Vad har era hästar för täcke just nu?!

Bukefalos 30 år!

chiiliacanth

Trådstartare
Åh, höst och täckesångest! 😩
Det blåser lite, heldagsruggregn, ca 11 grader på dagen och 5 på natten här!
Vad har ni för täcken?
Jag som helst vill att de ska sätta en del päls har haft ofodrade täcken rätt länge men nu åkte 50g täckena på idag. Men sen sitter man på jobbet och oroar sig för att de ska vara för varma när de busar i hagen, eller att det ska ha regnat igenom på gamlingen och att han kanske fryser nu????
Längtan efter ett rejält vindskydd har inte varit så stor som nu....

Vad har ni för täcken?
Jag som helst vill att de ska sätta en del päls har haft ofodrade täcken rätt länge men nu åkte 50g täckena på idag. Men sen sitter man på jobbet och oroar sig för att de ska vara för varma när de busar i hagen, eller att det ska ha regnat igenom på gamlingen och att han kanske fryser nu????
Tycker alltid att det är lite svårt i början av säsongen. Min häst har ett 50 grams, satte på det för några veckor sedan när hon signalerade att hon inte var nöjd utan täcke. Nu med täcke på är hon mycket lugnare och avslappnad.

Mina har en stor skogshage och tillgång till lösdrift men med täcke kan hon promenera runt även fast det regnar. Jag har kontrollerat och hon blivit för varm dagtid men det har hon inte. Hon springer dock inte runt och leker speciellt mycket.

För det mesta nakna om det inte regnar. Och då är det främst Mirax jag täckat för att han inte ska lägga minsta lilla energi på att hålla värmen istället för hull medans Alva, trots att hon är mer klippt, går naken såvida det inte tokvräker ner hela dagen.

Nu har han dock satt så mycket päls att även han börjar bli för varm av att bara gå i hagen, kommer in varmkladdig från hagen och svettig av en enkel skritt promenad, så han har fått en liten luftnings glugg han med.
Troligen för lite då hans päls verkar sämre på att hålla ute väntan än Alvas (Har hittat honom skakades från topp till tå oklippt i samma väder som Alva varit helnöjd i halvklippt lr änne mer klippt 😅) så risken finns ju att jag behöver klippa honom mer för att kunna täcka utan att koka över honom vid regn. Suuuck, jag som hatar täcken. 😴😅

Just idag har båda ett ofodrat skaltäcke för det skulle komma massor med tungt regn, vilket det inte har gjort alls så både hade nog klarat sig utmärkt nakna och nu sitter jag här på jobbet och nojjar mig för att de är för varma. 🤪

Att folk frivilligt väljer att klippa och hålla de täckade enbart av bekvämlighets skäl och inte för att man måste är ett mysterium för mig. 😂

Tycker 50g låter toppen! Hade jag haft en klippt häst så hade den haft 100g med hals vid ihållande regn.

Såklart förutsatt att täckena håller tätt.

Jag har tyvärr fått klippa redan då min häst hade tjock päls och började få regnskållor. Jag har 150g på henne när det blåser och regnar. Med hals. Hade bara 100g till att börja med men hon kom in med kraftigt spänd rygg. Fick knappt röra henne. Men 150 och hals var lagom. Däremot hade hon bara 100g utan hals häromdagen när det var uppehåll. Är en rygghäst som tyvärr står i en liten hage som inte har något skydd. Därför övertäckar jag hellre lite vid dåligt väder så hon slipper ryggont.

Inget. 11 grader och lite regn. De har satt mer päls så det går ingen nöd på dem.
Börjar det falla runt 5 och regn får de ofta ofodrat täcke.
Vid minus med mycket nederbörd har de 50 g eller 100 g beroende på vad för nederbörd, hur mycket, vind och ev grader.
Vid minus utan nederbörd har de inga täcken.

Min ena har 50 gram och den andra otäckad. Båda är typ halvklipppta, har ligghall i hagen men används inte. Är ute 07-19.
Har ungefär samma väder som du.

Vad har ni för täcken?
Helklippt ( 2-3mm) nordsvensk dam. 50g täcke på ute och inne ( kallstall) 9-12 grader, regn och 14 m/s

Vad har ni för täcken?

Min fryslort med massor av päls (men ingen underull) går med 100 g-täcke med hals i detta väder. Byter till 150 g när det kryper under 2 plus. Men jag går inte efter temperatur utan det appen yr anger som ”känns som” då det stämmer bättre med ponnyns upplevelse av temperatur.

Det är ungefär samma väder här som beskrivs i trådstarten, regnat hela dagen. Mitt sto, som behöver hållas varm om ryggen och lätt blir spänd i kroppen, gick ut med 50 g imorse. Har ganska mycket päls och hade 50 g igår också men var då för varm i det. Unghästen, som inte lika lätt blir kall och rör sig mer, fick gå ut i ofodrat. Han har inte riktigt lika mycket päls, tycker det är oskönt att bli riktigt blöt men behöver inte lika varmt som sin mor.

Bytte dock på båda tidigt på eftermiddagen, då täckena inte hållit helt tätt och jag hade möjligheten eftersom jag var hemma. Båda fick gå upp ett snäpp, så 100 g på ena och 50 g på andra (mest pga att jag inte har så många ombyten, och att de inte kändes för varma i det de hade).

Här har det regnat ihärdigt i några dagar, är dock inte särskilt kallt. Kanske runt tio grader. Mina hästar går på lösdrift i skogshagar. Varmblodet som inte har mycket päls och är känslig över ryggen går med ett ofodrat regntäcke och ett tunt fleece under det. Resterande, islänningar, shettis och russ, går otäckade och verkar helt opåverkade. Islänningen som rids ska nog få ett ofodrat regntäcke, men det är bara för att jag föredrar att rida en torr häst och att det känns snällare mot sadeln.

Vad har ni för täcken?
Vid de graderna har min ett 50g med hals om det är mulet. Är det sol skippar jag halsen. Är det kraftigt regn hela dagen får hon ett 100g med hals.

Japp, frusen häst som lätt står och skakar 😅

Jag varierar mellan 0-150g nu beroende på häst och väder. Ihållande regn och några plusgrader har tanten 50g med hals, ponnyn 100g med hals och valacken som inte har någon vinterpäls att tala om får 150g med hals.

På tal om täcken. Är det bara jag som har problem med detta på mina horsewarehalsar?! Att de viker upp sig.
Inte jättekul när det regnar en hel dag…
Har inte haft det problemet förr utan nu senaste åren.

IMG_7042.webp

Jag varierar mellan 0-150g nu beroende på häst och väder. Ihållande regn och några plusgrader har tanten 50g med hals, ponnyn 100g med hals och valacken som inte har någon vinterpäls att tala om får 150g med hals.

På tal om täcken. Är det bara jag som har problem med detta på mina horsewarehalsar?! Att de viker upp sig.

Visa bifogad fil 176012
Ja, mina blir också så 😴

Visa bifogad fil 176012
Mina gör också så, iaf om det blåser. Väldigt störande, regnar ju in.

Har helklippt värmeverk till häst och vid samma väderförutsättningar som i trådstart har han 50g med ofodrad hals. Och är skitvarm under. Men vill inte ha utan foder och vill inte, egentligen, ha honom utan hals när det regnar så mycket.

Min förra hade behövt 200g med fodrad hals. Minst.

Vad har ni för täcken?
Mina är oklippta och har satt rätt mkt päls. Den ena blir väldigt lätt varm. Men han får ha täcke nu när det regnar så. Båda går med ofodrat nu när det är så pass varmt. Det blåser inte så mkt i deras hage. De har skogsområde att söka lä i om det nu skulle blåsa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar