Bukefalos 28 år!

Vad har jag missat? Paus på 20 år & ny till Sveriges hästvärld

Nu har jag fått svar från några ridskolor, och de flesta har långa köer. Det verkar som om en grupp har plats, men där ska man som lägstanivå känna sig "trygg i samtliga gångarter". Det blir ju ett moment 22, eftersom jag inte vet hur trygg jag är nu för tiden 😅 Jag vill inte känna mig pressad att prestera över huvud taget, samtidigt känns det på ett plan lite löjligt att inte säga ja till det utifrån hur jag red förr.
Kloka perspektiv/råd tages tacksamt emot!

@prinsessfeminist Risken för det där hästköpet du siade om ökar markant här (OBS! Skämt. Men just nu vore det visst enklast sätt att få rida igen)
Det borde ju inte vara några som helst problem!

Jag började ju efter ett 17 års långt uppehåll och det visste ju ridläraren om så jag fick en snäll trygg trotjänarhäst och det var ju inga problem (förutom det där att musklerna var borta och jag hade grym träningsvärk dagen därpå).
 
Tack för peppen hörni! Det stärkte verkligen mitt självförtroende. Om jag får tillfälle ska jag definitivt tacka ja till att (prov)rida i den mer avancerade gruppen.
 
Det kändes så mycket bättre än jag trodde att det skulle göra! Som att komma hem. Det var så bekant trots att jag inte ridit på länge.
Så roligt att läsa det! Det är exakt den känslan jag hoppas på. Jag har nog längtat tillbaka sen jag slutade.
 
(jag hade läst en hel del i Ridhandboken och diverse annan hästlitteratur innan för att inte vara helt off),
Det är svenska motsvarigheten till de här om jag förstått det rätt? Har beställt dem i så fall, lika bra att försöka ta igen det jag missat på svenska och få en uppdaterad utgåva dessutom 😊
thumbnail_image0.jpeg
 
Det som jag tycker är svårt är att få tag på tjockare tröjor utan luva (eller med avtagbar luva). För fast luva på tröja undviker jag och det finns många ridskolor där det inte är tillåtet.
Ja, så glad att någon nämnde detta! Jag fick nämligen lära mig att man aldrig rider med luva. Men också att man inte rider med utsläppt hår eller örhängen annat än små pluppar? Känner mig urgammal och superkonservativ men jag reagerar varje gång jag ser folk rida med långt utsläppt hår, och det är ju inte bara yngre tjejer eller s.k. hobbyryttare av vad jag sett 😳 Ni har säkert förstått vilket land jag red i och jag vill ju helst inte spä på några fördomar om överdriven korrekthet och militärisk disciplin, men det kanske inte var lika strängt med sånt i Sverige? Men huvorna har många ridskolor policy emot?
 
Ja, så glad att någon nämnde detta! Jag fick nämligen lära mig att man aldrig rider med luva. Men också att man inte rider med utsläppt hår eller örhängen annat än små pluppar? Känner mig urgammal och superkonservativ men jag reagerar varje gång jag ser folk rida med långt utsläppt hår, och det är ju inte bara yngre tjejer eller s.k. hobbyryttare av vad jag sett 😳 Ni har säkert förstått vilket land jag red i och jag vill ju helst inte spä på några fördomar om överdriven korrekthet och militärisk disciplin, men det kanske inte var lika strängt med sånt i Sverige? Men huvorna har många ridskolor policy emot?
Ingen av ridskolorna jag ridit på har sagt något om huvor på kläder
 
Ja, så glad att någon nämnde detta! Jag fick nämligen lära mig att man aldrig rider med luva. Men också att man inte rider med utsläppt hår eller örhängen annat än små pluppar? Känner mig urgammal och superkonservativ men jag reagerar varje gång jag ser folk rida med långt utsläppt hår, och det är ju inte bara yngre tjejer eller s.k. hobbyryttare av vad jag sett 😳 Ni har säkert förstått vilket land jag red i och jag vill ju helst inte spä på några fördomar om överdriven korrekthet och militärisk disciplin, men det kanske inte var lika strängt med sånt i Sverige? Men huvorna har många ridskolor policy emot?
I mitt fall händer det att jag rider med utsläppt hår, men jag försöker ha det uppsatt. Jag har dock inte kommit på riktigt hur jag bäst sätter upp det - jag har haft problem med om jag flätar håret (vilket får håret att vara mest samlat) att håret fastnar på kardborren i säkerhetsvästen, så att jag måste rycka loss det för att kunna vrida på huvudet.

Den lokala ridskolan har regler om att man ska ha skor med klack, uppsatt hår, handskar och tröja utan huva när man rider lektion. Handskregeln tror jag skippas en del utan att någon bryr sig. Det är inte tillåtet med piercing i ansiktet eller tungan när man rider.
 
I mitt fall händer det att jag rider med utsläppt hår, men jag försöker ha det uppsatt. Jag har dock inte kommit på riktigt hur jag bäst sätter upp det - jag har haft problem med om jag flätar håret (vilket får håret att vara mest samlat) att håret fastnar på kardborren i säkerhetsvästen, så att jag måste rycka loss det för att kunna vrida på huvudet.

Den lokala ridskolan har regler om att man ska ha skor med klack, uppsatt hår, handskar och tröja utan huva när man rider lektion. Handskregeln tror jag skippas en del utan att någon bryr sig. Det är inte tillåtet med piercing i ansiktet eller tungan när man rider.

Varför handskar? Jag har bara handskar på vintern när det är kallt ute. Hästen har mjuk fin mun så det behövs inte vid ridning.
 
Varför handskar? Jag har bara handskar på vintern när det är kallt ute. Hästen har mjuk fin mun så det behövs inte vid ridning.
Jag vet faktiskt inte varför det finns regler för handskar, men jag rider själv alltid med handskar trots att min häst har mjuk mun. Jag föredrar allmänt att ha handskar när jag har ute (oavsett om jag rider, håller på med hästarna, är ute och går med hundarna, eller annat) i och med att jag har händer som tenderar ha problem med torr hud, och nu mer känns det konstigt att hålla i tyglar utan handskar.
 
Enligt folk jag pratat med säger en del att de har handskar för annars får de blåsor. Stackars hästar säger jag.

Jag är en av dem som får blåsor. Jättelätt. Så alltid handskar på.

Det har inget med hur hårdhänt jag är. Eller vilken sorts tyglar jag har (rider mest med släta lädertyglar).

Tex så sopar jag ca 1/3 av stallgången varje dag, har jag inte handskar på mig så får jag blåsor då med.
 
Stackars hästar? Man blir inte hårdare i munnen för man har handskar om det var det du syftade på 🙄

Nä, jag syftar på att en del tar på sig handskar för att skydda händerna istället för att se till så att hästarna har mjukare munnar. Sen jag började rida en häst med mjuk mun har handskar inte behövts av annan anledning än att värma händerna vid kyla.
 
Nä, jag syftar på att en del tar på sig handskar för att skydda händerna istället för att se till så att hästarna har mjukare munnar. Sen jag började rida en häst med mjuk mun har handskar inte behövts av annan anledning än att värma händerna vid kyla.
Ligger säkert något i det också! Jag är ju en av dem som fått blåsor, men jag är säkert också en av dem som kunnat jobba med otroligt mycket mer försiktiga händer. Även om jag hoppas att jag aldrig sågat.

Sen tänker jag att man ofta har regler om handskar av säkerhetsaspekter, vid all hantering. Särskilt för barn. Så att man t.ex. även vid in-/utsläpp minskar risken för bortbränd hud eller tappade hästar om något oväntat sker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp