Har nyligen börjat täcka vissa dagar och kollar främst på temp och blåst för tjocklek. Täcke på/av beroende på hur länge/mycket det ska regna i sträck. Har bra med ligghall och vindskydd men föredrar att fodra ute i hagen samt största delen bete fortfarande. Så behöver ju anpassa av täcken så att hästen inte undviker att gå ut o äta eller står för länge i regn/blåst i förhållande till täckningen. Hade jag fodrat under taket vid ligghallen hade jag kunnat täcka mycket mindre men fått mindre rörelse också. Är också stallet 1 gång/dag så behöver ju anpassa tills nästa gång jag kan byta och försöker variera modell så mycket det går för att variera tryckpunkter, helst varje dag.
Nu har han haft Wug 0 g och det ska fortsätta blåsa typ 15 m/s i natt och sedan avta, 8-10 grader så kommer byta antingen till vanligt 0 g eller äldre tunt 50 g eftersom det bara är några skurar kvar som det ser ut. Mycket vinterpäls så han funkar bra med ofodrade/tunna för att främst ge skydd mot blåst och regn såhär om det inte blåser mer kallt. Wug 100 g är liksom ett lagom vintertäcke runt nollan.
Den lilla (a la shettispäls och helt obrydd om väder o vind) klipps denna säsongen hals och bog och täckas aldrig, behöver försöka hålla hullet nere.
Nu har han haft Wug 0 g och det ska fortsätta blåsa typ 15 m/s i natt och sedan avta, 8-10 grader så kommer byta antingen till vanligt 0 g eller äldre tunt 50 g eftersom det bara är några skurar kvar som det ser ut. Mycket vinterpäls så han funkar bra med ofodrade/tunna för att främst ge skydd mot blåst och regn såhär om det inte blåser mer kallt. Wug 100 g är liksom ett lagom vintertäcke runt nollan.
Den lilla (a la shettispäls och helt obrydd om väder o vind) klipps denna säsongen hals och bog och täckas aldrig, behöver försöka hålla hullet nere.