Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med Betforn ?

Sv: Vad har hänt med Betforn ?

den ser ut som småsmå bitar babuskot med väldigt mycket soja när den e blöt.. känns inte kul att ge när betfor faktiskt såg gott ut innan :(
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

*KL*
Den suger inte heller åt sig så mycket vatten som den brukar göra.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Ja precis, den ser klenig ut tycker jag :smirk:

Det skulle man nog göra, o se vad dom kan säga om det hela, eftersom det verkar vara ett större parti utspritt över landet som upplever samma sak!
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

...och min är inte ett dugg kräsen av sig och hon vägrar äta den mörka Betforen
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Det skulle man nog göra, o se vad dom kan säga om det hela, eftersom det verkar vara ett större parti utspritt över landet som upplever samma sak!

Ja, eftersom vi bara har ett sockerbruk i Sverige och betfor är en restprodukt från sockerbetan så får alla samma sorts betfor. Men jag har faktiskt mailat Danisco och frågat om de har ändrat något i tillverkningsprocesen. Väntar på svar därifrån...ska bli spännande. Lovar att uppdatera er så fort jag fått svar!
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

*kl*

Hade lite samma problem med betforn i höstas. Många hästar på jobbet ratade betforn och den luktade inte riktigt som vanligt. Kontaktade Granngården och det är tydligen normalt när betforn är 'färsk', blir lite skillnad i både färg och lukt. De kom dock ut och tog prover för säkerhets skull. Inga fel på den. Efter ett par dagar åt hästarna glatt igen.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Det ska bli intressant att se vad de svara på mailet.
Nåt måste det vara eftersom flera (både människor och hästar)upplever den annorlunda.
Är det nån som kollat påsen, om det står nåt annorlunda värdemässigt mot de som funnits tidigare?
Jag slänger tyvärr mina när de är tomma (pappersåtervinning), så jag har ingen att jämföra med.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Ja jag har oxå upptäckt att den ser annorlunda ut.. Mörkare! Men min häst märker inget,han äter den.... :)
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

*kl*
har ocksp märkt skillnad, men jag gillar skillnaden. Luktar bättre och ser frächare ut, och hästen äter de som vanligt..
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

*kl* ja har fått svar från Danisco nu och han verkade väldigt konfunderad över att den var annorlunda. De har inte ändrat på något i tillverkningen så det borde inte vara någon skillnad menade han. De skulle dock undersöka saken nu, de visste tydligen inte om att en del djur reagerade på att betforn var annorlunda. De skulle kolla upp saken och ta lite prover
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Jag har också mailat ang. betfor...men då trodde han d var pga att dom bytt fabrik? Men ju fler som mailar in o frågar ju mer tar dom d säkert på allvar! Jag ska kolla produkt.nr så skulle han ringa upp, få se vad han säger då.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Det ska bli intressant att höra svaret. Någonting måste ju vara annorlunda.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

KL.

Jag har också upptäckt samma sak (trodde jag också var ensam om det:angel: )

Tycker den ser mindre färdig ut och så suger den upp betydligt mindre vatten än den "vanliga."

Konstigt ju...!:smirk:
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Fast när jag var på foderföreläsning så berättade man att man numera tar betforn från Danmark.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Ska bli intressant att höra svaret från Betfor tillverkaren. Vi har använt många säckar nu och alla ser likadana ut....
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Jag har åxå märkt det. Min häst dissar det....:confused:
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Jag har också upptäckt det! Mina hästar äter dock som vanligt men jag trodde att den var för gammal eller något innan.. Men nu vet jag att fler upptäckt samma sak:p
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

vilket ursprungsland har betforen?
vi är ju vana vid att "svenska produkter" odlas i sverige.
den tiden är förbi, vi är globaliserade inom livsmedel idag pga prispressen.
förädlade betfibrer används ochså i livsmedel, bröd, färsprodukter mm.
det finns säkert billgare betor att köpa från tex östeuropa.
den kan även vara bearbetad i annat land pga av billig arbetskraft.
svensk fisk filéas i thailand och skickas tillbaks hit.
kött skivas i polen mm.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 253
Senast: Bee
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 887
Senast: SiZo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp