Bukefalos 28 år!

Vad har lärarna för krav?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

cilvia

Min dotter är 7 år, och började alltså i första klass nu i höstas, så hon har gått 3 månader.
Vi hade utvecklingssamtal med läraren för ca 1 månad sen, och allt var bra, dock läser inte Elin ännu, och kan inte riktigt alla bokstäver, och hon har inte riktig ro att sitta still en längre period, sa läraren till oss.

Förra veckan så kommer Elin hem till mig och säger att hon går iväg till någon som heter Eva, för att hon skall lära sig mer!!.

Till denna Eva går Elin tre dagar i veckan, och det är en barnskötare som jobbar på ett fritids.

Elin tycker att detta är jättekul, och ser verkligen fram emot att gå till Eva.

MEN, hennes lärare har INTE sagt någonting alls till oss, utan det var Elin själv som berättade det.

Så i måndags skickade jag med ett brev till läraren för att höra vad det handlade om, att vi var tacksamma för att Elin fick hjälp om hon nu behöver det, men att jag vill att informationen SKALL komma från henne och inte från Elin.
För hur hade jag tacklat det om Elin inte hade tyckt att det roligt, när jag inte har någon aning om vad det handlar om.

Ännu har jag inte hört något från läraren, tycker att hon kunde ringa upp så jag kan få en förklaring.

Är det jag som överreagerar??

Har dom som krav att dom ska kunna läsa redan efter 3 månader i första klass?
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Var glad att tösen får hjälp det är få förunnat att få jobba i lugn och ro.
Kan dock hålla med om att läraren kunde talat om det för er.
Men av någon konstig anledning så kanske läraren gruvar sig eftersom många föräldrar blir förb****de om deras barn får extrahjälp.
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Jag är jättetacksam, och det skrev jag i brevet också, men jag trodde att man kan kommunicera med varann, men jag kanske har fel.
Det vore ju samma sak om jag som föreståndare skulle ta in resurser till ett barn utan att prata med föräldrarna på förskolan jag jobbar på, jag tror inte dom blir så glada då.

Men om Elin hade sett sig särbehandlad, och som sagt var inte tyckt om detta, hur skulle jag hantera det om jag inte visste som var på gång.
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Om en lärare anser att ett barn behöver extra hjälp av exempelvis speciallärare så ska man tala om det för föräldrarna. Dessutom ska barn med "inlärningssvårigheter" ha en åtgärdsplan som ska följas upp, den ska du som förälder godkänna.

Dessutom så tycker jag nog att om det är extra hjälp din dotter behöver så tycker iaf inte jag att en barnskötare är rätt person. De har ingen utbildning i läs och skrivinlärning...
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Dom har en speciallärare som arbetar i klasserna och med enskilda barn.
Dessutom tror jag inte att Elin har inlärningssvårigheter, för hon kan plus och minus upp till 10, hon kan alla bokstäver nu, hon kan skriva, och börjar så smått att ljuda, det jag kan tänka mig att hon behöver är lugn och ro.

Så jag har ju ingen aning om vad det handlar om, och du har helt rätt, en barnskötare på ett fritids har inte den kompetensen om hon nu ska lära ut hur man lär sig att läsa, men hon kan ju ge Elin lugn och ro, och mycket tid.
Men det är informationen jag saknar!!!
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Min son går också i ettan, och får hjälp av speciallärare i läsningen. Vi fick veta detta på utvecklingssamtalet med båda lärarna närvarande. Hon gick igenom hur hon ska jobba med honom och när. Det är ju jätteviktigt att få veta vad som händer med ens barn i skolan! Min son kände nog av lite att det är en hjälplärare, och att de andra inte går till henne. Men det gick över när jag berättade att jag hade samma lärare när jag gick i skolan. Nu tycker han det är roligt att han har mammas fröken!

MillyM
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

det är inte just lugn och ro som det är tänkt att hon ska få då?

Håller med dig, tycker att det verkar konstigt att de inte har berättat nått för er!! För givetvis är man ju tacksam om barnen får hjälp att komma ikapp, eller hjälp att få lite lugn och ro tills de kommer in i hela den här "cirkusen" som skolan ändå är!!!
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Nej du överreagerar inte. Ta kontakt med rektorn och fråga efter deras föräldra policy.
Att Elin tycker det är bra är ju tur, men har man utvecklingssamtal kan man få informationen senast då, sedan finns det ju telefon också och mail.

Hur länge ska hon gå i den klassen. Grejen är ju den att om det inte skulle fungera med något skulle du få veta det då, eller står det i någon luddig skolpolicy att konflikter ska lösas utan föräldrar eller dyligt. Det är alltid bra att veta innan något händer!

Luttrad 3 barns mamma med många aktiva år inom föräldraråd och föräldraföreningar!
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

På vår skola är rektorn mycket noga att förankra allt i familjen så att föräldrarna är väl informerade om vad som händer barnet. Blir specialpedagoger inkopplade får föräldrarna vara med och träffa dessa första gången. Både föräldrar/lärare och pedagog samtalar och föräldarna får veta vad man planerar för åtgärder. Jag tycker att det är kanonbra!

Har hört en förälder, ensamstående med ett barn, som helt plötstligt fick veta att barnet hamnat hos rektorn för något. Det visade sig att det en längre tid hade pågått saker i klassen som föranledde detta, men ingen av de inblandade föräldrarna blev kontaktade av skolan. När föräldern ifrågasatte detta på ett föräldramöte och menade att de borde ha blivit kontaktade tidigare, svarade läraren att "policyn var att man inte kontaktade föräldrarna förrän det gick så långt att skolan inte kunde fixa det". De ville inte ha någon föräldrakontakt.

Ja, så det kan vara lite olika hur man hanterar problem av olika slag på skolor. Men det sista var nog faktiskt det knäppaste jag hört....
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Konstigt.Jag tycker det är jätteviktigt att skolan sammarbetar å meddelar föräldrarna, det är ens barn det handlar om.
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Denna skolpolicy har "min" skola också. Allt sopas under mattan tills det exploderar. Vi föräldrar krävde tillslut att vi skulle bli meddelade för att kunna hantera barnen när de kom hem. Kunna ställa rätt frågor
Tex inte fråga hur var svenskan idag?
Utan fråga: Blev du slagen i dag, slog du tillbaka?
och därigenom kunna prata med lärarna om erfoderliga åtgärder. ..
:smirk:
 
Sv: Vad har lärarna för krav?!

Tee Showah skrev:
På vår skola är rektorn mycket noga att förankra allt i familjen så att föräldrarna är väl informerade om vad som händer barnet. Blir specialpedagoger inkopplade får föräldrarna vara med och träffa dessa första gången. Både föräldrar/lärare och pedagog samtalar och föräldarna får veta vad man planerar för åtgärder. Jag tycker att det är kanonbra!

Har hört en förälder, ensamstående med ett barn, som helt plötstligt fick veta att barnet hamnat hos rektorn för något. Det visade sig att det en längre tid hade pågått saker i klassen som föranledde detta, men ingen av de inblandade föräldrarna blev kontaktade av skolan. När föräldern ifrågasatte detta på ett föräldramöte och menade att de borde ha blivit kontaktade tidigare, svarade läraren att "policyn var att man inte kontaktade föräldrarna förrän det gick så långt att skolan inte kunde fixa det". De ville inte ha någon föräldrakontakt.

Ja, så det kan vara lite olika hur man hanterar problem av olika slag på skolor. Men det sista var nog faktiskt det knäppaste jag hört....

Samma här! Varje höst vid skolstarten så välkomnas alla nya föräldrar till ett möte med presentation av bland annat just speciallärarna och information om vilka veckor de kommer göra "rundor" för att upptäcka barn som behöver hjälp. Likaså berättas det att föräldrarna måste godkänna diverse lösningar kring eventuella problem och det betonas verkligen hur viktigt samarbetet med föräldrarna är.

Faktum är att det anses så viktigt att vi även (frivilligt men mycket populärt) bjuds in till skolans s.k. värdegrundsarbete med föreläsare som kommer och pratar om vilka meddelanden vi ger till våra barn i samhället nuförtiden och vikten av att vi har samma inställning till hur barnen ska bete sig i skolan. Vi får sedan gå hem och prata med våra barn om värderingar och har då med ett "kontrakt" som barnen får skriva på om att de ska följa skolans regler (ingen mobbing, räcka upp handen istället för att skrika, inget spring i korridorer osv.). Visserligen kan inga små barn ställas till svars för kontraktsbrott men det ger dem en känsla av allvaret i det hela.

Vad gäller skolan så leder detta bland annat till att i stort sett varenda barn hälsar på en i korridorerna när man lämnar på morgonen. Håller upp dörrar och är allmänt belevade även om de stunden senare tar fram fotbollar och annat - barn är barn ingen har tagit ifrån dem det. :)

Detta är en helt vanlig kommunal skola med blandad bakgrund på barnen. Inget ghetto och heller inget höginkomstområde utan villor och hyreshus i en salig blanding. Bara en bra rektor!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 850
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
860
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 337
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp