Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

En på senare tid viralt spridd konstruktion som jag tycker är så otroligt ful: den felaktiga användningen av ”därav”.

Jag var hungrig, därav att jag åt.

:arghh:

Vad hände med ”därför”? Jag var hungrig, därför åt jag.
Det där ser ju heltokigt ut, kan det handla om personer som vill använda ett "fint" ord för att framstå som mer bildade? Själv inser jag att jag inte har koll på hur man korrekt använder ordet "därav". Har nog aldrig använt det tror jag.
 
En på senare tid viralt spridd konstruktion som jag tycker är så otroligt ful: den felaktiga användningen av ”därav”.

Jag var hungrig, därav att jag åt.

:arghh:

Vad hände med ”därför”? Jag var hungrig, därför åt jag.
Verkligen.
Både ordföljden "jag åt" och betydelsen i ordet "därav". Allt blir helskumt.
Är det en anglicism? Dålig direktöversättning av något?

"Därav kom det sig att jag åt" är ok (om än lite udda stilart?) Men ta bort både subjekt och predikat i satsen, utan att omformulera den i övrigt?
 
Men inte kan den meningen vara korrekt? Däremot formuleringen som andra nämnt ovan är ju korrekt "...därav kom det sig att jag åt".
"Jag var hungrig, därav att jag åt." och "Jag var hungrig, därav kom det sig att jag åt" är för mig samma och lika rätt, eller fel om man så vill.
 
Jag förfasas minst en gång om dagen över skriftspråkets förfall, speciellt i de medier där en "tycker" att författarna borde ha bättre koll (SVT, SR, DN osv.) Detta är alltså en tråd HELT i min smak! 🥰

I förrgår tankade jag på en OK/Q8-station, något jag inte gör i vanliga fall och fick ett smärre anfall när jag läste reklamen för deras tankkort.
På displayen till pumpen stod det: "Kortet som ger dig tillbaka." :yuck: 🤬 😫
VAAAA????
(Jo, jag ska maila OKQ8 och klaga, måste bara jobba lite först... )
 
Jag var hungrig. På grund därav åt jag en stor portion. (på grund av det =därför ;))

Jag var hungrig, därav det myckna ätandet.
Jag var hungrig. Därav kom det sig att jag åt så fort.

Jag åt för att jag var hungrig. :)

Man kan tänka sig att det är ditt första exempel som någon snappat upp och tyckt att det skulle gå lika bra att utesluta det första orden. Sedan ser fler den felaktiga formuleringen och tror att det är korrekt. Nackdelen med kommunikation via sociala medier, att mindre lyckade sätt att formulera meningar sprids snabbt.
 
Man kan tänka sig att det är ditt första exempel som någon snappat upp och tyckt att det skulle gå lika bra att utesluta det första orden. Sedan ser fler den felaktiga formuleringen och tror att det är korrekt. Nackdelen med kommunikation via sociala medier, att mindre lyckade sätt att formulera meningar sprids snabbt.
Tvivlar på det.
Formuleringen har i praktiken varit ersatt av det mer effektiva "därför" sedan bra länge.
Om de haft så omfattande kontakt med äldre språk att de skulle stött på den ofta så skulle de sannolikt haft mer språkkänsla med sig från de äldre formuleringarna också.
 
Tvivlar på det.
Formuleringen har i praktiken varit ersatt av det mer effektiva "därför" sedan bra länge.
Om de haft så omfattande kontakt med äldre språk att de skulle stött på den ofta så skulle de sannolikt haft mer språkkänsla med sig från de äldre formuleringarna också.

Nej, inte att det skulle vara ett resultat av att ha läst mer ålderdomligt språk i någon större omfattning, i så fall får man ju en känsla för den korrekta användningen.

Om man däremot råkar stöta på ordet därav, korrekt eller inkorrekt använt, kan det ju hända att man snappar upp ordet. Särskilt om man får för sig att det ser bättre ut eller är finare än därför.
 
Det är ett tillkrånglat och klumpigt sätt att formulera sig på men direkt fel vet jag inte om det är.
Språkrådet tar tyvärr inte upp det men man får åtminstone lite vägledning av SAOL. Där förklaras därför med ”av den anledningen” (därför åt jag) medan därav förklaras med ”av det” (därav ätandet).
 
"på grund därav" kan helt korrekt förkortas till bara "därav".
Nej det kan det inte. Jämför:

"Jag tog mer av kakorna",
"Jag tog mer av kakorna på grund av att Stina tjatade",
"Jag tog mer på grund av att Stina tjatade".
(Jag tog mer av Stina tjatade) går inte.

Enbart "därav/av det/av" pekar på objektet (vad du tar.)
Uttrycket "på grund därav/av det/av" pekar på orsaken till att du gör det. (kausaliteten)

"Jag var hungrig, därav att jag åt." och "Jag var hungrig, därav kom det sig att jag åt" är för mig samma och lika rätt, eller fel om man så vill.
Du har bara ett verb mer. Men det gör ingen skillnad. :confused:
Konstruktionen "komma sig av" fyller ingen funktion i att uttrycka det kausala sambandet?
Ifall du säger "Jag var hungrig, av det att jag åt." så är det också vara helt normalt?
Därav=av det.

Jag var hungrig, därav kom det sig att jag åt. = Det kom sig av att jag var hungrig (att jag åt).
Jag var hungrig, därav ... att jag åt. = Det ... att jag var hungrig (att jag åt).
Ingen skillnad på "det att jag var hungrig" och "det kom sig av att jag var hungrig" heller?
 
Verkligen.
Både ordföljden "jag åt" och betydelsen i ordet "därav". Allt blir helskumt.
Är det en anglicism? Dålig direktöversättning av något?

"Därav kom det sig att jag åt" är ok (om än lite udda stilart?) Men ta bort både subjekt och predikat i satsen, utan att omformulera den i övrigt?
Nja, Därför kom det sig att jag åt ska det nog vara.

Jag vet inte heller varifrån det kommer! Men smittoeffekten verkar stark.

Dock var inte så nytt som jag trodde, hittade en flashbacktråd om det från 2006 :D
 
Skriver en rapport tillsammans med en annan ur klassen. Rapporten baseras på kvalitativa intervjuer. Min skrivarkompis envisas med att skriva interjuv/interjuver 😫 Vi läser på universitet och är över 30 år.
Jag ser även att de som inte är så vana att skriva akademiskt, eller skriva över huvudtaget gärna gör långa krångliga meningar med fel meningsuppbyggnad och fina ord som de knappt vet vad de betyder. Då är ändå alla utom två mellan 30 och 50 år. De två som är under 30 är de som skriver bäst.
 
Nej det kan det inte. Jämför:

"Jag tog mer av kakorna",
"Jag tog mer av kakorna på grund av att Stina tjatade",
"Jag tog mer på grund av att Stina tjatade".
(Jag tog mer av Stina tjatade) går inte.

Enbart "därav/av det/av" pekar på objektet (vad du tar.)
Uttrycket "på grund därav/av det/av" pekar på orsaken till att du gör det. (kausaliteten)
"Därav "används i båda betydelserna. Det fungerar att förkorta "på grund därav" till bara "därav" men omvänt, att lägga till "på grund", går förstås inte alltid. Jag var säker men för att bli ännu säkrare slog jag nu också upp ordet i SAOB. Möjligen kan det finnas något undantag men jag kommer inte på något.
 
"Därav "används i båda betydelserna. Det fungerar att förkorta "på grund därav" till bara "därav" men omvänt, att lägga till "på grund", går förstås inte alltid. Jag var säker men för att bli ännu säkrare slog jag nu också upp ordet i SAOB. Möjligen kan det finnas något undantag men jag kommer inte på något.
Om du hittat stöd för ”därav åt jag” i den historiska ordboken SAOB får du gärna länka eller skärmdumpa.
 
"Därav "används i båda betydelserna, det fungerar att förkorta "på grund därav" till bara "därav" men omvänt, att lägga till "på grund", går förstås inte alltid. Jag var säker men för att bli ännu säkrare slog jag nu också upp ordet i SAOB. Möjligen kan det finnas något undantag men jag kommer inte på något.
Hur menar du SAOB stödjer din hypotes om förkortning?
Det är inga exempel där som liknar användingen i "Jag är hungrig, därav att jag åt."
 
Hur menar du SAOB stödjer din hypotes om förkortning?
Det är inga exempel där som liknar användingen i "Jag är hungrig, därav att jag åt."
Hypotes? I SAOB anges tydligt att "därav" kan användas i betydelsen av att ange ett orsakssamband. Du skrev att för det krävs att man skriver "på grund därav" vilket är fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp