Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Yes tyvärr, annars står hon och skakar vid grinden och vill in efter en timme, så fort det regnar lite måste hon kläs på ordentligt tyvärr, en porslinshäst :(

Vi får inte -20 här (förhoppningsvis) men hon får helt enkelt ha mer i vinter, om hon fryser då vill säga.

KL*

Idag 7 grader, inget regn och vindstilla.
Pållan helt nöjd med 300g utetäcke utan hals.
Inte alls varm under, men ändå nöjd :)

kl

Igår täckade jag ner till endast ofodrat regntäcke pga att det var lite varmare. Idag täckade jag upp istället (tycker inte om det, men han har verkligen börjat frysa min gamla gubbe).
Inne. 200 gram Rambo newmarket rug
Ute. Ofodrat regntäcke över innetäcket.

KL

29-årig kblsherre, frusen, svårfödd med lite vinterpäls (satt sämre i år:()
+4 och regn hela dagen:(
Fodrat regntäcke (Haglunds) ute och inne.Kallstall

kl

Regn, några plusgrader. Ylletäcke + ofodrat regntäcke ute, får se om jag kan ta mig ut till stallet sen igen så kan hon få slippa ylletäcket inne.

KL

Med risk för att bli lite lynchad, vid -20 har den av mina som har mest haft tjockt ylletäcke, 400g stalltäcke och 400g utetäcke. Har hittills inte stött på en häst om inte går att täcka tillräckligt i -20 även om den har mycket täcken vid +10-(-10).:p

Här är det just nu klart och kallt, ca -6 men kommer sjunka mer i natt.

Alla hästarna är inne.
H1 Amigo Insulator + hals med Dommani stalltäcke över. Helklippt i förrgår.
H2 Amigo Insulator + hals med Horseware insulator över. Helklippt idag.
H3 Mark Todd Under rug. Helklippt med lite (normal) utväxt.
H4 Rambo California, oklippt.

Väder: Kallt, blåsigt och nästan hela tiden mulet och smått regnigt. På mornarna brukar det vara frost.
Det är runt 2-8 grader...

Min sötnos är inte klippt ännu, men har rätt tjocka täcken så att hon inte ska bilda så mycket vinterpäls.
Inne täcket är det tjocka, inte direkt sånt här thermo, men nästan.
Utetäcket är ett ofodrat tunt regntäcke, mest för regnet och blåstens skull :)
Hon går ute allt för lite, men eftersom vi står i ett super dåligt stall så kan vi inte göra något åt saken :(
8-12 ¨på morgonen.

lite off topic men varför byter du inte stall? Jag skulle aldrig låta min häst gå ute mellan 8-12 bara..

KL

Regnat heeela dagen, mellan 2-3 plusgrader.

H1 halvklippt gamling: ute fodrat regntäcke knappt 100 gram, naken inne.
H2 oklippt, frusen: ute fodrat regntäcke knappt 100 gram, naken inne.
H3 helklippt: ute HW Rambo California 100 gram, Amigo insulator inne (150 gr)
H4 oklippt, lurvig och varm som en kamin: Naken både ute och inne

Trevligt att se en mer moderat täckning, jag blir lite förskräckt ibland när jag sneglar i tråden. Både över antalet 'extremt frusna hästar' och hur de byltas in.

*KL*

Här är det strålande sol och minus 7 grader. 100 - 150 grams täcke på D-ponnyn som är 'halvklippt' (hela halsen, hela bogen, helkippt bak till manken sas + halva magen undertill), och det är eg mest för han blivit bortklemad under boxvilan och jag började täcka honom därför.

Shettisen är klippt likadant (nyklippt) och går as usual naken.

Inne inatt var det 9 grader och de hade samma täckning.

Innan har det varit kring 0 -5 och snöblandat regn och blåst, då har båda stått nakna inne (kallstall), och D-ponnyn haft ofodrat regntäcke med hals ute, shettisen naken.

Går det under minus 10 får D-ponnyn ett 200-gramstäcke, och det räcker i princip 'hela vintern'.

*kl*

Här är det vindstilla och ca -7.

H1 (halvklippt): 2 fleecetäcken och ett regntäcke över (han var lite fuktig efter ridturen, därav fleecen, och är lite frusen av sig samt har dåligt hull, därav att han fick 2 tunna täcken på sig).
H2 (halvklippt): 100 g stalltäcke med regntäcke över.
H3 (halvklippt): exakt samma täcken som H2.
H4 (oklippt 3-årigt hbl): naken.

Oj, det är inte många timmar det. Har jobbat med många tävlingshästar på elitnivå som får vara ute längre än så. Är det pga hagbrist (som kan vara ett förekommande problem i den stad där du skriver att du bor)?

Och jag som våndas när jag inte kan ta in mina hästar själv någon dag ibland och de då enbart får vara ute 8 timmar istället för mellan 10 och 12 timmar som det oftast blir.

3,5åring - 100g regntäcke ute (idag sol och runt nollan) - stor hage med i princip fri tillgång till hösilage men fortfarande är gräset mer intressant.
Naken inne (står i "utebox") med fri tillgång till hösilage.

KL

Här är det ett par grader under 0, ingen nederbörd och nästan vindstilla. Pållen, som är oklippt, har ett fleecefodrat regntäcke :)
I natt i stallet får han förmodligen ha ett ganska tunt fleecetäcke på sig :)

*kl*

Här är det ett par plusgrader, mulet och blåsigt! Oklippt frusen travare har 100 g regntäcke dygnet runt. Inne i kallstall på nätterna.

KL

-3 och dimmigt
Inne (förhoppningsvis snart...)
Fodrat regntäcke med fleecetäcke under, ute/inne
Frusen och mkt svårfödd gamling (-81a), oklippt och inte fullpälsad ännu...:(
Kallstall

KL

Har lite grundregler för mig själv, vid regn och det närmar sig nollgradigt alltid regntäcke annars alltid utan täcke :) Enda gången de har vintertäcke "vid icke-regn" är när det går neråt -25-30 grader. Har visserligen ponnys och de går i skogen så har både vind och regnskydd egentligen men man märker ju ganska snabbt hur de trivs!
Så länge jag får leta efter hästar klockan 9 på kvällen i en meter snö och 25 graders kyla för att de leker och äter granar mitt inne i skogen får de fortsätta leva nakna :)

KL

ca -2, dimmigt

Travare, 8 år, svårfödd, tunnpäls : 200 g inne och ofodrat regntäcke över innetäcket ute, hade dock stått och skakat vid intag :(
Arab eller snarare mammut 18 år, lättfödd: Naken ute och inne

Här är det någon minusgrad kommer väl bli lite fler (minusgrader) i natt.
De står inne nu och alla är helklippta.
H1 Amigo Insulator med hals + Dommani stalltäcke
H2 Amigo Insulator med hals + Horseware Insulator
H3 Amigo Insulator med hals + Shires stalltäcke

Imorgon kommer de vid fortsatt minusgrader ha:
H1 Amigo Inuslator med hals + Rambo Supreme med hals
H2 Amigo Insulator med hals + HW Insulator + Amigo 1200d med hals
H3 Amigo Insulator med hals + Charlies utetäcke med hals

Vid varmare väder med plusgrader imorgon kommer de ha:
H1 Amigo Insulator med hals + Charlies utetäcke med hals
H2 Amigo Insulator med hals + Amigo 1200d med hals
H3 Amigo Insulator med hals + Rambo California med hals

Kl, Mitt Fullblod verkar vara allt annat än frusen. Men sen börjar han bli lite gulligt luden också. 50g Bucas är still going strong. plus 2 grader och ska snöa lite lätt idag..

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 055
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka