Vad har jag missat? Paus på 20 år & ny till Sveriges hästvärld

Hur kan det fastna mer än en fläta/tofs? Flätan borde ha svårare att lossna från det den fastnar i än enstaka hårstrån som råkar fastna. Enstaka hårstrån går ju av lätt medan en hel fläta har betydligt bättre hållfasthet.
Tja, jag tycker flätor har en tendens att vara där de är och ingen annan stans, medans håret kan vara lite överallt. Men min avsikt var inte att gå i bräschen för stramare hårpolicys, ville mest höra hur folk tänkte kring det för jag är van vid annat. Personligen ser jag fördelar med uppsatt hår, men det är säkert också just en vanesak.
 
För min del så är långt hår aldrig i vägen när jag rider. Hjälmen är rätt bra på att hålla det ur vägen. Det är när det är mellanlångt och till hakan som det är i vägen och då går det nästan inte att sätta upp.
Jag håller med! Mitt ligger längs med ryggen, liksom. Även om det blåser ute så håller hjälm och hakband håret borta från ansiktet!
 
Jag håller med! Mitt ligger längs med ryggen, liksom. Även om det blåser ute så håller hjälm och hakband håret borta från ansiktet!
Vad bra 😊 Men upplever du att det stör ditt visuella intryck när du tittar på ett ekipage, eller är det bara jag som är lättdistraherad?
 
Tack ni som tipsade om att be ridläraren dubbelkolla utrustningen! Det ska jag göra, särskilt om hästen har nån spännande ny nosgrimma som jag inte förstår mig på. Ofta ser man ju vilka hål som brukar användas också.
 
Vad bra 😊 Men upplever du att det stör ditt visuella intryck när du tittar på ett ekipage, eller är det bara jag som är lättdistraherad?

Varför ska jag bry mig om någons visuella intryck av mig när jag rider i skogen? Som jag skrev innan, det är skillnad på vad som är prydlighetsregler vid tävling och vad som är säkerhetsregler som man bör följa vid all ridning.
 
Tack ni som tipsade om att be ridläraren dubbelkolla utrustningen! Det ska jag göra, särskilt om hästen har nån spännande ny nosgrimma som jag inte förstår mig på. Ofta ser man ju vilka hål som brukar användas också.
Det är egentligen ingen större skillnad ens på de nya nosgrimmorna om man tänker tex på gammal hederlig pullarnosgrimma/mexikansk. De ser lite annorlunda ut men remmarna sitter likadant 😊
Kanske kan hjälpa om det känns nytt och virrigt 😊
 
Vad bra 😊 Men upplever du att det stör ditt visuella intryck när du tittar på ett ekipage, eller är det bara jag som är lättdistraherad?
Nej inte alls! Tror det beror mycket på vad man är van vid och "uppfostrad" med. I islandshästvärlden finns ingen militär bakgrund eller tradition (Island har aldrig haft något kavalleri), så vi tar möjligtvis lättare på en del regler.
 
Varför ska jag bry mig om någons visuella intryck av mig när jag rider i skogen? Som jag skrev innan, det är skillnad på vad som är prydlighetsregler vid tävling och vad som är säkerhetsregler som man bör följa vid all ridning.
Det sa jag inte att du behöver. Säkerhetsaspekten hade jag i mitt senaste inlägg lämnat. Tror du tolkar mig lite annorlunda än hur jag menar. Jag menar inte att man har någon slags skyldighet att se prydlig ut när man rider bara för prydlighetens skull, eller för att någon kan råka stå och titta på en och ha åsikter.

Utan jag menar att vid tillfällen som t.ex. filmer till säljannonser, träningar, tävlingar, eller vilket som helst sammanhang där man vill kunna se till hur häst och ryttare rör sig så upplever i alla fall jag det som lättare att fokusera på rätt saker om fladder reduceras.

Det jag sen frågade, helt utan värdering, vad om andra upplevde det på samma vis eller om de inte tycker det är svårt att bortse från externa detaljer.
 
Åh jag hade ett uppehåll på ca 12 år men det räckte gott för att känna mig helt vilsen när jag tog upp ridningen igen. Från att ha haft egen häst i många år, till att börja om som vuxen på ridskola.

Några saker som var nytt:

• klassiska nosgrimmor som aachen eller pullar verkar ha försvunnit, nu är det schvindyra anatomiska nosgrimmor som gäller.

• ridbyxorna har silikonpluppar istället för riktig skoning

• golfrutiga knästrumpor är fett ute

• man sitter numera upp med pall, ”när jag var ung” var pall enbart till för småbarn och tanter 🙈

• folk analyserar grovfodret och beräknar foderstat utefter det. Förr så gav man hö så dom inte blev fet eller mager, korn, betfor och mineraler. That’s it.

• folk lastar hästar med sadeln på nuförtiden. Det är nytt för mig. Även utan skydd. När jag var ung var det transportskydd, svansskydd, täcken, absolut inga träns eller sadlar.

• lösdrift är nya grejen. Riktigt bra tänker jag egentligen men det verkar som att många sköter det slarvigt när det gäller hygien och mockning? Jag är inte redo att överge box än.

• små rutor till hagar, ensamma hästar. Det hade jag aldrig sett tidigare i mitt liv.

• sen tycker jag att hästarna är mer explosiva och på tå nu än förr. En del håller inte med mig här medan andra förklarar det med hur svensk avel ser ut idag. Alla vill ju ta fram nästa elithäst, medan de flesta av oss vill ha en fyrkantig och stabil hobbyhäst.

• ”vanligt folk” köper häst. Det kanske i o f förklarar punkten ovan till viss del.
 
Vad bra 😊 Men upplever du att det stör ditt visuella intryck när du tittar på ett ekipage, eller är det bara jag som är lättdistraherad?
Jag tycker också det ser rätt störigt ut när håret är utsläppt. Kanske löjligt men jag ryser lite på insidan. Säker lite väl indoktrinerad i att håret SKA vara uppsatt eller ihopsamlat på något sätt.
Jag skulle själv aldrig rida med utsläppt hår. Har helt inte utsläppt hår överlag i stallet eftersom jag tycker det hamnar ivägen hela tiden. Tex när man ska kratsa hovarna så bara ramlar håret ner och är i vägen så man inte ser något :laugh:
 
Åh jag hade ett uppehåll på ca 12 år men det räckte gott för att känna mig helt vilsen när jag tog upp ridningen igen. Från att ha haft egen häst i många år, till att börja om som vuxen på ridskola.

Några saker som var nytt:

• klassiska nosgrimmor som aachen eller pullar verkar ha försvunnit, nu är det schvindyra anatomiska nosgrimmor som gäller.

• ridbyxorna har silikonpluppar istället för riktig skoning

• golfrutiga knästrumpor är fett ute

• man sitter numera upp med pall, ”när jag var ung” var pall enbart till för småbarn och tanter 🙈

• folk analyserar grovfodret och beräknar foderstat utefter det. Förr så gav man hö så dom inte blev fet eller mager, korn, betfor och mineraler. That’s it.

• folk lastar hästar med sadeln på nuförtiden. Det är nytt för mig. Även utan skydd. När jag var ung var det transportskydd, svansskydd, täcken, absolut inga träns eller sadlar.

• lösdrift är nya grejen. Riktigt bra tänker jag egentligen men det verkar som att många sköter det slarvigt när det gäller hygien och mockning? Jag är inte redo att överge box än.

• små rutor till hagar, ensamma hästar. Det hade jag aldrig sett tidigare i mitt liv.

• sen tycker jag att hästarna är mer explosiva och på tå nu än förr. En del håller inte med mig här medan andra förklarar det med hur svensk avel ser ut idag. Alla vill ju ta fram nästa elithäst, medan de flesta av oss vill ha en fyrkantig och stabil hobbyhäst.

• ”vanligt folk” köper häst. Det kanske i o f förklarar punkten ovan till viss del.
Så olika man kan uppleva det! Jag tycker många av dina punkter fanns i hög utsträckning även när jag var yngre. Iaf de senaste 20 åren, innan kan jag inte riktigt uttala mig om för är lite mer osäker på hur det var generellt när jag var barn..
 
Jag tycker också det ser rätt störigt ut när håret är utsläppt. Kanske löjligt men jag ryser lite på insidan. Säker lite väl indoktrinerad i att håret SKA vara uppsatt eller ihopsamlat på något sätt.
Jag skulle själv aldrig rida med utsläppt hår. Har helt inte utsläppt hår överlag i stallet eftersom jag tycker det hamnar ivägen hela tiden. Tex när man ska kratsa hovarna så bara ramlar håret ner och är i vägen så man inte ser något :laugh:
Håller väldigt mycket med om att just vid hovkratsning är håret i vägen om det inte är uppsatt!
 
Nej inte alls! Tror det beror mycket på vad man är van vid och "uppfostrad" med. I islandshästvärlden finns ingen militär bakgrund eller tradition (Island har aldrig haft något kavalleri), så vi tar möjligtvis lättare på en del regler.
Tror du har helt rätt i det där, att det hänger ihop med vana och olika traditioner. Finns nog mycket som är sundare i islandshästvärlden tack vare avsaknad av gamla militärmän som satt agendan, kan jag tänka mig.
 
Tror du har helt rätt i det där, att det hänger ihop med vana och olika traditioner. Finns nog mycket som är sundare i islandshästvärlden tack vare avsaknad av gamla militärmän som satt agendan, kan jag tänka mig.
Ja, det finns ju till exempel ingen på Island som lärt sig att man SKA sitta upp från vänster sida hela tiden. Där har inte funnits något kavalleri och följaktligen inga värjor som hänger längs vänsterbenet och gör att man inte KAN sitta upp från höger! Det rimliga är ju faktiskt att alternera mellan sidorna. :D
 
Utan jag menar att vid tillfällen som t.ex. filmer till säljannonser, träningar, tävlingar, eller vilket som helst sammanhang där man vill kunna se till hur häst och ryttare rör sig så upplever i alla fall jag det som lättare att fokusera på rätt saker om fladder reduceras.

Det jag sen frågade, helt utan värdering, vad om andra upplevde det på samma vis eller om de inte tycker det är svårt att bortse från externa detaljer.
När jag rider för tränare brukar jag försöka se till att ha kläder på mig som är någorlunda smidiga och som följer kroppen, helt enkelt för att han ska se hur jag sitter och hur jag inverkar på hästen. Rider till exempel gärna i overall till vardags vintertid hemma, men för tränaren blir det ridbyxor och lite mer slimmad jacka (höll på att frysa ihjäl i snögloppet i januari men lite får man väl tåla...). Håret har jag faktiskt inte tänkt på, det blir som det blir, och hittills har tränaren inte klagat iaf, så tror han också klarar att bortse från det (men han är islänning! :D )
 
Jag började rida igen hösten 2020 efter ett uppehåll på 8 år. Som svar på din fråga ovan, ja! Det sitter kvar i muskelminnet. MEN! Det som inte satt kvar när jag började rida igen var själva musklerna :angel: Jag kommer aldrig glömma det ryggskottet jag fick av att kratsa hovarna innan lektion två, kunde inte röra mig normalt på flera veckor :o Jag tänkte ju att eftersom kroppen "kom ihåg" allt så var det bara att tuta och köra, men icke!
Oj! Din stackars rygg 😬 Jag brukar torka fötterna på mina hundar ungefär som när man kratsar hovar, vi får se om det hjälper 😄
 
• golfrutiga knästrumpor är fett ute
Men nej 😥 Tror jag kommer strunta i detta. Argylestrumpor är en hörnsten i hästeriet, kalla mig stofil.

• man sitter numera upp med pall, ”när jag var ung” var pall enbart till för småbarn och tanter 🙈
Är det inte så att vi har blivit dessa tanter nu då? 😎 /sign. en som säger "oof" när hon reser sig från soffan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp