Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

-3.7 blåsigt. kommer lite snö då och då dock ej blött.
hon har sitt 100g regntäcke från shire o jag inte minns fel.

imorgon däremot åker nog vintertäcket fram för imon skulle det blir kallt! -10 ner till -17 har jag hört! brrr

ang stalltäcken: så har jag faktiskt inte kännt behov av att ha det på hästarna, i nuvarande stall så blir det inte så kallt. 8 hästar värmer upp rätt bra själva s a s. Men vi har även ett ute-stall/kallstall dom hästarna får antingen ha samma täcke inne som ute alt ylletäcke inne.

Skulle gärna få exempel på några märken så vet vi nästa gång det är dags att införskaffa ett :)
Anledningen till det är att vätan kan rinna in i fodret. Stoppningen suger då åt sig o torkar aldrig.
Droppkant för utegångstäcken.

Jag har ett HW supertjockt med foder hela vägen som endast används vid stark kyla utan nederbörd- ej helt vattentätt.

Vad har ni på hästarna vid -15-20°?? Funderar på om jag ska sätta på hästen ett tjockare innetäcke och mindre tjockt ovanpå ute, eller tvärtom? Tips?

KL*

runt 0 grader, snöblandat regn, blåst.
Fruset filtklippt halvblod, inne i stallet, med 400g vintertäcke+helhals

Kl, idag har det varit ca -2, snö och ganska blåsigt. 200g bucastäcke både inne och ute. Vi har ju flyttat till ett riktigt ventilerat stall vilket gör att det nästan är kallare inne än ute..

*kl*

Vet inte riktigt hur kallt det är nu, men skulle gissa att det varit ca -5 idag och blåsigt. Eftersom det vanliga 220gr täcket var blött av snö igår, så la jag på mitt gamla Amigo 1200 heavy. Det är inne på fjärde säsongen och jag tycker inte att det känns särskilt mycket tjockare än det nya 220gr täcket.

Hästen är ett oklippt halvblod som lätt får muskelspänningar i ländryggen.

Idag har vi (bor i södra norrland) haft snöstorm och minusgrader, våra hästar stod inne till lunch då det blåste som f-n och sen gick de in vid 18...

Fölen (7-8 månader gamla) fick sina varmfodrade utetäcken och fyraåringen som rids och är delvis klippt fick inviga sitt nya Jacson Weather Fighter med halvhals. Tror de var rätt nöjda då :)

Kl

-4, konstant snöfall och blåst. Fleecetäcke med ofodrat regntäcke över. Oklippt fbl-sto.
Känns faktiskt som att jag kan ta bort fleecetäcket, anar att hon kommer vara ganska varm under.

Idag har vi (bor i södra norrland) haft snöstorm och minusgrader, våra hästar stod inne till lunch då det blåste som f-n och sen gick de in vid 18...

Fölen (7-8 månader gamla) fick sina varmfodrade utetäcken och fyraåringen som rids och är delvis klippt fick inviga sitt nya Jacson Weather Fighter med halvhals. Tror de var rätt nöjda då :)

Lite nyfiken, varför täckar du fölen?

Vad har ni på hästarna vid -15-20°?? Funderar på om jag ska sätta på hästen ett tjockare innetäcke och mindre tjockt ovanpå ute, eller tvärtom? Tips?

Förra vintern hade vi runt -15 som kallast tror jag, men oftast runt -12 den perioden det var så jäkla kallt. Min hade 100 g och morsans 200 g halvhals. Nakna inne runt nollan. Vill bara ha ett täcke på.

Detta året om det blir lika kallt (neråt -15) kommer de troligtvis ha ungefär samma täckning, iaf ute.

Morsans blir nog täckad inne, 150 g eftersom hon ska klippas lite och blir stelare o känsligare för vart år. Tror inte hon behöver mer i hagen, de står i stället inne mer på fodringarna (ute i hagen 3 pass och äter 4 ggr i boxen) om det är skitväder ute, dvs mycket snö/blåst, har bra skydd i hagen både av skog (som de dock inte nyttjat när det blåser för mycket) och tak. Är det bara kallt så behövs knappast mer.

Min blir mycket ev täckad inne, 150 g riktigt kalla nätter och har ev på sig 200 g ute om riktigt kallt, troligtvis inte av samma anledning som ovan. Han ska filtklippas i år = betydligt mer klippt än förra året så jag vet inte riktigt hur det påverkar honom. Men som helklippt klarade han en normal vinter på 200 g ute och 150 g inne.

Delvis KL

Är riktigt imponerad av vissa mer eller mindre klippta hästar som folk här verkar ha, skulle ha en krampande isbit i hagen men så tunna täcken.

När jag kom ut idag till vår fryslort så hade hon innetäcket (ca 200-250g skulle jag tro) och vintertäcke med hals 300g (dock lite för kort i rumpan och dålig svanslapp). Det var ca -3, blåste rätt rejält och kom lite torr snö till och från. Och hästen FRYSER, ser redan i hagen att hon skakar, när hon kommer in så slutar hon att skaka relativt snabbt men kniper med svansen och är spänd i bakdelen.

Rider ca 45 min och ska sen släppa ut hästen igen, funderade ett bra tag på vad hon skulle ha på sig. Eftersom jag kände att hon var spänd i ryggen och bakdelen när jag red så vågade jag inte riskera att hon skulle bli kall igen. Så hon fick ett innefleecetäcke (har stor svanslapp) med magvärmare på underst, sen ett 100g stalltäcke och vintertäcket med hals överst.

Hon kommer antagligen att vara rätt varm men det hjälper till att minska spänningarna i ryggen och bakdelen...

*kl*

Är väl runt -3, blåser o snöar lite lätt.

Helklippta hästen har: Amigo 350 gr + Rhino wug ofodrat (detta för att stänga ute blåsten)

Lilla lurviga ponnyn: 150gr Amigo + ofodrat Rambo supreme

Delvis KL

Är riktigt imponerad av vissa mer eller mindre klippta hästar som folk här verkar ha, skulle ha en krampande isbit i hagen men så tunna täcken.

När jag kom ut idag till vår fryslort så hade hon innetäcket (ca 200-250g skulle jag tro) och vintertäcke med hals 300g (dock lite för kort i rumpan och dålig svanslapp). Det var ca -3, blåste rätt rejält och kom lite torr snö till och från. Och hästen FRYSER, ser redan i hagen att hon skakar, när hon kommer in så slutar hon att skaka relativt snabbt men kniper med svansen och är spänd i bakdelen.

Rider ca 45 min och ska sen släppa ut hästen igen, funderade ett bra tag på vad hon skulle ha på sig. Eftersom jag kände att hon var spänd i ryggen och bakdelen när jag red så vågade jag inte riskera att hon skulle bli kall igen. Så hon fick ett innefleecetäcke (har stor svanslapp) med magvärmare på underst, sen ett 100g stalltäcke och vintertäcket med hals överst.

Hon kommer antagligen att vara rätt varm men det hjälper till att minska spänningarna i ryggen och bakdelen...

Det är blåsten som är det knixiga tror jag. Igår gick min med ulltäcke under sitt ofodrade och kom in och var "lagom = sval" medan han idag under sitt fleece+ofodrade regn var för varm. Igår blåste det rejält och snöade, cirka -3, idag är det knappt någon blåst, snö och -3. Han fick gå ut efter ridtur med ett nättäcke och ofodrat då det varken ska snöa eller blåsa resten av dagen.

*kl*

sägs krypa ner mot -10 inatt och imorrn ska det bli omkring -6

Häst 1: Filtklippt häst - 300 grams täcke + regntäcke över (tror inte det andra håller 100% tätt nämligen)

Häst 2: Oklippt paint - Bucastäcke fleecefodrat. Känns tjockt, så det motsvarar nog 150 gram kan jag tänka mig.

Häst 3: Oklippt björnpäls - naken

Det är blåsten som är det knixiga tror jag. Igår gick min med ulltäcke under sitt ofodrade och kom in och var "lagom = sval" medan han idag under sitt fleece+ofodrade regn var för varm. Igår blåste det rejält och snöade, cirka -3, idag är det knappt någon blåst, snö och -3. Han fick gå ut efter ridtur med ett nättäcke och ofodrat då det varken ska snöa eller blåsa resten av dagen.

Blåst parat med nederbörd, dvs fukt och väta, är ju konstaterat vara det som hästarna har svårast att hålla temperaturen i. Detta gäller ju dock först och främst för otäckade hästar där endast pälsen är det som ska temperera hästen, men jag finner att det även på täckade hästar i samma väderförhållanden, har stor inverkan, helt klart.

KL - på samma ämne:

Jag med det varma och konstant mkt lätt täckade, nu filtklippta fullblodet, har faktiskt "täckat upp" de tre senaste dygnen. visserligen har temperaturen bara varit ca -3, men det har blåst kraftiga vindar vilket ökar kylfaktorn med MÅNGA minusgrader, samt konstant snö hela tiden. Han har haft stalltäcke Amigo 150 gram, samt det lättfodrade regntäcket Amigo det också, över. Det har varit lagom. I icke blåst och icke nederbörd, är denna täckning ALDELES för varm för honom vintertid, men nu dessa tre dagar har det varit bra!

det är INTE temperaturen i sig när det är kallgrader, som avgör om hästen behöver tjockare täcken. Det är vind och nederbörds förhållanden framför allt!

Haha vi resonerar lika som vanligt :-) Hade det inte varit för snö och rätt hårda vindar i kombination hade jag aldrig täckat upp min nu.

Även jag täckade upp iom blåsten. Till 200 gramstäcket. Var precis lagom varm under det nu. Trots samma temperatur på termometern som sist när det blev för varmt, men som sagt - vinden är skillnaden.

Inne har han 150 gram, samma temp som ute men (nästan) ingen vind.

*kl*

Här blåser det också nonstop och mycket. Isande vindar och ca -7.

H1 (halvklippt äldre fbl): 200 g Bucas utetäcke med hals.
H2 (halvklippt mesig tysk): två fleecetäcken och 200 g Shires utetäcke med hals över.
H3 (halvklippt tjockt hbl): 100 g Amigo med regntäcke över.

H4 (oklippt 3-åring) har precis åkt iväg på jullov men är mest naken. Han fick med sig ett fleecefodrat regntäcke som de kan slänga på vid riktigt skitväder och snöstorm.

KL
Tror det var runt -3 på dagen, snöade hela tiden och blåste som fasan.

Frusen halvklippt (hela framdelen liksom och från manke till ljumske) hannoveranare. Är även "rygghäst" så blir stel lätt.
Ute mellan 8-12.
Ute: Rambo 200g + 100g liner = 300g totalt, och ofodrad hals.
Inne: 300g Amigo stalltäcke.

Ska bli runt -13 grader snart hörde jag så har ett 400g Hansbotäcke med otillhörande hals från annat täcke som får åka på ute då. Har inte nog med varma täcken på frusna pållen än :/

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 106
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka