Sv: Vad har ni fått göra för ert hästintresse?
Jag har fått kämpa för mitt intresse.
Ett litet axplock av vad jag gjorde:
Jag började min karriär som fyraåring då jag gick till en granne en km bort och drog iväg deras islänning (som aldrig reds) bort till andra änden av hagen, där klättrade jag upp på stenmuren och hoppade på. När jag väl var på drog hästen järnet bort till andra änden av hagen. Jag hoppade av tog hästen i pannluggen (ibland hade hon grimma) och drog bort henne till andra sidan, igen och igen och igen tills hon tröttnade och vägrade gå

Totalt livsfarligt, utan hjälm och utan vett.
Min granne gav mej hundra kronor i födelsedagspresent för att jag skulle köpa en hjälm men mina föräldrar tyckte att det var onödigt och sa att jag skulle spara pengarna istället
Jag terroriserade alla grannar med häst vare sig de ville eller inte och lyckan var total när jag första gången fick "rida" med sadel och träns. Jag kände mej enormt duktig som fick hästen att gå dit jag ville istället för att den bara drog genom hagen
När jag var 8 så red jag min första lektion, det var prova på på ridskolan och en kompis skulle dit och jag fick följa med.
Sedan tjatade jag mej till att få endel av barnbidraget så att jag kunde rida någon lektion i månaden.
Parallellt hade jag hittat en övergiven fjording som hade stått och fått föl i många år som ingen brydde sig om drygt 1 mil bort. Jag började rida henne och det gick riktigt bra. Jag slet som ett djur med den hästen i ett år, sedan såldes hon
Då hittade jag ett arabstuteri bara tre km hemifrån som jag hängde i och där jag mockade mej halvt ihjäl. Lyckan var ju att få vara nära dessa underbara djur

Där fick jag aldrig rida även om överenskommelsen var att jag skulle få betalt för mockningen genom att få rida.
Sedan fick min kompis en häst och vi byttes om att rida och cykla, en vinter var hennes föräldrar så snälla att de betalade allt för en häst till så att jag skulle få en "egen" hos dem.
Sedan hade jag en häst jag red på vars ägare var utomlands ett år. Det var nog första gången jag tyckte att det var långt, dit var det drygt 15 km och det var jobbigt på vintern.
Jag lyckades till slut få ihop pengar så att jag fick rida lektioner 1 gång i veckan men i gengäld fick jag då inga kläder eller andra saker utan det var enbart ridningen.
Jag har sparat och längtat efter egen häst och efter att ha tagit hand om alla andras hästar i så många år så köpte jag min första egna häst när jag var 33 år.
Min dotter däremot har jag försökt ge allt det jag inte fick, hon började på ridskola som sjuåring (den som jag jobbade på då) och har sedan fått sköthästar och foderhästar allteftersom för att sedan få en egen när hon var 13 år.
Jag har verkligen försökt att inte föra över min längtan på henne men ärligt talat så hade hon inte kämpat så som jag gjorde. Men hon älskar sin häst och jag är så otroligt glad för alla de timmar vi har ihop i stallet och med hästarna.