Bukefalos 28 år!

Vad har jag missat? Paus på 20 år & ny till Sveriges hästvärld

Nu är det bestämt – jag ska få provrida i trygg-i-alla-gångarter-gruppen nästa vecka! Känner mig exalterad som ett litet barn ☺️

Man ska även göra iordning hästen innan 😨 Hur upplevde ni det, fellow återvändare? Satt rykta-sadla-tränsa också kvar i muskelminnet ungefär som själva ridningen?
Det som hade ändrats lite sedan sist för mig var att man nu faktiskt sadlat något längre bak än tidigare! Och det hade kommit träns som såg lite annorlunda ut, typ Micklem, med lite andra remmar.
 
Jag började rida igen hösten 2020 efter ett uppehåll på 8 år. Som svar på din fråga ovan, ja! Det sitter kvar i muskelminnet. MEN! Det som inte satt kvar när jag började rida igen var själva musklerna :angel: Jag kommer aldrig glömma det ryggskottet jag fick av att kratsa hovarna innan lektion två, kunde inte röra mig normalt på flera veckor :o Jag tänkte ju att eftersom kroppen "kom ihåg" allt så var det bara att tuta och köra, men icke!
Muskelminne är nog inte detsamma som "fortfarande tränad för uppgiften".

:D
 
Nu är det bestämt – jag ska få provrida i trygg-i-alla-gångarter-gruppen nästa vecka! Känner mig exalterad som ett litet barn ☺️

Man ska även göra iordning hästen innan 😨 Hur upplevde ni det, fellow återvändare? Satt rykta-sadla-tränsa också kvar i muskelminnet ungefär som själva ridningen?

Jag tycker bara efter att ha ridit nästan enbart min egen häst flera år att det är svårt att göra iordning en annan häst, det finns så många olika varianter på utrustning, tränsen har verkligen exploderat de senaste åren med nya nosgrimmor osv.

Mamma som rider min någon enstaka gång ibland (typ en gång om året) men red på ridskola som ung och tycker att utrustningen skiljer sig mycket och vill gärna att jag ska dubbelkolla. Ryktning är ju mer samma och där upplever jag att hon kommer ihåg precis, bortsett från att hon tycker att det är lite otäckt att lyfta bakhovarna när hon inte gjort det på länge.

Så hade jag tagit en ridskolelektion nu hade jag nog bett ridläraren (eller någon i stallet om det finns någon att fråga) att bara kolla lite snabbt så att allt blev rätt. Det är ju inte värre än att du försöker själv och frågar om du blir osäker heller!


Och apropå handskar vet jag flera ridskolor som införde det i och med Corona och de som har haft en sådan regel förut har det helt av säkerhetsskäl inte på grund av att eleverna ska kunna sitta och slita i några munnar :confused: Det är helt enkelt för att ifall hästen drar när den leds till exempel så ska man inte bränna sönder händerna.
 
Just den här aspekten av hästvärlden har jag inte saknat. Så fort folk har olika åsikter blir det ofta så tråkig ton, och absoluta ståndpunkter, och så drar någon till med den där dräpande slutkommentaren "du vet nog inte så mycket om hästar va?". Jag är än idag otroligt rädd för att göra fel och bli dömd utan att ha fått förklara mig därför att jag växte upp i stall – massor med olika stall och olika typer av stall –, alla med samma utskällningskultur. Som ung medryttartjej i tävlingsstall var man ofta längst ner i hackordningen. På fem sekunder kunde man idiotförklaras av någon som inte ens brytt sig om att ta reda på varför man gjort som man gjort. Jag har läst flera trådar här på forumet där samma argumentationsstil och attityder finns kvar. Det är trist att se att detta inte är en av sakerna som hunnit utvecklas på 20 år, och det gör mig faktiskt väldigt mycket mindre sugen på att våga mig in i stallen igen. Jag kommer inte ha status, jag kommer inte veta bäst (vilket jag skiter totalt i numera, I'm återvändande tant and I'm proud). Det borde inte spela någon roll, men om jag inte missuppfattat tonen i några av de sista inläggen här totalt – och tonen i en hel del andra trådar – så kommer det nog fortfarande spela roll. Detta var en otroligt fin tråd full av pepp och stöd och välkomnande, vilket jag uppskattat enormt ska ni veta. När jag startade tråden visste jag inte ens om jag skulle få några svar! Hästvärlden är alldeles knökfull av framför allt otroligt starka kvinnor. Vi borde kunna ta vara på den styrkan bättre tycker jag.

Detta problem har gjort att jag nästan slutade helt med hästar. Det handlade inte om att prata med varandra, mötas, förstå, lyssna utan mer om att ha rätt.
Jag hamnade i ett stall där vi var olika men gemensamt var att vi alla ville våra hästar det bästa!
Jag har lärt mig att gå min väg som jag tycker är bäst :) att lyssna på de som vill ge en råd men även understryka att "jag gör såhär". Jag läser endel på nätet och är faktakritisk men frågar även mycket 😅 man lär sig fortfarande massor och forskningen går även frammåt!

Ett kul exempel var att jag räknade med att hovslagaren inte skulle vara positiv till att jag har min häst barfota. Men tji fick jag! Han tyckte fler skulle välja den vägen och det blev ett bra samtal där jag även fick lära mig saker om hoven jag inte visste o då har jag hållt på med hästar i 25år ca 🙈
 
Och apropå handskar vet jag flera ridskolor som införde det i och med Corona och de som har haft en sådan regel förut har det helt av säkerhetsskäl inte på grund av att eleverna ska kunna sitta och slita i några munnar :confused: Det är helt enkelt för att ifall hästen drar när den leds till exempel så ska man inte bränna sönder händerna.
Det fetade. +1 på den. Det är många olika krav på ryttarutrustning på min ridskola, bland annat gällande luva, halsduk, kortärmade tröjor mm. Allt är av säkerhetsskäl, att OM olyckan är framme (en häst sliter sig, blir rädd under ridning osv) så ska man skydda så mycket av sig själv, även händerna :)
 
Ja, så glad att någon nämnde detta! Jag fick nämligen lära mig att man aldrig rider med luva. Men också att man inte rider med utsläppt hår eller örhängen annat än små pluppar? Känner mig urgammal och superkonservativ men jag reagerar varje gång jag ser folk rida med långt utsläppt hår, och det är ju inte bara yngre tjejer eller s.k. hobbyryttare av vad jag sett 😳 Ni har säkert förstått vilket land jag red i och jag vill ju helst inte spä på några fördomar om överdriven korrekthet och militärisk disciplin, men det kanske inte var lika strängt med sånt i Sverige? Men huvorna har många ridskolor policy emot?
Eftersom jag själv har riktigt långt hår, som ibland är utsläppt, ibland är flätat och ibland är uppsatt i tofs, så undrar jag vad det finns för argument för att det skulle vara säkrare med uppsatt hår? Jag har det ju aldrig någonsin instoppat i hjälmen ska sägas, det känns som enda alternativet för att i så fall öka säkerheten/minska risken att fastna (men å andra sidan försämrar det ju passform och funktion på hjälmen med en massa hår instoppat?). Jag kan ju fastna med flätan lika väl som jag kan fastna med det utsläppta håret? Jag har alltid sett den regeln som någon sorts "prydlighetsregel" snarare än en säkerhetsregel.
 
Eftersom jag själv har riktigt långt hår, som ibland är utsläppt, ibland är flätat och ibland är uppsatt i tofs, så undrar jag vad det finns för argument för att det skulle vara säkrare med uppsatt hår? Jag har det ju aldrig någonsin instoppat i hjälmen ska sägas, det känns som enda alternativet för att i så fall öka säkerheten/minska risken att fastna (men å andra sidan försämrar det ju passform och funktion på hjälmen med en massa hår instoppat?). Jag kan ju fastna med flätan lika väl som jag kan fastna med det utsläppta håret? Jag har alltid sett den regeln som någon sorts "prydlighetsregel" snarare än en säkerhetsregel.

Jag har funderat på det också. Kan det vara risken att det utsläppta håret hamnar framför ansiktet och stör en när man rider?
 
Eftersom jag själv har riktigt långt hår, som ibland är utsläppt, ibland är flätat och ibland är uppsatt i tofs, så undrar jag vad det finns för argument för att det skulle vara säkrare med uppsatt hår? Jag har det ju aldrig någonsin instoppat i hjälmen ska sägas, det känns som enda alternativet för att i så fall öka säkerheten/minska risken att fastna (men å andra sidan försämrar det ju passform och funktion på hjälmen med en massa hår instoppat?). Jag kan ju fastna med flätan lika väl som jag kan fastna med det utsläppta håret? Jag har alltid sett den regeln som någon sorts "prydlighetsregel" snarare än en säkerhetsregel.
Jag tänker att det dels är precis det du säger, en prydlighetsregel. Vore ju inte den enda reliken från hästvärldens militära bakgrund.

Dock tänker jag att det finns två aspekter till som inte just handlar om att fastna, och det är att allt som fladdrar och flaxar distraherar från sits & ridning vid träning och tävling, och att det kan bidra till att skrämma hästen/hästarna. Självklart inte så att en enskild fläta skulle påverka försäkringspremien, men som helhetstänk, om du förstår hur jag menar.
 
Jag tänker att det dels är precis det du säger, en prydlighetsregel. Vore ju inte den enda reliken från hästvärldens militära bakgrund.

Dock tänker jag att det finns två aspekter till som inte just handlar om att fastna, och det är att allt som fladdrar och flaxar distraherar från sits & ridning vid träning och tävling, och att det kan bidra till att skrämma hästen/hästarna. Självklart inte så att en enskild fläta skulle påverka försäkringspremien, men som helhetstänk, om du förstår hur jag menar.

Fast om min häst blir rädd för hår som flaxar så får den faktiskt lära sig att det inte är farligt! Nån måtta på rädslorna får det vara faktiskt även om man råkar vara en häst. Och sen är det stor skillnad på vad som är prydlighetsregler och gäller vid tävling och vad som är säkerhetsregler som man bör följa alltid.
 
Eftersom jag själv har riktigt långt hår, som ibland är utsläppt, ibland är flätat och ibland är uppsatt i tofs, så undrar jag vad det finns för argument för att det skulle vara säkrare med uppsatt hår? Jag har det ju aldrig någonsin instoppat i hjälmen ska sägas, det känns som enda alternativet för att i så fall öka säkerheten/minska risken att fastna (men å andra sidan försämrar det ju passform och funktion på hjälmen med en massa hår instoppat?). Jag kan ju fastna med flätan lika väl som jag kan fastna med det utsläppta håret? Jag har alltid sett den regeln som någon sorts "prydlighetsregel" snarare än en säkerhetsregel.
Har också undrat över det. Jag sätter upp håret i en låg tofs, men den trycker ändå i nacken om jag inte sätter hjälmen för löst.
 
Jag tänker att det dels är precis det du säger, en prydlighetsregel. Vore ju inte den enda reliken från hästvärldens militära bakgrund.

Dock tänker jag att det finns två aspekter till som inte just handlar om att fastna, och det är att allt som fladdrar och flaxar distraherar från sits & ridning vid träning och tävling, och att det kan bidra till att skrämma hästen/hästarna. Självklart inte så att en enskild fläta skulle påverka försäkringspremien, men som helhetstänk, om du förstår hur jag menar.
Nog för att min häst kan vara lite löjligt feg ibland, men inte ens han har någonsin blivit rädd för mitt hår. Dessutom är han islandshäst med en man som är nästan lika lång som mitt hår, så i så fall skulle jag behöva "sätta upp håret" på honom också! :D (nej, han är inte rädd för sin egen man heller)
 
Menade mest det är bra att minimera flaxeri i allmänhet. Argumenterade inte för att eventuell risk att det skrämmer hästar var den tyngst vägande aspekten av det hela, utan att det är enkelt att sammanfatta under samma policy 😊

Själv sätter jag alltid upp håret när jag ska "göra nåt", tycker det är i vägen och stör annars. Och jag tänker att det är mindre risk med en fläta, även i stallet, än med utsläppt hår.
 
Menade mest det är bra att minimera flaxeri i allmänhet. Argumenterade inte för att eventuell risk att det skrämmer hästar var den tyngst vägande aspekten av det hela, utan att det är enkelt att sammanfatta under samma policy 😊

Själv sätter jag alltid upp håret när jag ska "göra nåt", tycker det är i vägen och stör annars. Och jag tänker att det är mindre risk med en fläta, även i stallet, än med utsläppt hår.

Ja, det är din personliga uppfattning och ditt val. Jag undrar mest varför det är en säkerhetsrisk att ha håret utsläppt. Utan att väga in estetiska eller andra personliga åsikter om bekvämlighet i frågan. Om man bara tänker säkerhetsmässigt. Varför ska man ha håret uppsatt?
 
Ja, det är din personliga uppfattning och ditt val. Jag undrar mest varför det är en säkerhetsrisk att ha håret utsläppt. Utan att väga in estetiska eller andra personliga åsikter om bekvämlighet i frågan. Om man bara tänker säkerhetsmässigt. Varför ska man ha håret uppsatt?
Jag undrar samma!
 
Ja, det är din personliga uppfattning och ditt val. Jag undrar mest varför det är en säkerhetsrisk att ha håret utsläppt. Utan att väga in estetiska eller andra personliga åsikter om bekvämlighet i frågan. Om man bara tänker säkerhetsmässigt. Varför ska man ha håret uppsatt?
Absolut är det det 😊 Säkerhetsmässigt är det väl att det kan fastna, helt enkelt? Vid hantering snarare än själva ridningen.
 
Absolut är det det 😊 Säkerhetsmässigt är det väl att det kan fastna, helt enkelt? Vid hantering snarare än själva ridningen.

Hur kan det fastna mer än en fläta/tofs? Flätan borde ha svårare att lossna från det den fastnar i än enstaka hårstrån som råkar fastna. Enstaka hårstrån går ju av lätt medan en hel fläta har betydligt bättre hållfasthet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp