Vad har hänt med trädet?

pepp

Trådstartare
Kan det vara björn? Människor?
1000044058.jpg
 
Om det är björn borde man ju kunna se klomärken.
Jag har sett nåt liknande det där men då var det larver som ätit så barken ramlade av.

Edit: Zoomade och det ser ju ut som larvgångar på den.
 
Någon form av skadedjur sannolikt men det ser ut att vara en tall och inte gran sett till barken så antagligen inte granbarkborre även om det väl finns ett fåtal angrepp dokumenterade. Men det finns andra som oftare ger sig på tallar. Tittar man på större bilden så tappar trädet barken även högre upp.
Det är ganska många tallar där jag bor som utsätts för barkborrar. Möjligt att det är en annan sort dock. Ska tydligen finnas någon skarptandad barkborre t.ex. Hur man ser skillnad är jag inte säker på dock 🙈
 
Säger som de andra.
Det där är en död gran som avlidit pga barkborrar.
Men det är ju en tall som växer i en granskog som @pepp har fotat. Granbarkborren går extremt sällan på tall. Dessutom bor pepp långt upp i norra Sverige där granbarkborren än så länge förekommer mer sporadiskt. Att den skulle gå på tall är därför näst intill osannolikt där uppe.

Det är dessutom ett väldigt "dåligt" foto ur artperspektiv då vi inte kan se gångmönstret, vilket är hur man artar vedlevande insekter. Vi skulle behöva ha en närbild på hur gångarna ser ut för att kunna säga vem som levt under barken.

Till frågan. Barken har skalats av i stora sjok eftersom någon har velat komma åt larverna under barken. Jag gissar på en spillkråka som har fläkt av barken och plockat i sig larverna som låg under barken.
 
Men det är ju en tall som växer i en granskog som @pepp har fotat. Granbarkborren går extremt sällan på tall. Dessutom bor pepp långt upp i norra Sverige där granbarkborren än så länge förekommer mer sporadiskt. Att den skulle gå på tall är därför näst intill osannolikt där uppe.

Det är dessutom ett väldigt "dåligt" foto ur artperspektiv då vi inte kan se gångmönstret, vilket är hur man artar vedlevande insekter. Vi skulle behöva ha en närbild på hur gångarna ser ut för att kunna säga vem som levt under barken.

Till frågan. Barken har skalats av i stora sjok eftersom någon har velat komma åt larverna under barken. Jag gissar på en spillkråka som har fläkt av barken och plockat i sig larverna som låg under barken.

Får fota närbild nästa gång jag är dit 😁 jag blev skitnödig av tanken att det kunde vara en björn 😂
 
Men det är ju en tall som växer i en granskog som @pepp har fotat. Granbarkborren går extremt sällan på tall. Dessutom bor pepp långt upp i norra Sverige där granbarkborren än så länge förekommer mer sporadiskt. Att den skulle gå på tall är därför näst intill osannolikt där uppe.

Det är dessutom ett väldigt "dåligt" foto ur artperspektiv då vi inte kan se gångmönstret, vilket är hur man artar vedlevande insekter. Vi skulle behöva ha en närbild på hur gångarna ser ut för att kunna säga vem som levt under barken.

Till frågan. Barken har skalats av i stora sjok eftersom någon har velat komma åt larverna under barken. Jag gissar på en spillkråka som har fläkt av barken och plockat i sig larverna som låg under barken.
Oops, tittade på mobilen pch fastnade bara för larvgångarna så jag missade trädslaget. :o:o:o

/tanten, varit skogsägare i många år
 
Men det är ju en tall som växer i en granskog som @pepp har fotat. Granbarkborren går extremt sällan på tall. Dessutom bor pepp långt upp i norra Sverige där granbarkborren än så länge förekommer mer sporadiskt. Att den skulle gå på tall är därför näst intill osannolikt där uppe.
Det trädet jag såg var en tall i tallskog i norra Lappland men vet inte om det var granbarkborre eller nån annan larv.
 
Får fota närbild nästa gång jag är dit 😁 jag blev skitnödig av tanken att det kunde vara en björn 😂
Det blev jag också när jag såg ett sånt träd, tror jag var i övre tonåren. Tog med min pappa för att visa och han sa att nä det är inte björn. :D
 

Liknande trådar

Tjatter I ett ihåligt äppelträd på tomten bor någon fågel. Sambon sa att det såg ut som en stor, svart and kröp ut ur hålet i trädet i morse...
2
Svar
20
· Visningar
1 261
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
723
Senast: Otherside
·
Fritid Jag har nu fyllt i bifogad blankett om tillfälligt visum till Skåne. Men det står inte var jag ska skicka den ? Någon som vet? Skånes...
2
Svar
31
· Visningar
1 654
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Hijabis i stallet!
  • Pivo
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp