Vad har era hästar för täcke just nu?!

Bukefalos 30 år!

Har nyligen börjat täcka vissa dagar och kollar främst på temp och blåst för tjocklek. Täcke på/av beroende på hur länge/mycket det ska regna i sträck. Har bra med ligghall och vindskydd men föredrar att fodra ute i hagen samt största delen bete fortfarande. Så behöver ju anpassa av täcken så att hästen inte undviker att gå ut o äta eller står för länge i regn/blåst i förhållande till täckningen. Hade jag fodrat under taket vid ligghallen hade jag kunnat täcka mycket mindre men fått mindre rörelse också. Är också stallet 1 gång/dag så behöver ju anpassa tills nästa gång jag kan byta och försöker variera modell så mycket det går för att variera tryckpunkter, helst varje dag.

Nu har han haft Wug 0 g och det ska fortsätta blåsa typ 15 m/s i natt och sedan avta, 8-10 grader så kommer byta antingen till vanligt 0 g eller äldre tunt 50 g eftersom det bara är några skurar kvar som det ser ut. Mycket vinterpäls så han funkar bra med ofodrade/tunna för att främst ge skydd mot blåst och regn såhär om det inte blåser mer kallt. Wug 100 g är liksom ett lagom vintertäcke runt nollan.

Den lilla (a la shettispäls och helt obrydd om väder o vind) klipps denna säsongen hals och bog och täckas aldrig, behöver försöka hålla hullet nere.

Våra har ligghall där det är tak runt om utanför också, inklusive över maten. De lämnar inte taket? Funderar om de kanske hade gjort det om de haft täcke på sig? 🙈

Våra har ligghall där det är tak runt om utanför också, inklusive över maten. De lämnar inte taket? Funderar om de kanske hade gjort det om de haft täcke på sig? 🙈

Min häst funkar bättre med täcke iaf 😁 Och därför jag företrädesvis fodrar ute i hagarna. Varje dag med täcke, mängd mat och var (samt den lillas munkorg på eller inte på) har en tydlig plan utifrån kommande dygns väder för att maximera rörelse och minimera främst den lillas hösilageintag men ändå hålla min häst nöjd och harmonisk.

Min häst funkar bättre med täcke iaf 😁 Och därför jag företrädesvis fodrar ute i hagarna. Varje dag med täcke, mängd mat och var (samt den lillas munkorg på eller inte på) har en tydlig plan utifrån kommande dygns väder för att maximera rörelse och minimera främst den lillas hösilageintag men ändå hålla min häst nöjd och harmonisk.
Ja nu ikväll upplevde jag viss tristess hos dem och tänkte att de har säkert inte varit ut på hela dagen.
Men vi fodrar med storbal under taket så svårt att motivera dem nånstans 🫣 tog ner lite sly för nån form av sysselsättning utöver höbalen så får väl se imorn om de gått utanför taket..

Båda har skaltäcke som är 50 g. Den klippta har dessutom 100 g liner, den oklippta (men av naturen korthåriga) har inte det. I sånt här rusk med stormvindar och regn har de dessutom halsar på.

Helklippta tjockisen (russ) går med 50gr utan hals. Resten är än så länge oklippta och går utan täcke, men måste klippa det andra russet, han får värmeutslag och regnskållor när han är oklippt 😒. Om vädret fortsätter så här (10-11g och regn) kommer russ 2, klippt, att täckas med 100 gr och varmbloden, oklippta, med 50 gr med hals. Varmbloden är lite mer frusna och avskyr regn så det behöver hals, annars blir de bara stående med rumpan mot regnet… den ena skulle nog gärna ha hela huvudet täckt också, han hatar verkligen att bli blöt i ansiktet…

Våra killar har precis flyttat ut på en gigantisk lösdrift. De har ofodrade regntäcken vid risk för regn. Mest för att vi är lite osäkra på hur mycket de får gå in i huset.

Tanten är naken. Hon har skog och hus och fruktansvärt med päls. Dessutom hatar hon täcken.

Våran helklippta shettis har 100g täcke med hals, regnrusk och någon plussgrad.

Oklippta russet är täckeslös.

De går på lösdrift så kan alltid söka skydd men står gärna ute i rusket ändå 🤷‍♀️

Mina helklippta går med 200gr och hals. Har hällregnat och blåst senaste dagarna. Den som är oklippt går med 50 gr och ingen hals. Tycker dock den sett spänd ut över länden, men inte min häst. Mina hästar vill jag har varma över ryggen även i skräpväder.

Jag tycker det är skitsvårt just nu. Har en som står i sjukhage utan skydd. Klippt halsen och bogen men rejält pälsad i övrigt. Förutom en ruta på ländryggen där han är renrakad för 2 mån sen. Så den rutan ställer till det. Som lök på laxen är han inte frusen - men har ont i ryggen.

Körde länge med Rambo summer series med 100 gram liner över ryggen. Sen blev det kallt (några plus) och då fick han 100 gram.
Men nu 9-10 grader, ömsom regn och rått och ömsom sol. 30 gram blir för lite när regn och rått, 100 för varmt när solen tittar fram

Idag sa smhi mulet och uppehåll, 9 grader som mesg. Resultatet blev sol och plus 11 grader (mer i solen). Och regn på kvällen. Kokt häst på dan, lagom på kvällen....

Nu har jag beslutat mig för att prova ta risken med kokt häst och så får han ha 100 gram så länge det är/ska vara under 10 grader

Mina är oklippta, inte särskilt frusna och har bra med päls. Kör ofodrat regntäcke om det är busväder annars går de nakna. De har tillgång till ligghall men väljer sällan den. Blir det under 5 brukar de ha 50-grams, det räcker oftast.

Har fem islandshästar på egen gård. Tre är i full träning, en är avelssto, en är halvpensionär (och sällskap till avelsstoet). Av de tre som tränas fullt är en helklippt. Han har givetvis täcke vid all utevistelse - mellan 100 och 250 gram beroende på temperatur - och även ett tunt ulltäcke inne (står på stall nattetid). De två andra är halvklippta i början/mitten av september och har nu rejäl utväxt. De går i normalfallet utan täcke, men får regntäcke (ofodrat eller 50g) vid heldagsregn. De står också på stall nattetid.

Avelsstoet och hennes sällskap står i uteboxar nattetid, kompisen/pensionären har ofodrat regntäcke vid regn (då hon lätt får regnskållor). De är oklippta och tämligen lurviga så klarar kyla utan några som helst problem.

Fryslort som är helklippt pga svettas mycket vid arbete har 250 g varilayer (250 g på ryggen men 100 g på sidorna) plus 100 g utetäcke över. Går på lösdrift och får ibland välja att han får bli lite sval på natten och lite väl varm på dagen, är svårt nu. Alternativet är frysa på natten och lagom på dagen eller lagom på natten och jätte varm på dagen..
Alla mina utetäcken är ljusa för att undvika att dom blir överhettade när solen tittar fram, hjälper ju inte helt men en hel del iaf. Fattar inte att många täckestillverkare envisas med mörka färger på utetäckena för när solen kikar fram på höst och vår så blir det ju jätte varmt med mörkt täcke!

Min frusna har 200 gram sen igår, 100 innan dess, och min andra har klippt hals och runt flankerna då han blir för varm även utan täcke. Han går såklart utan täcke förutom när det blir storm/ihållande och mycket regn.

Min är oklippt med ganska mkt päls. Det har formligen vräkt ner med regn de senaste dagarna samtidigt som det varit ganska varmt kring 10 grader, och hästis har då fått gå med ofodrat regntäcke med hals. Han blir lätt för varm men samtidigt tycker han inte om att bli blöt.

Ca 6-7°, inget regn och vindstilla här, men varmblodet var mycket upprört så nu har hon 100 g utan hals. Ponnyerna är fortsatt helt oberörda, otäckade.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar