Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*KL* Min häst (oklippt) har fortfarande på sig sitt Rambo California täcke. Hon går med det på sig ute om dagarna, har halsdelen till men använder den inte.. när hon kommer in brukar hon få stå inne och "lufta" lite ;) sen har jag back on track nättäcke eller ett tunnare typ thermotäcke (m blankt foder ) från hansbo eller amigo som hon står med nattetid.

Nu har min shettis 100g täcke, han är rakad på bogen och vid gjorden och lite bakom. Han står ute på lösdrift.

Det är lugnt, fråga på du!

Kommer nog ha Dommani ylletäcke + Amigo Insulator 150g + Dommani 300g + Shires 400g.

Är ju som tur var inte -25 speciellt ofta eller länge i stöten.

Ah okej då förstår jag, måste vara en riktigt fryslort till häst du har och snacka om att han borde se ut som en michelinhäst med alla de täckena på :D ;)

Nu tyckte även jag att Q överdrev men...

När det är runt nollan är luftfuktigheten 100%- rått.

när det är riktigt kallt sjunker den som regel.

Fukten/ nederbörden o vinden påverkar hästen mer än torr kyla- som med mig:cool:

mina har aldrig mer än ett täcke på- för komforten.

Halstäcket är som ett extra täcke. Menar att det gynnar hästen lika mkt o är då bättre.

kl

min helklippta häst i gott hull som tränas medelhårt och har lagom bra kondis har sitt Agria utetäcke m. helhals inne + ute fortfarande (tror det är ca 200g, inte alls säker).
Det jag funderar på är om avsaknaden på "stjärtlapp" (efter att ha haft två väldigt täckeshungriga fuxar tidigare...) gör något eller inte? Han håller på att "modelleras" om i kroppen av massör och vi är supernoga med att han inte ska bli stel/kall i och med detta.
Jag tycker att han känns lite stummare/stelare (alltså inte typ stenhård) på baksidan av skinkorna som går otäckade då hela tiden men det kan lika bra vara inbillning. Det är inte så att man märker av något på honom vid ridningen men det är ändå en känsla jag har och tänker på det långt inne i bakhuvudet.
Det är inte så att täcket inte täcker rumpan och han gå naken men själva stjärtlappen är borta som sagt, det blåser ju sjukt friskt hos oss (stallet ligger mellan två vatten = blåshål) men det lämnar ju fortfarande öppet.
Åh, jag känner mig fett töntig... Spec nu när han fått byta hage och inte har möjligheten att röra sig typ alls, äta något öht och är lite halvt "sjuk i huvudet" med att springa sen hans kompis blev dålig och hamnade på boxvila...

Tycker nog att du ska titta på min stjärtlapp- kanonbra.

haha vart är den då?

funderar på att byta till ett annat halstäcke att ha inne + ute m. stjärlapp. så kanske jag slipper tänka på det alls! är mest nyfiken på hur stor "funktion" den har.

KL

+2 och mulet
Ute i hagen.
Samma som igår:laugh:, tunt vintertäcke, ute/inne.

aldrig sökt på buke o lär aldrig göra :p

nu har min iaf ett haglunds utetäcke m. helhals o stjärtlapp ute + inne.

KL

Nu har jag fått ändra om lite i täckesanvändningen då det blev runt 0:an och blåser SKITKALLT!! Snöblandat regn också:

H1 - Gamlingen (halvklippt) har samma täcke på sig som innan, knappt 100 grams fyllning. Sval under täcket men har inte frusit och inte blivit stel. Inne är hon fortfarande naken.

H2 - Fryslorten som inte är klippt har Rambo California (100 gr) ute och är naken inne.

H3 - Den helklippta har haft Rambo California 100 gr på sig ute, men fick byta till ett Rhino Wug 200 gr i samband med vädret igår och idag. Så länge det inte är så rått som nu klarar hon sig gott med 100 gram ett tag till. Hon har fortfarande ett Amigo insulator 150 gr inne.

H4 - 3-åring, oklippt och en helt galet go päls, fortfarande naken i ur och skur både ute och inne!

Jag skulle ha svansflärp under såna förhållanden, då ju vinden annars går in en bra bit även mot resten av kroppen på hästen om vinden ligger på.

vad menar du med att han fått byta hage och nu knappt kan röra sig? står han i sjukhage trots att det är kompisen som är sjuk eller? :confused: Kan han verkligen inte gå med ngn annan om nu kompisen är långvarig konvalecent? detverkar inte vettigt att du ska ha såna omständigheter att hästen knappt kan gå i hage i väntan på att kompis ska komma åter, lär väl dröja ett tag om den ska ta det lugnt vilket jag antar att de ska en period efter att ha stått på box. :confused:

kl

Någon plusgrad, regnat till och från hela dagen. Oklippt men känslig häst, skulle ha haft 200g Amigo på sig men hittade henne med Bucas Power TO = kall under täcket och mkt spända ryggmuskler.

På med ylletäcke som hon nu får stå med inne, och så får jag palla mig ut i morgon för att byta täcke innan hon går ut. Man blir så fruktansvärt glad när folk inte klarar av att läsa enkla instruktioner :grin:

kl

Nu är det runt nollgradigt och ofta ner mot -10 på kvällarna, och hästen har 300g, olika märken.
När det är nederbörd alternativt börjar dra sig mot -15 blir det 300-400g med helhals. Halsarna är dock något tunnare, mellan 150 - 250, om jag inte minns helt fel. Hur jag gör när det blir riktigt vidrigt svinkallt (under -20, vilket jag i och för sig hoppas att det inte blir i år) har jag inte funderat på än, men förmodligen ett 150-innetäcke under något av halstäckena.

Oklippt häst, som dock går ute från tidig morgon till sen kväll i pytteliten vinterhage utan träd/annat vindskydd. Hon får absolut inte heller ta av hullet för att hålla sig varm och därför kör jag på better safe than sorry.

KL,

Lätt snöfall och -2grader. Hyffsat vindstilla. Fortfarande Bucas irish 50g både inne och ute. Till veckan ska det bli kallare så kanske att ett 100g åker fram. Kusen får bestämma..

-2 och snöfall. En lätt ändring i täckesmonotonin: pålle filtklipptes igårkväll, så idag har han ett fleecefodrat utetäcke med halvhals.

kl

min vamblodsmärr som är spårklippt och lite fryslort har fått gått med 100g regntäcke nu i flera veckor. det var varit mellan 3 plus till 10 minus. regn, blötsnö, uppehåll, dimma. Det har funkat bra i alla väder och hon har varken verkat för varm eller spänd och frusen. Är det över 0 så har jag henne gärna utan täcke såvida det är uppehåll.

Jag tjatar vidare om mina ulltottar på lösdrift ;) ... -15, lite vind och ingen snö. Otäckade, får lite mer hö bara :D

*kl*

Vart hemma i helgen så får väl uppdatera lite ;)

Fre kväll, snöade :love: Runt nollan och rätt trist väder. Resten av helgen 2+ regn/slask/barmark

Äldre sto som blivit rätt klen på gamla dagar, oklipp fullblodsluddpäls:
Rambo California 100 g.

Yngre connemaravalack, kaminvarm klippt framben/nederdel bog o hals för två veckor sedan = utvuxet:
Rhino Wug Lite 0 g.

Båda nakna inne, valacken troligtvis resten av vintern. Stoet ska beställas ett täcke till så fort vi hinner mäta storlek. 150 g Amigo. För nätterna ner mot 0:an.

På fredagkvällen kändes han faktiskt kall ner mot svansen :eek: Men det är typ sådant väder han brukar behöva bytas på (till Rambo California 100 g som sedan fungerar resten av vintern ner till -15 som vi hade som max i vintras). Svårt att avgöra om han frös eller inte eftersom jag kommer hem typ 19 och hästen går två steg in till krubban o äter. Men han frös ju inte i bemärkelsen att det syntes men sval var han iaf. 5 min senare på gången var han dock varm över hela kroppen så det var nog inte så farligt. Hur snabbt blir era varma när de kommit in?

Resten av regnhelgen var han som vanligt varm. Alltså sval/ljummen på rumpan och varm på de klippta områdena. Pälsen växer dock som gräs, han brukar inte vara klar förrän intill jul. Fram tills dess blir man lika förvånad varje helg man kommer hem för öronen försvinner mer och mer och tränset blir tajtare och tajtare. Ponny :love:

Fö, gillar han inte sin avsuttna skrittvila, pigg och busig as hell! Men jag har listat ut hur han fungerar mha medryttaren :devil:

KL

+1, snöar
Inne
Samma täcke som igår, tunt vintertäcke inne/ute

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 106
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka