Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Utveckla vind för våg, gärna eftersom jag uppfattar det som att du tidigare beskrivet att du tycker att det är ok med utevistelse för katter även utan koppel?
Eller har jag blandat ihop dig med någon annan?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Fast om dina katter ger sig på andra människor eller andra människors ägodelar tycker du inte då att dessa människor har rätt att på ett för katten ofarligt sätt straffa katten.

Du kanske tycker att de ska gå till dig och klaga men det är kanske inte så lätt att veta att justr du äger katten.

Jag skulle aldrig tillåta att mina katter förstörde för andra människor. Och nej, det är inte alls OK att uppfostra andra människors djur. Väljer man att skaffa ett djur så ska man banne mig ta ansvar för det också. Punkt.

Det du kallar "ofarligt" kallar jag "grymt", för övrigt. Som att t.ex. stänga in katten i en bur i bestraffningssyfte, spruta vatten eller gud vet vad på den eller skrämma den i största allmänhet. Det är absolut inget jag skulle vilja att något av mina djur skulle utsättas för.

När det gäller "identifiering" så är ID-märkning alldeles utmärkt. Och det borde vara ett absolut krav på alla utekatter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Människor fostrar andras djur och barn hela tiden. Det är ett måste i ett samhälle annars lär sig ju aldrig barnen och djuren hur de skall interagera med andra. Är man för restriktiv med sina djur kan de till och med bli aggressiva mot gäster.

Om man aldrig låter andra fostra ens djur kan man ju aldrig låta andra umgås med dem. Jag förstår faktiskt inte hur du tänker här.

ID-märkning fungerar bra på alla katter som inte är svarta, där syns det dessvärre inte. Möjligen kan man se att katten är märkt men inte vad det står. När vi märkte katterna var chipmärkning så pass nytt att polisen ändå inte kollade efter chip plus att de tydligen brukade vandra i kroppen på katten. Möjligt att det blivit bättre nu. Mina katter har både tatuering och halsband, men halsbanden kan trilla av och den svarta kattens märkning är svår att se och omöjlig att läsa.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vill bara inflika att tatueringen på min svarta katt syns alldeles utmärkt och är inte alls svår att läsa...

*Återgår till popcornskålen*
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Okej, på min svarta katt är den helt oläslig, men han kanske är ovanligt svart då, inte minsta vita fläck och även helst svarta slemhinnor (svår bedömd cirkulation mao). Vi lägger väll då in ett konstaterande att på vissa katter kan det vara svårt att läsa tatueringen medan det går bra på andra.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag skulle aldrig tillåta att mina katter förstörde för andra människor. Och nej, det är inte alls OK att uppfostra andra människors djur. Väljer man att skaffa ett djur så ska man banne mig ta ansvar för det också. Punkt.

Enligt tidigare inlägg verkar du ju ha utekatter. Och har du utekatter så kan du aldrig vara säker på vad de gör. De kan mycket väl utan att du känner till det göra saker som stör någon granne. Katterna lär inte bry sog om att det inte är tillåtet enligt dig.

Enda skälet att du skulle kunna vara helt säker är väl ifall du bor ensam på en ö.


Det du kallar "ofarligt" kallar jag "grymt", för övrigt. Som att t.ex. stänga in katten i en bur i bestraffningssyfte, spruta vatten eller gud vet vad på den eller skrämma den i största allmänhet. Det är absolut inget jag skulle vilja att något av mina djur skulle utsättas för.


Så du menar på allvar att du inte anser att någon har rätt att spruta vatten på en katt som kommer in och härjar på tomten. Det är väl ett standardknep för att skrämma katter och jag har aldrig hört att någon skulle uppfatta det som djurplågeri. Vis av tidigare kommentarer så är det väl bäst att påpeka att man inte ska spruta vatten på katter vid minusgrader.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om man aldrig låter andra fostra ens djur kan man ju aldrig låta andra umgås med dem. Jag förstår faktiskt inte hur du tänker här.

Detta för du gärna utveckla, för jag förstår inte alls sammanhanget?
Jag har iofs inte egen katt (har två hundar) men har levt med katter till och från på många vis, många nära vänner har katter osv. Men jag har aldrig, aldrig uppfostrat någon av mina vänners katter, ens sagt till dom vad dom får och inte får göra i samband med mig utan det har varit väldigt väl fungerande, väluppfostrade djur.

KL

Som ansvarsfull hundägare så blir jag ganska förfärad över vissas ståndpunkt och åsikter i tråden. Jag kan inte förstå hur man kan skaffa ett djur och sedan anse att det är någon annans uppgift att lära det var det får och inte får göra/vara/whatever. Oavsett vad lagen säger. Skaffar JAG ett djur är det väl MITT jävla ansvar? :crazy:

Fick för ett tag sedan höra om en kvinna vars man var allergisk (MYCKET) och dom hade problem med att grannens katter ständigt var i deras utemöbler på verandan, ibland gick dom in i huset med följden att mannen inte kunde vara hemma på ett bra tag.
Dom hade köpt både det ena och det andra för att försöka få bort katterna, men inget hjälpte. Mannen blev dålig ofta tack vare detta och katternas ägare ansåg helt kallt att det var ju inte dennes problem. Synd att deras Riesenschnauzrar är så snälla/vana vid katter, annars hade ju problemet kunnat lösas ganska snabbt med eras hjälp.

Det är vid sådana lägen som katter riskerar att råka illa ut för att ägarna är idioter. :cool: Vilket är väldigt tråkigt för katten!
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Alla som umgås med djuret fostrar det, är min poäng. Om det inte är så att man aldrig låter djuret hälsa på en annan människa, klappas eller på något annat sätt interagera med andra människor än en själv så kommer djuret att fostras av dessa människor.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Kanske tanten börjar bli gammal och grinig? Nej jag tror inte hon kan vräka dig för det där med katten, jag håller med dig om att man borde kunna ha en katt på landet. Det går massa andra djur runt husen på nätterna och katter har åtminstone vett att gräva ner skiten till skillnad från hundar. Men att katten går över hennes trädgård kan väl inte göra så mycket. Vi hade en kanin som rymde och grannen klagade på att han hittat en kaninbajs på sin gräsmatta! Obs det var landet och harar skenade fram och tillbaka. Försök prata med henne och säg som det är, att du inte kan låsa in kissen nu och att du är trött för att du ska ha barn. Säg att du måste ta bort katten om den inte får vara ute och att det gör dig ledsen. Jag testade med att försöka hålla mina katter inne dagtid och att släppa ut dom på kvällen men det funkar inte, man kan omöjligt låsa in en katt på landet, då kan du ju inte ens vädra osv.......ja du får helt enkelt fjäska lite :) Lycka till
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då har vi olika tolkningar av ordet, men då är jag med på vad du menar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har haft uteKATT, alltså utan -er på slutet. Katten ifråga gick dessutom aldrig långt från oss, hans revir har i alla år sträckt sig över vår tomt plus en liten bit utanför. Vi har hela tiden haft mycket god koll på vad han gjort. För honom var familjen viktig och han ville vara med oss, han följde t.ex. gärna med på promenad. Detta har jag tidigare skrivit i tråden och går att upptäcka om man tar sig tid att läsa...

För övrigt har jag förstått att du tycker det är helt i sin ordning att alla katter ska springa omkring huller om buller, andra människor får gärna, för att inte säga SKA enligt dig, uppfostra dina och andras katter. Allergiker får skylla sig själva, de är ju ändå tydligen så få... Jag har också förstått att du anser att även avelsdjuren ska springa fritt. Om någon stänger in dina eller andras katter i bur några timmar så är det helt OK. Att skrämma katterna med diverse metoder är också helt OK enligt dig. ID-märkning är enligt dig absolut ingenting som behövs.
Det är en sammanfattning av hur jag uppfattat din ståndpunkt. Jag kan bara konstatera att våra åsikter står eoner ifrån varandra. Jag kan dessutom förstå att det ser ut som det gör eftersom du knappast är ensam om dina åsikter. Som slutkläm kan man alltid ta till att "lagen tillåter..."
Tja, lagen är tolkningsbar. Jag är inte så säker på att lagen i alla lägen skulle tolkas så som du tycker, faktiskt.
Om inte annat skulle jag verkligen önska att fler tog ansvar för sina katter och arbetade för att höja den uselt låga status katten fortfarande har. Någon högre status kommer den dock inte att kunna få med det tänk som bl.a. du har.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har haft uteKATT, alltså utan -er på slutet. Katten ifråga gick dessutom aldrig långt från oss, hans revir har i alla år sträckt sig över vår tomt plus en liten bit utanför. Vi har hela tiden haft mycket god koll på vad han gjort. För honom var familjen viktig och han ville vara med oss, han följde t.ex. gärna med på promenad. Detta har jag tidigare skrivit i tråden och går att upptäcka om man tar sig tid att läsa...


När en persom med utekatt säger att den vet vad utekatten gör så har jag otroligt svårt att ta det på allvar.

Du är ju knappast med katten hela tiden den är ute, alltså har du egentligen ingen aning om vad katten gör när du inte ser den. På bara några minuter kan den vara 500 metrer bort t.ex.

På mig låter du precis likadant som föräldern som säger. "Min lille Pelle skulle aldrig kunna göra något bus."




För övrigt har jag förstått att du tycker det är helt i sin ordning att alla katter ska springa omkring huller om buller, andra människor får gärna, för att inte säga SKA enligt dig, uppfostra dina och andras katter. Allergiker får skylla sig själva, de är ju ändå tydligen så få... Jag har också förstått att du anser att även avelsdjuren ska springa fritt. Om någon stänger in dina eller andras katter i bur några timmar så är det helt OK. Att skrämma katterna med diverse metoder är också helt OK enligt dig. ID-märkning är enligt dig absolut ingenting som behövs.
Det är en sammanfattning av hur jag uppfattat din ståndpunkt. Jag kan bara konstatera att våra åsikter står eoner ifrån varandra. Jag kan dessutom förstå att det ser ut som det gör eftersom du knappast är ensam om dina åsikter. Som slutkläm kan man alltid ta till att "lagen tillåter..."

Jag har flera gånger sagt att jag inte tycker att det är bra att katter stör grannar och liknande. Jag har skrivit att jag i en sådan situation skulle göra vad jag kunde för att de inte ska störa grannar.
Men jag tycker slutligen att ifall inte åtgärderna hjälper så får man nog tyvärr vara beredd att tåla att katter kan orsaka vissa störningar.



Tja, lagen är tolkningsbar. Jag är inte så säker på att lagen i alla lägen skulle tolkas så som du tycker, faktiskt.
Om inte annat skulle jag verkligen önska att fler tog ansvar för sina katter och arbetade för att höja den uselt låga status katten fortfarande har. Någon högre status kommer den dock inte att kunna få med det tänk som bl.a. du har.

Lagen tycker jag verkar ganska tydlig. Det är ju bara att se på det fall som refererats till tidigare.

Sen tycker jag det här tjatet om status är lite löjligt. Det finns en tråd på senior om varför folk vill höja sin status genom att köra fina bilar. Jag har personligen inget behov att vare sig höja min egen, mina katters eller mina andra djurs status.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Efter alla dina inlägg så förstår jag mer än väl att du har svårt att förstå att det faktiskt finns människor som har mycket god koll på sina djur. Och att det finns katter som faktiskt trivs med sin familj och allra helst vill vara i dess närhet.

Att du inte alls vill sträva efter att höja kattens status har jag också insett efter allt du skriver. Det framgår mycket tydligt faktiskt. Den senaste jämförelsen mellan statusbilar och katter säger mig också att du inte egentligen förstår vad vi pratar om när vi nämner kattens "status". Det har ingenting med exklusivitet att göra, utan om att katten ska ses som något annat än en "slit-och-släng"-vara som man kan behandla lite hur som helst. Det är verkligen synd att du anser det löjligt att försöka åstadkomma något sådant där katten ses som det sällskapsdjur den är och tas omhand av ansvarsfulla ägare som vill den väl. Jag kan faktiskt inte inse det "löjliga" i det, det som du kallar "tjafs"...

Du verkar ha en övertro på lagen för övrigt. Lagen är inte så jättetydlig utan behöver tolkas. Precis som all annan normtext. Därmed är inte allt så svartvitt som du inbillar dig. Hade det varit det så hade man aldrig någonsin behövt ifrågasätta några domslut alls.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Efter alla dina inlägg så förstår jag mer än väl att du har svårt att förstå att det faktiskt finns människor som har mycket god koll på sina djur. Och att det finns katter som faktiskt trivs med sin familj och allra helst vill vara i dess närhet.

Fast du skrev ju att du haft utekatt. Eller har du en egen definition av utekatt? Den kanske hade ett 20 meter långt band som satt i halsbandet och gjorde att den inte kunde komma särskilt långt?

Det jag menar är att ifall du har en utekatt som verkligen är ute (helt fri) så kan du inte veta vad den gör. Den kan komma in efter en stund och vara jättegosig, men 10 minuter tidigare så hade den ihjäl en kaninunge 500 meter längre bort hos någon du aldrig träffat. Det är inget du kan veta ifall du inte har någon sorts konstant övervakning av katten.


Att du inte alls vill sträva efter att höja kattens status har jag också insett efter allt du skriver. Det framgår mycket tydligt faktiskt. Den senaste jämförelsen mellan statusbilar och katter säger mig också att du inte egentligen förstår vad vi pratar om när vi nämner kattens "status". Det har ingenting med exklusivitet att göra, utan om att katten ska ses som något annat än en "slit-och-släng"-vara som man kan behandla lite hur som helst. Det är verkligen synd att du anser det löjligt att försöka åstadkomma något sådant där katten ses som det sällskapsdjur den är och tas omhand av ansvarsfulla ägare som vill den väl. Jag kan faktiskt inte inse det "löjliga" i det, det som du kallar "tjafs"...

Jag vill verkligen inte att några katter ska fara illa. Men jag är väl lite för luttrad för att tro på olika statushöjande åtgärder.
Det blir lite som att kalla städerskan lokalvårdare och tro att hon får högre status då.



Du verkar ha en övertro på lagen för övrigt. Lagen är inte så jättetydlig utan behöver tolkas. Precis som all annan normtext. Därmed är inte allt så svartvitt som du inbillar dig. Hade det varit det så hade man aldrig någonsin behövt ifrågasätta några domslut alls.

Haha, kände du mig lite bättre skulle du inte skriva att jag har någon övertro på lagen. :rofl::rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 111
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 565
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 224
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 823
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp