Vad har jag för rättigheter?

M

mirandis

Då var en gammal räv tillbaka på forumet efter en tids uppehåll! Kul att se att det är lika livat här som vanligt och att det finns så många gamla kändisar kvar :-)

Jag dyker faktiskt in med en liten fråga.
Jag och min sambo har flyttat till en hyreslägenhet i en flygelbyggnad på en större herrgård på landet. Hyresvärdarna bor i det stora huset och vårt hus delas med ett annat par som är helt suveräna.

Jag och sambon har två katter, varav den ena är väldigt mycket ute. Han är dessutom väldigt skygg för andra än oss och går aldrig fram till någon okänd.
Nu har tanten i stora huset börjat klaga på att vår katt går i deras trädgård. Hon ber oss hålla katten inne eller "under uppsikt" (vilket inte är det enklaste med en utekatt).

Vad har jag för rättigheter i det här fallet egentligen? Det känns ju väldigt konstigt att man inte ska kunna ha en utekatt när man bor ute på landet.

Tyvärr är inte det här det enda den här tanten klagat på. Hon har hittat flera saker, bland annat att vi källsorterar (glas och ursköljd kartong) i vårt stora skafferi och hon påpekar att det kan komma råttor.
Tillsäggas bör att varken jag eller min sambo har haft ett enda klagomål på oss under de 12 år vardera som vi tidigare bott i lägenhet, men under detta året har vi hunnit få minst 6-7 stycken på olika saker.

Jag är nu gravid och väntar barn i slutet på mars och har verkligen varken ork eller energi att lägga på att vara osams med vår hyresvärd om det här med katten. :crazy:

Kan hon vräka oss för en sån här sak om vi inte tar in katten?? :confused:

Hoppas att nån har mer kunskap än jag i det här :bump:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Enligt en dom från 2002 i Miljödomstolen som anses gälla som prejudicerande (alltså vägledande för andra liknande fall) så är det upp till den som inte vill få in katter i sin trädgård att se till att hålla dem borta, t.ex. med hjälp av staket. Kattägaren har ingen skyldighet att hindra katten från att ströva fritt då det ligger i katters natur. Det tycker jag inte att du behöver säga något om, annat än om det kommer på tal igen. Men ha gärna något tips på lut som du kan ge angående hur de ska kunna hålla katten borta, t.ex. vattenspruta.

Jag skulle nog göra så att jag skulle ta till mig det hyresvärden säger om sopsorteringen, men mest för att blidka dem. Tillägg något i stil med att, "Oj, finns det råttor/möss här :eek:, vilken tur att katten är en sådan bra råttjägare! Men jag ska hitta något annan lösning för vår sopsortering. Vad bra att du sade till :)".

Verkar hyresvärden lite labil så skulle jag dock flytta eftersom man aldrig vet vad folk kan få för sig när det gäller att skada djur.

Lägger till att huruvida hon kan vräka er sannolikt beror på vad, om något, det står i hyreskontraktet. Men står det ingenting så kan hon inte göra det. Det är väldigt svårt att bli vräkt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag tror inte att hon kommer att skada katten. De har själv hund i familjen så lite djurvän måste hon ju vara. Jag har svarat på hennes mail och försökt bjuda till så mycket jag kan genom att skriva att vi självklart ska göra "vårt bästa" för att hålla ett extra öga på katten och att de gärna får skrämma katten litegrann för att han ska avskräckas från att gå i närheten av tomten.

Angående källsorteringen så meddelade jag att vi givetvis skulle åka ock kasta skräpet (vilket vi gjorde) men efter det har vi fortsatt att källsortera. Dels pga miljön men också för att det skulle kosta mer pengar om vi behövde skaffa en större soptunna. Dock åker vi till återvinningen oftare nu, sedan klagomålen. Men om det räcker för henne vet jag ju inte...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Enligt en dom från 2002 i Miljödomstolen

Frågan är hur det fungerar nu när lagen om tillsyn över hundar och katter är ny.
Ny lag från 2007.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Och så beror det på vad som står i hyreskontraktet.
Många hyresvärdar har utekattförbud.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Personligen hade jag tyckt det var skitäckligt om någons katt gick och pinkade och sket i mina rabatter. Mysigt att ligga på knä och plantera och få knän och händer fulla med kattskit. Nu har vi inte problemet, hundarna äter katter.

Jag hade absolut försökt lösa problemet och haft förståelse för olägenheten det skapar med katt i rabatterna. Alla vill ju inte heller ha katt inpå sig (och därför inte skaffat egen). Oavsett rättigheter så blir det himla stökigt och knöligt och på sikt helt ohållbart att vara osams med sin hyresvärd, särskilt så som ni bor.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Tyvärr verkar du ha en katthatare som hyresvärd och av det andra du skriver verkar hon ju överlag lite 'knepig'.

Jag tror att det bästa du kan göra är att leta efter ett annat boende. Själv skulle jag nog inte våga låta min katt vara ute i din situation då jag nog hade fruktat för kattens säkerhet.

Om man stör sig på en katt i trädgården så tänker man inte så mycket. För varje extra kilo kattskitt i trädgården så försvinner det nog minst två kilo rått- och fågelskit.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Aha, så jag "tänker inte så mycket" för att jag tycker det är äckligt med kattskit i rabatterna jag står och rotar i med händerna? Rensar alla kattägare kattlådan med händerna eller hur är det nu?

Och i så fall är det väl heller inget att gnälla över att hundägare inte plockar upp efter sig, det är väl lika mysigt med hundbajs som med kattdito?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Aha, så jag "tänker inte så mycket" för att jag tycker det är äckligt med kattskit i rabatterna jag står och rotar i med händerna? Rensar alla kattägare kattlådan med händerna eller hur är det nu


Är det inte äckligt med fågel och råttskit? Eller skjuter du av alla djur som får för sig att vistas i din trädgård? Om du viste vad som verkligen finns i ditt trädgårdsland förutom kattskit skulle du nog inte gå i närheten utan skyddskläder.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Visst säger lagen en sak, men samtidigt måste man förstå dem, de vill inte ha en katt i sin trädgård och de har inte haft något att säga till om saken. Kanske går det att hitta en kompromiss med det problemet om ni anstränger er lite för att hitta en lösning. T ex så sägs det att citronskal i rabatterna håller katter borta, kanske är det värt att pröva?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag kan inte påstå att jag någonsin haft en fågelskit i handen, så ofta är det inte fåglar som bajsar över tomten. Råttor har vi inte heller, så det är inte på tapeten.

Jag har inget trädgårdsland, så det är ingen aktuell frågeställning för mig.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag kan inte påstå att jag någonsin haft en fågelskit i handen, så ofta är det inte fåglar som bajsar över tomten. Råttor har vi inte heller, så det är inte på tapeten.

Jag har inget trädgårdsland, så det är ingen aktuell frågeställning för mig.

Själv kan jag ju säga att jag ser betydligt fler fågelskitar än kattskitar och ändå har jag egna katter som skiter på min egen tomt.

Skulle jag sätta ner handen på en slumpmässig plats på tomten kan jag lova att risken är betydligt större att träffa en fågelskit än en kattskit.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Kattskit är bland det värsta som finns. Blir vansinig varje gång dom skiter i sanden på våra lekplatser.

Hade det varit någon enstaka gång så spelar det ingen roll. Men det är ju hur mycket som helst.

Varför kan inte kattägare hålla koll på sina katter?

Till ts
Varför inte bara respektera eran hyresvärds önskemål?

Mvh

Tora
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vi har inga fåglar, trots damm. Möjligen p g a hundarna som går lösa dagtid. Det vi däremot har är hundbajs i rikliga mängder, men det drabbar bara oss, och det tar jag själv rätt på.

Har haft en bekant vars granne rastade hunden i deras trädgård. Det är väl trevligt att ha andras hundhögar i sin egen trädgård?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Har haft en bekant vars granne rastade hunden i deras trädgård. Det är väl trevligt att ha andras hundhögar i sin egen trädgård?


Fast katter är ju oftast (det finns väl undantag) så pass väluppfostrade att de gräver ner skiten. Så om du inte har maximal otur och inom några dagar lyckas med konststycket att gräva med händerna på exakt samma plats som katten haft som toa så lär du aldrig märka att katten varit där.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Kattskit är bland det värsta som finns. Blir vansinig varje gång dom skiter i sanden på våra lekplatser.

Hade det varit någon enstaka gång så spelar det ingen roll. Men det är ju hur mycket som helst.

Har du sådana enorma problem med kattskit så borde det väl vara väl använda pengar och köpa några billiga bräder på Byggmax och snickra ihop ett lock till sandlådan. Hur jobbigt kan det vara?



Varför kan inte kattägare hålla koll på sina katter?

Du vet uppenbarligen inte så mycket om katter, men jag kan upplysa dig om att de flesta katter mår bra av utevistelse utan koppel. Och en ansvarsfull kattägare vill ju att katterna ska trivas och må bra.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Personligen hade jag flyttat eller lagt mig platt fall för hyresvärdens önskemål.
Det är inte hållbart att inte ha tumme med sin hyresvärd, oavsett lagliga riktlinjer.
Klantigt av dem dock att inte baka in djurförbud i kontraktet.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det finns ju faktiskt allmänna sandlådor, kommunens sandlådor. Och det är hysteriskt äckligt när grannskapets katter vallfärdar dit och sköter sina behov.

Det är inte så att katter gräver ner, katter krafsar över. Och det är verkligen stor skillnad.

Kattägaren månar om sin katt. Omgivningen ska väl inte behöva stå ut med andras kattinnehav? Jag är själv dessutom otroligt allergisk mot just katter, och är nollintresserad av att spontanumgås med andras katter och deras behov på eget området.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Har du sådana enorma problem med kattskit så borde det väl vara väl använda pengar och köpa några billiga bräder på Byggmax och snickra ihop ett lock till sandlådan. Hur jobbigt kan det vara?





Du vet uppenbarligen inte så mycket om katter, men jag kan upplysa dig om att de flesta katter mår bra av utevistelse utan koppel. Och en ansvarsfull kattägare vill ju att katterna ska trivas och må bra.

Det här måste vara något av det dummaste jag har läst här på Buke. Så du tycker på fullaste allvar att jag skall fixa lock till alla allmänna lekplatser där jag bor pga kattägare är så fruktansvärt lata och orkar inte hålla efter sina katter?

Det är folk som du som skadar katters rykte.

Min hund mår också bra när han får jaga katter och vara lös. Det är hans natur alltså är det okej att han gör det.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Och i så fall är det väl heller inget att gnälla över att hundägare inte plockar upp efter sig, det är väl lika mysigt med hundbajs som med kattdito?

Ghä!
Kattskit är minst lika vidrigt som hundskit.
Jag plockar upp massor på ridbanan och på gräsmattan för att slippa gå i det.
Men det är ju mina katter på min mark och därmed mitt privata lilla problem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 111
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 218
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 822
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp