Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Jadu, läser man rekommendatione på bucas för power smartex all in one, så påstår de att täcket är rekommenderat för temperatur skalan -20 till plus 13 grader. det faller på sin egen orimlighet.

rain varianten ska rekommenderas för temperatur skalan -1 till plus 12 ungefär.Ngt mera resonlig.

Tycker du ;) Nej jag håller helt med, trodde aldrig att den skulle hålla vad den lovar men svårt att veta innan i vilket väder/temperaturer som täcket funkar bäst i.

KL

+4 och duggregn
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke ute/inne.

kl

+9
regnat hela dagen

lösdrift, oklippt. Våffeltäcke + ofodrat regntäcke

kl

Lösdrift, vinterpäls, ca 6-7 grader. Mulet/regnväder.
Invigt det nya vintertäcket jag köpte på Gekås i somras.
Mkt snyggt bajsbrunt med rosa passpoaler:D
200 grams fodring.

Idag är det slaskväder och några plus, lite regn till och från.

Hästarna ser ut såhär:

Häst 1 rids, helklippt, frusen om ryggen men inte resten av kroppen: Horseware Amigo 200 g med hals

Häst 2 rids, helklippt, inte frusen men äldre: Horseware Amigo plus 200 g (fast hals)

Häst 3 unghäst, oklippt rids inte, lite frusen: Fleecefodrat regntäcke med hals

Häst 4 unghäst, oklippt, rids inte, inte frusen: Bucas fleecefodrat täcke utan hals

*KL*

Temperaturen ligger på minus 1, snön vräker ner och det blåser. Hästarna har båda fleecefodrade regntäcken på. Lösdrift, oklippta hästar.

kl

Spöregn och 6 grader. Oklippt fullblod (blivande björn, vad det verkar) har ofodrat Bucas Freedom på sig.

*kl*

6-8 grader, regnskurar och ordentligt blåsigt. Oklippt, frusen travare har 100 g regntäcke på både ute och inne (kallstall, alla fönster och dörrar öppna).

KL

duggregn, vindstilla och + 4 grader sen ett dygn tillbaks här.
Fortfarande oklippta (jag är sjukt sen att klippa i år), fullblodet med rejäl vinterpäls och gott hull går med HW amigo lite dvs regntäcke med ett liiite tjockare funktionsfoder än vanliga standard regntäcken. Max 100 gram, tror snarare det är 50g.

Andra fullblodet i stallet: samma typ av täckning.

2 halvblod i stallet: thermostalltäcke plus tjocka utetäcken ca 300 gram ovanpå, en med helhals. :(

Senast ändrad:

kl

25 årig fjordfarbror som är lite stel och börjar bli lite frysen. :( TJOCK vinterpäls.
Runt nollan idag, regn och ordentligt med blåst.
Inne: 200 gram stalltäcke Rambo newmarket
Ute: Ofodrat regntäcke från TCH eller HW över

Är den som täckar mest i stallet, men har även äldsta hästen.

KL

Regnat heeela dagen, mellan 2-3 plusgrader.

H1 halvklippt gamling: ute fodrat regntäcke knappt 100 gram, naken inne.
H2 oklippt, frusen: ute fodrat regntäcke knappt 100 gram, naken inne.
H3 helklippt: ute HW Rambo California 100 gram, Amigo insulator inne (150 gr)
H4 oklippt, lurvig och varm som en kamin: Naken både ute och inne

Kl,

Har varit ca 6 grader och duggregn idag. 50g är på både inne och ute förutom inatt då det var så varmt när jag åkte från stallet att han får sova naken och lufta ryamattan..

Min har fått ett ofodrat regntäcke nu i år om det är regn eftersom hon har varit lite stel den senaste tiden :(

Min är i stallet med stalltäcke 200 g amigo och över det fleecfodrat regntäcke med halvhals.

Filtklippt halvblod, frusen.

Hon kunde hålla sig varm med detta i hagen idag, trots att det var lite regnigt. For runt som en galning så höll väl värmen av det.

DUM fråga :o Värmer fleecefodret även om man har det i täcket längst ut? Haha detta kanske är jättekonstig fråga men tänkte att det kanske bara uppnår effekt när det är närmast huden (pälsen)?

Anledningen till att jag har fleecefodrat ytters är bara lite tillfälligt då jag kommit på att hon måste ha antingen hel eller halvhals och jag hade detta liggandes och det satt så himla bra på henne (skavkänslig) men hon behöver ju mer än endast fleecefoder.
Men kan jag jämställa detta (200+fleecefodrat) med 300g?

*kl*

oklippt valack med (för en gångs skull) hyfsat tät vinterpäls.
vi har soligt med lite blåst och kanske 5+, pålle har ofodrat shires regntäcke, förhoppningsvis utan sin hals eftersom det klart och tydligt står på täckeslappen att den bara ska på vid regn+blåst... men man vet aldrig med kollektivstall :p

inne är han fortfarande naken, av den anledningen att där har han mat att tugga på hela natten, är skyddad från vädret och temperaturen ligger på några plusgrader, så ser ingen anledning att täcka där än.

kl*

Idag: Ihållande regn och blåst, 7 grader

Halvblod frusen filtklippt. Ute i hagen.

150g amigo stalltäcke+300g utetäcke från shires+ shires fodrade helhals (avtagbar).

*KL*

Temperaturen ligger på minus 1, snön vräker ner och det blåser. Hästarna har båda fleecefodrade regntäcken på. Lösdrift, oklippta hästar.

Ja...ovanstående gäller även för idag. Det vräker ner snö...och jag som ägnat hela förmiddan till att skotta:cool: ...

*kl*

Runt 0:an ute, båda hästarna inne i stall med öppen dörr.

H1: Helklippt, 300gr Amigo insulator
H2: Oklippt, 150 gr Amigo inslulator (detta pga kolikkänningar igår efter regnet)

:eek:
450 gram??!! + luftlager??
i 7 plusgrader!

vad har den hästen på sig när det är 20 minus?

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 807
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka