Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Ungdomarna läser allt mindre, det är huvudorsaken när det gäller dem. När de ska läsa en faktatext i skolan - vi talar t ex om SO i år 7 - så klarar många inte av att förstå den. Då har faktaorden gåtts igenom, men eleverna stupar på "vanliga" ord som förekommer i texten. Det kan vara uttryck som "i synnerhet", "eventuellt", "troligtvis" etc. En SO-lärare jag känner satte eleverna att läsa en text. Åtta av eleverna förstod inte ordet "kriminalitet" utan räckte upp handen och frågade om det.

Ytterligare ett problem är att det ska gå så snabbt. Förr fick man läsa en text och försöka lista ut av sammanhanget vad ett ord betydde. Det gör man inte idag. Man tänker inte själv utan GENAST måste man fråga om ordet. Sen kommer man inte ihåg det när det dyker upp igen utan då frågas det omigen. Jag raljerar lite, men det är ganska mycket sanning i det jag säger. Tyvärr....
 
Jag brukade tycka att folk skriver oväntat bra på nätet men jag har nog svängt. Numera ser jag alldeles för många som inte verkar orka anstränga sig överhuvudtaget. (Och jag menar INTE dyslektiker, är det några som anstränger sig så är det väl de).

Ett av mina hatobjekt är det här.

Visa bifogad fil 27001
Tiden som man la på att hitta en skitful färgplatta, kunde man inte ha lagt den på att formulera en fråga i stället? Någon som har tips på inomhusaktivitet i Göteborg för 5-åring? Eller är det så att skribenten HAR tips att ge? I så fall är det bättre formulerat, även om det heter Universeum och Naturhistoriska. (Skifttangenten är verkligen bara så jobbig att trycka ner)

Jag tycker mig se de sämsta skribenterna bland de yngsta och de äldsta. Och de yngsta säger Jaja, men det är ju bara på internet. Forskning stödjer dem, den visar att de kan skärpa till språket när det behövs och vant växlar mellan nätspråk och annat. Men jag fattar ändå inte varför man inte alltid anstränger sig när man skriver offentligt. Språk är makt.
Ha! jag sa till någon på skarpen (Engleska dock) härom veckan att det deras post om en fråga, aldrig innehöll en fråga (om statistik). Så hur ska jag ha en aning om vad de vill?

Motsvaret innehöll ungefär 0.0004 klargöring om vad de ville och inget erkännade över avsaknaden av klar fråga. Inte fan sitter jag och öser mina kunskapare som jag får betalt för i vanliga fall över någon som inte ens kan ställa en fråga ordentligt.
 
Från en skänkes-grupp jag är med i;

någon bortskänker nått med motor i/på?

Det är hela texten och den har inte fått ett enda svar. Tycker den är ett praktexempel på hur många uttrycker sig nu för tiden och det ser väldigt konstigt ut även om man förstår vad som menas.
Där kan man verkligen få läsa det mest konstiga. Men kollar man namnen så förstår man att det inte är deras modersmål de skriver på, men kan man inte be nån kolla så att det är begripligt?
 
Ha! jag sa till någon på skarpen (Engleska dock) härom veckan att det deras post om en fråga, aldrig innehöll en fråga (om statistik). Så hur ska jag ha en aning om vad de vill?

Motsvaret innehöll ungefär 0.0004 klargöring om vad de ville och inget erkännade över avsaknaden av klar fråga. Inte fan sitter jag och öser mina kunskapare som jag får betalt för i vanliga fall över någon som inte ens kan ställa en fråga ordentligt.
Precis. Varför ska man själv anstränga sig när den andre inte gör det?
 
Jag tänker att språket är till för att användas och att det är när det inte går att göra sig förstådd eller förstå som det blir problem.

Den här insändaren från anställda vid Uppsala och Linköpings universitet är sex år gammal nu och jag tror inte att läget blivit jättemycket bättre:
https://mobil.unt.se/asikt/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspx

I vardagen har jag större tolerans, men när jag ser dåligt språk från personer som borde kunna skriva korrekt (exempelvis en jobbansökan från någon med högskoleutbildning) så blir jag irriterad.
 
Någon som känner sig manad att laga en god måltid och röja lite här? Gärna plocka undan tvätten också.

Är så opepp just nu men är så stökigt att det är inte klokt. Hade två stiliga typer här som installerade nya ducshkabinen. Får se om jag lyckas med den det är alla möjliga och skumma funktioner på den och någon slags belysning 😅
 
Någon som känner sig manad att laga en god måltid och röja lite här? Gärna plocka undan tvätten också.

Är så opepp just nu men är så stökigt att det är inte klokt. Hade två stiliga typer här som installerade nya ducshkabinen. Får se om jag lyckas med den det är alla möjliga och skumma funktioner på den och någon slags belysning 😅
Va?
 
Jag tänker att språket är till för att användas och att det är när det inte går att göra sig förstådd eller förstå som det blir problem.

Den här insändaren från anställda vid Uppsala och Linköpings universitet är sex år gammal nu och jag tror inte att läget blivit jättemycket bättre:
https://mobil.unt.se/asikt/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspx

I vardagen har jag större tolerans, men när jag ser dåligt språk från personer som borde kunna skriva korrekt (exempelvis en jobbansökan från någon med högskoleutbildning) så blir jag irriterad.

Jag känner de som undervisar i andra ämnen på samma universitet och har hört detsamma från dem. Både att man betraktar sig själv som en kund som ska bli serverad utbildning och att man har svårt att ta till sig relativt okomplicerad skrift.
Har skolan svikit de unga människor som inte fått ett så pass brett språk att de kan ta till sig normala instruktioner? Att inte behöva lära sig stava eller korrekt grammatik skapar invånare som blir handikappade i vissa situationer eftersom de inte getts möjlighet att få ett fullt språk.
 
Det vi kan konstatera är iallafall att man i långa tider tyckt att språket utarmats. Mina föräldrar har påstått det i närmare 50 år och mina far- och morföräldrar sa samma sak och har sagt det i över 70 år.

Om det verkligen var så illa så skulle vi bara bluddra dumheter nu.

Givetvis håller jag dock med Er alla att det är illa.
 
Enligt min väninna som har varit lärare i alla år så har barnen idag allt svårare att både läsa och skriva. Jag tror hon undervisar barn från 9 är och uppåt. Hon säger att om man ber dem läsa en text har många svårt att förstå den och ska de skriva något så är det inte ovanligt att många använder chattspråk d.v.s ofullständiga meningar och förkortningar genomgående. En del förstår heller inte varför de måste lära sig något och ha prov när de ändå bara kan googla på det de vill veta när de behöver det, det brukar dock vara äldre än 9 år då när de framför de argumenten. Läsa böcker står inte heller högt i kurs hos en del varför läsa när man kan lyssna på böcker istället?

Min väninna säger att språkförståelsen är mycket lägre idag än för bara 5-10 år sen och jämfört med 20 år tillbaka är den katastrofal idag enligt henne. Sen finns det naturligtvis också barn som läser mycket och har ett bra skrivet språk så hon betonar att det inte gäller alla.
 
Som flera reflekterat över redan finns det bra belägg och teorier om att språket påverkas i och med tekniken i den tid vi lever i. Givetvis är detta ffa förödande för barn .

Många fler barn än tidigare läser inte böcker. Att inte läsa böcker har även innan detta decennie konstaterats påverka barns språkutveckling väldigt starkt.

Det är mångt fler barn nu som enbart läser via padda, mobil och internet.

Titta bara på trådar som dyker upp här regelbundet : ”Hej jag gör ett skolarbete och ska redovisa om hur hästar gör . Kan ni skriva era åsikter och svara här ? ”

Ingen tid för att själv ta reda på, läsa, forska . Ingen tid för egen reflektion. Då utvecklas inte språket heller .

@Elo @nickan1 - ni skrev medans jag formulerade mitt inlägg . Ni tog precis upp det även jag skriver under på . Många lärare har dessutom i media påtalat detta länge, och det finns även forskning på ämnet som konstaterar och tar upp exakt detta .

Jätteviktiga reflektioner ni kommer med och jag håller helt med. (Tyvärr)
 
Nåt som jag tycker är skrämmande, och som naturligtvis har negativ inverkan på detta är att bokslukaråldern har försvunnit. Och man vet hur viktigt läsande är för språkets utveckling hos individer.


Jag hatar ju att läsa böcker men älskar att lyssna på dem, så nya bokeran med betalsidor med inlästa böcker är fantastiskt.

Dock kan jag ju meddela att jag, som är självutnämnd språkpolis med stora problem med grammatiska ”fel” sitter och retar mig ständigt på att böckerna sällan är korrekturlästa eller på annat sätt finjobbade.
Det förekommer stora fel med felaktigheter med orden mig och jag och jäkligt många syftningsfel.

Jag vet inte då om läsa böcker skulle hjälpa så förbannat mycket. Kan vi inte bara lära oss i skolan vad som är rätt? Är det så illa att lärarna inte kan?
 
Jag känner de som undervisar i andra ämnen på samma universitet och har hört detsamma från dem. Både att man betraktar sig själv som en kund som ska bli serverad utbildning och att man har svårt att ta till sig relativt okomplicerad skrift.
Har skolan svikit de unga människor som inte fått ett så pass brett språk att de kan ta till sig normala instruktioner? Att inte behöva lära sig stava eller korrekt grammatik skapar invånare som blir handikappade i vissa situationer eftersom de inte getts möjlighet att få ett fullt språk.

Nej det är knappast skolan som är problemet i grunden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp