Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Vad störigt det är när man hakar upp sig redan i första meningen ... :D En annons på facebook börjar ”Vi söker 25 stycken kvinnor som lider utav inkontinens”

Stycken och utav låter allt väl yxigt.
Just ordet ”stycken” ser jag oroväckande ofta i journalisters texter i dagstidningarna. Helt obegripligt. Stycken killar, stycken personer, stycken xxx. Varför?
 
Utav går väl inte ens där?
Visst är det så att alla utav går att byta till av (vilket i regel är det rekommenderade), men alla av går inte att byta till utav?
Nej precis. Jag kan inte regeln för det men jag ser hur användningen av utav blir vanligare och vanligare. Förstår inte varför.
Utav får jag exem utav!
Jag ser ofta utav i uppsatser och rapporter på högskolenivå. Det verkar vara vanligt att plocka fram det när texten ska vara lite mer formell, kanske enligt någon princip om att ju fler bokstäver, desto mer högtravande och korrekt språk? Jag får klåda varje gång.
 
Jag ser ofta utav i uppsatser och rapporter på högskolenivå. Det verkar vara vanligt att plocka fram det när texten ska vara lite mer formell, kanske enligt någon princip om att ju fler bokstäver, desto mer högtravande och korrekt språk? Jag får klåda varje gång.
Ja, så kanske det är! Utav ska verka mer akademiskt än av. Så dumt!
 
ju fler bokstäver, desto mer högtravande och korrekt språk
:rofl::rofl:

Känns lite obekant och jag är inte riktigt säker på användningen. Då är det nog formellt och fint! (bortser helt från att överväga andra alternativ som t.ex. ålderdomligt) Superbt läge att plocka fram i en viktig text! (bortser helt från värdet att den blir bra och läsvänlig)
 
Jag skriver alltid imon och har aldrig tänkt på att det är fel eller fult (tills för några trådar sen då någon skrev att det var det värsta som fanns typ:D).

Jag skriver så för att det går snabbt och har alltid gjort det. Jag är dock oftast noggrann med skriven text så jag får fundera på om imon passar in i mitt liv eller om jag måste göra mig av med det... :nailbiting:

Jag skriver naturligtvis inte imon om det är CV, arbetsmail eller liknande. Men på forum och i sms är det perfekt.:laugh:

Jag kan inte begripa att ingen skrivit det än:
DUMPA!

(Själv skriver jag ibland imorrn när jag skriver talspråk. Det uttalas som det ser ut, fast r:et hörs knappt utan gör bara att n uttalas längre bak i munnen.)
 
Ja, så kanske det är! Utav ska verka mer akademiskt än av. Så dumt!
Det sägs ofta på jobbet av läkarna där. Jag, som har i uppgift att skriva, skriver dock inte utav utan istället blir det av. Det får finnas gränser. Något annat som verkar vara en liten nöt att knäcka där är ett datum till ett annat. Heter det från det datumet till det datumet eller till och med. :cautious: Jag brukar få ta reda på vad som syftas på och sedan rätta i texten.

Här i tråden har det tagits upp om unga som skriver slarvigare och slarvigare, men inte ens många år i skolbänken är någon garanti för ett bättre språk tyvärr, det är min erfarenhet.

Ingen är perfekt dock, alla skriver fel ibland. För en tid sedan skrev jag exem på jobbet, kom på det och sa "För helvete alltså!" varpå kollegan undrade vad som hänt. Jag skrev bara fel på ett ord jag egentligen kan stava till! :o:D Det är oförlåtligt, nära på! Heter det förresten nära på eller nästan på?
 
Var osäker på om det var två ord eller ett ord! :D Vanligtvis hoppar jag då över ord jag är osäker på och inte hinner kolla upp dem.
 
(...)(Själv skriver jag ibland imorrn när jag skriver talspråk. Det uttalas som det ser ut, fast r:et hörs knappt utan gör bara att n uttalas längre bak i munnen.)
Jag skriver imorr’n, när jag vill skriva talspråk, men jag vet egentligen inte om det är mycket bättre än något annat. Imorr’n är ju rätt märkligt med sina dubbla r, vid närmare eftertanke!
 
Det sägs ofta på jobbet av läkarna där. Jag, som har i uppgift att skriva, skriver dock inte utav utan istället blir det av. Det får finnas gränser. Något annat som verkar vara en liten nöt att knäcka där är ett datum till ett annat. Heter det från det datumet till det datumet eller till och med. :cautious: Jag brukar få ta reda på vad som syftas på och sedan rätta i texten.

Här i tråden har det tagits upp om unga som skriver slarvigare och slarvigare, men inte ens många år i skolbänken är någon garanti för ett bättre språk tyvärr, det är min erfarenhet.

Ingen är perfekt dock, alla skriver fel ibland. För en tid sedan skrev jag exem på jobbet, kom på det och sa "För helvete alltså!" varpå kollegan undrade vad som hänt. Jag skrev bara fel på ett ord jag egentligen kan stava till! :o:D Det är oförlåtligt, nära på! Heter det förresten nära på eller nästan på?
Ja, alla skriver fel ibland, definitivt! Och det tycker jag inte är något problem alls. Men att medvetet använda ett slappt språk med felskrivningar och ord som imon bara för att det är på internet - det är en annan sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp