Resa till Skåne

Nej denna är det ju!


Mvh bott i Skåne sedan 2011 men man räknas aldrig som skåning som inflyttad 😅
Jag upplevde att man i Skåne är van att folk kommer lite överallt ifrån i Sverige, man lyfter inte direkt på ögonbrynen. Här i Sörmland reagerar folk så fort jag öppnar munnen... De är verkligen inte riktigt vana vid att någon kommer långt bort ifrån så att säga. Jättemärklig upplevelse jämfört med hur det var i Skåne, där blir man skåning inom sinom tid så att säga :D
 
Jag upplevde att man i Skåne är van att folk kommer lite överallt ifrån i Sverige, man lyfter inte direkt på ögonbrynen. Här i Sörmland reagerar folk så fort jag öppnar munnen... De är verkligen inte riktigt vana vid att någon kommer långt bort ifrån så att säga. Jättemärklig upplevelse jämfört med hur det var i Skåne, där blir man skåning inom sinom tid så att säga :D

Jag tycker mest det alltid är ett (glatt och nyfiket måste tilläggas, inte negativt!) Var är du i från? Och Hur kom det dig du flyttade till Skåne? Härligt dock, trivs jättebra 😍
 
Jag har nu fyllt i bifogad blankett om tillfälligt visum till Skåne. Men det står inte var jag ska skicka den ? Någon som vet? Skånes turistbyrå? Skånes djurpark? Björn Ranelid?
Som född (men utflyttad) skåning reagerar jag på att det är lite svånska i den där blanketten. Men det är förstås svårt att veta vilken skånska man ska skriva på; stor skillnad mellan t ex Helsingborg, Lund, Malmö och Göinge t ex. I Malmö finns (fanns?) dessutom tydliga sociolekter ... När jag gick i gymnasiet i Helsingborg hade vi en lärare från Malmö vars språk en del gjorde sig lustiga över. Lundalärare gick bra att förstå, inga problem med "lyft" (få förstod vad det var när en annan lundensare undervisade i Täby). Jag vet inte var mellan Lund och Malmö som gränsen mellan y och o går? Arlöv? Eller är det redan i Hjärup?
 
Som född (men utflyttad) skåning reagerar jag på att det är lite svånska i den där blanketten. Men det är förstås svårt att veta vilken skånska man ska skriva på; stor skillnad mellan t ex Helsingborg, Lund, Malmö och Göinge t ex. I Malmö finns (fanns?) dessutom tydliga sociolekter ... När jag gick i gymnasiet i Helsingborg hade vi en lärare från Malmö vars språk en del gjorde sig lustiga över. Lundalärare gick bra att förstå, inga problem med "lyft" (få förstod vad det var när en annan lundensare undervisade i Täby). Jag vet inte var mellan Lund och Malmö som gränsen mellan y och o går? Arlöv? Eller är det redan i Hjärup?
Mellan Hjärup och Åkarp går den 😊
Hänvisar till Kal P Dal som var uppvuxen i Åkarp och nog tusan låter det Malmöitiskt.

 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Enya
·
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
643
Senast: MiaMia
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 488
Senast: Paddington
·
Samhälle Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram. Hur fungerar det som förr hette...
Svar
14
· Visningar
876
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp