Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Nä, alltså ingenting kommer ändras rent arbetsmiljömässigt så det ämnet kan vi lämna därhän. Det var inte det jag ville diskutera, jag vill veta hur det fungerar med a-kassa efter att ha studerat med CSN på 50% och arbetat 50%.

----------------------
För att vara berättigad till arbetslöshetsersättning krävs att du uppfyller ett arbetsvillkor, det vill säga att du arbetat minst 80 timmar i månaden i minst sex månader (huvudregeln). De sex arbetade månaderna ska ligga inom en ramtid av tolv månader omedelbart innan arbetslösheten. Avslutade studier kan, vid vissa reglerade tillfällen, vara överhoppningsbara*. De räknas då inte in i den tolv månader långa ramtiden, varför den kan skjutas bakåt och då komma att omfatta månader innan studierna.

*Överhoppningsbar är den heltidsutbildning som den sökande har avslutat efter fyllda 25 år eller som har föregåtts av sammanhängande förvärvsarbete på heltid i minst 5 månader. Studier kan alltså aldrig vara överhoppningsbara om de inte avslutats. Studier anses vara avslutade om de lett till examen, om de definitivt avbrutits eller om den på förhand uppgjorda studieplanen fullföljts.
----------------
Men ring din A-kassa för att kolla att detta är det som gäller...
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Man ska inte lyfta, man ska förflytta! I nödfall får vi på mitt jobb lyfta 15 kg/person. Så ska din brukare lyftas krävs 2 personer. Varför har ni ingen lift? Detta är ett arbetsmiljöproblem, ta det med facket om din arbetsgivare inte bryr sig.
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Ja och uppenbarligen inte bara jag som tolkade det så ;) Men oavsett så är det nog bara din a-kassa som kan ge exakt svar, karens blir det ju.
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Jag vet inte till vilken A-kassa du hör eller hur mycket du tjänar så det går inte att svara för vilka regler som gäller. Var inne och tittade lite på Kommunals A-kassa och där stod väldigt bra skrivet om när det gick att säga upp sig själv från en deltid och få ersättning utan karens. Vilket man normalt inte får om man säger upp sig själv. Så gör som lil-sis skriver hör med din A-kassa vad som gäller för dig
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Funkar inte dina arbetsuppgifter så skall du ha möjlighet att bli omplacerad. Finns det då inte möjlighet att omplacera så finns inget arbete, uppsagd pga arbetsbrist. Då slipper du oron med karens in till a-kassa. En ide att testa i varje fall

Sen kan det här med deltidsstudierna krångla till det.
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Funkar inte dina arbetsuppgifter så skall du ha möjlighet att bli omplacerad. Finns det då inte möjlighet att omplacera så finns inget arbete, uppsagd pga arbetsbrist. Då slipper du oron med karens in till a-kassa. En ide att testa i varje fall

Sen kan det här med deltidsstudierna krångla till det.

Utan att vara expert på a-kassans regler så är jag inte övertygad om att man kan bli uppsagd p.g.a arbetsbrist i detta fall. Säger arbetgivaren upp med hänvisning till arbetsbrist så kan inte AG anställa någon annan... Man har rätt till återanställning om arbetsbehov åter föreligger.... Så AG kan inte anställa vem som helst...

I detta specifika fall bör nog TS i min mening gå rehabvägen... med företagshälsovård etc... och sedan bli uppsagd p.g.a medicinska skäl... Då klarar man sig med 7 dagars karens i A-kassan...
Sedan håller jag med om att TS deltidsstudier kan ställa till det eftersom TS inte står till 100% till arbetsmarknadens förfogande....
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Men jag vill inte bli omplacerad, jag vill inte vara personlig assistent längre.
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Vill du inte var kvar så spelar de fysisk problem mindre roll. Jag tvivlar att du får mindre karens för pga dina fysiska problem om du inte ens försöker med att göra något åt arbetsmiljön/bli omplacerad/rehabilitering. Du kanske lyckas dupera dem, men karensen är på gott och ont till för att tillämpas just när folk säger upp sig självmant.
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Jag har aldrig skrivit att jag är ute efter varken mindre karens eller lura någon, tack.
 
Sv: Vad händer om jag säger upp mig?

Kontakta facket/a-kassan hur de hanterar egenuppsägning i samband med studier. Det är lätt att tro att du vill att din arbetsskada ska räknas som något när du beskriver den, och det borde den också göra i mina ögon du har stor problem, men för att den ska räknas och att du ska kunna få ersättnign i framtiden (mycket viktigt) så måste den också utredas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 855
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 876
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 901
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
22 258
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp