Vad har ni fått göra för ert hästintresse?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare NineInchNails
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 964
Sv: Vad har ni fått göra för ert hästintresse?

Mitt hästintresse föddes när min familj flyttade ut på landet, när jag var 10, och vi blev grannar med ett stuteri. Efter att jag fastnade för hästarna spenderade jag varje dag på stuteriet och var överlycklig bara jag fick mocka eller leda en häst...

Ridningen började genom mina andra grannar som hade ett arab/connemara sto som jag fick rida på ibland. Dessutom hade jag en klasskompis som hade foderhäst+möjlighet att låna en ponny så vi red rätt mycket. Jag lärde mig att sitta kvar innan jag kunde stanna etc.... men jag fick mycket på köpet (en helvetisk balans bland annat).

När jag var 15 fick jag min första medryttarhäst som jag red tills jag flyttade hemifrån, en arab som jag red och skötte "som min egen". :love: Är evigt tacksam min gamla klasskompis som skaffade storhäst och inte längre hade tid med min "gris".

Efter jag flyttade hemifrån hade jag häst uppehåll i 3 år men kom sen igång igen med medryttarhästar och ett antal terminer på ridskola.

Snart 28 år gammal har jag fortfarande aldrig ägt en egen häst. Men det kommer framöver :) Fler är en..

edit: kan tillägga att min familj aldrig haft råd med ens ridlektioner åt mig när jag var liten. 5 pers på "arbetar" lön... således var jag enormt glad över vad jag fick (och även såklart för nuvarande medryttarhästen :love: ) och jag är en av de som själv kommer sponsra hästintresserad individ med möjlighet att rida nån dag i veckan när jag har egen häst. För att på det viset ge tillbaks vad jag själv fått av så många andra - en möjlighet att rida gratis och få erfarenhet!

Senast ändrad:

Jag har alltid varit hästintresserad, eller så länge ja minns iaf. Varken mamma eller pappa va intresserade av ridning speciellt mycket, pappa hade ridit lite och vart i travstall mamma däremot va livrädd. Men när jag va ca ett år så fick jag börja rida på världenssnällaste shettis som dock kunde få för sig att sticka om hon såg något gott att äta:D Jag red den några år o när jag va ca 6år så fick jag börja på ridskola. Någon egenhäst va de inte tal om då jag är uppväxt i motorfamilj som va på tävlingar landet runt nästan varje helg så tiden för egenhäst fanns inte. När ja fyllde 7 så fick jag börja rida privatlektion tvådag i veckan ist för pappa tyckte de gick för långsamt framåt. Jag kämpade på på ridskolan och red privathästar. När jag fyllde 10 så började jag rida en häst åt en granne o när de blev en boxplats ledig där så kom min första ponny:love: världensunderbaraste D-ponny som gjorde allt för att kasta av mig (hon finns kvar i mitt liv än ;) ) Sen när jag fyllde 14 byggde vi eget stall och då tyckte pappa att vi skulle skaffa en yngre förmåga så då införskaffades en 4årig fullblodsvalack som hade supertalang inom hoppningen men han va inte riktigt hundra i huvudet så han blev bara kvar ca ett år. sen hade jag några unghästar här som jag red och en tillridningsponny.Sen hittade jag min prisessa som va väldigt mycket för dyr men mamma och pappa gick med på att köpa henne om jag lovade att lägga ner alla fritid på träning/tävling :)
Så jag har väl kanske inte växt upp i nån riktig hästfamilj men jag har ändå fått de mesta jag vill ha :)

Mamma lät mig börja på ridskola och började då även själv. Hon hade ridit lite som ung men aldrig tagit lektioner. När vi hade ridit i några år så tyckte nog mamma att det var dags för egen häst för då köptes det en till oss båda. Sedan har det rullat på.
Gratis, jo det kanske man kan säga.

Lite blandat kanske?
Mamma höll på med hästar när hon var yngre, så mina föräldrar har väl alltid betalat det nödvändigaste...

Hästeriet började när jag som fyraåring lyckades tjata till mig lektioner på islänningar, där red jag i två år. För sedan som 6åring hittade jag en 18årig shettis:D Den red jag sex dagar i veckan i tre år;) Jag kämpade med cykeln och jag mockade, slog ner stolp, jag hjälpte till med det mesta. Och så blev jag ju avslängd en hel del då shettisen blev trött på mig;) Jag har sedan gått på ridskola, blev en riktig "stammis" . Skötte en sur tinkerdam också....
Som 10åring fick jag min första foderhäst. Det var en 15årig New Forest. Som jag inte tyckte om. Det var mammas kompis häst som hon ville bli av med ett tag, då hon var rädd för honom. Jag berättade att jag var rädd för honom för mamma, men fick då höra - Bortskämda unge! När jag var i din ålder skulle jag ha gjort vad som helst, vad som helst för en ponny! Och du ska veta att tar du inte den häsr så kan du lika gärna lägga av med hästar!"
Det gjorde ont och men den ponnyn hade jag hos min granne i 2år. Jag blev avslängd och halvt mosad, jag bantade honom och tränade honom..... Efter dom där två åren hade gått blev jag plötsligt av med stallplatsen. vi flyttade tillbaka hästen till ägarna tillfälligt. En dag när jag kom hade hon "visst sålt honom".
Det var mystiskt nog då han stigit i värde pga påbörjad framgång på hoppbanan...:devil:
Ett år red jag bara på ridskola och sedan, förra våren började leta efter en egen..,. Och nu, efter många års kamp står min älskling utanför mitt fönster och betar:love:
Men det har inte heller varit nån dans på rosor, jag fick honom när jag var 13, jag red in honom själv, barbacka i grimma själv i skogen,.....

Oj, det blev långt:crazy: Undrar om nån läste allt? Jag har kämpat mycket och gjort allting själv. Mina föräldrar har faktiskt inte gjort mycket, mockning, utfodring, hovslagare, veterinär uppfostran, ridning, och allt som hör hästar till har varit en stor del av mitt liv sålänge jag kan minnas. Visst kan jag vara lite småsur över det ibland, för någonstans har hästar blivit kopplade till stress då jag direkt jag inte gör tillräckligt mycket...- Så blir jag hotad "Akta dig jag säljer hästen om du inte..." osv. Men jag har nog mognat mycket av detta enorma ansvar...:eek:

Jag är född in i det. När jag var liten borstade jag på mosters gamla fullblod och följde med föräldrarna på galopp. Sen började jag rida på ridskola för att senare ha en ponny på foder. När ponnyn tyvärr fick avlivas ringde jag själv upp en galopptränare och frågade om jag fick börja. Fyra år och fyra hästar senare är jag fortfarande kvar även om jag tagit en mindre paus från själva ridandet.

Mina föräldrar har alltid betalat den största delen men det har samtidigt inte varit något snack om att jag ska hjälpa till att betala i den mån det går. Ville jag tävla, då fick jag betala det själv. All hästskötsel har jag fixat själv även om pappa gärna håller i hästen ibland och mamma gärna matar med morötter och borstar ibland.

Jag har fått kämpa för mitt hästintresse. Ingen i min familj var intresserad av hästar.
Jag bestämde tidigt, 5 år gammal, att när jag blir stor ska jag bo på landet och ha häst!

Ja,ja sa mina föräldrar och klappade mej på huvudet och trodde att det var som med mässlingen att det går över. Men icke!!!

Började spara till egen häst vid 7 års ålder. Dom pengarna var öronmärkta.
Nu bor jag på landet och har häst..:love:

Ingen i min familj var hästintresserad från början. Jag var tre år, grannen hade en hel drös med shetlandsponnyer, vi stannade utanför hagen för att en annan granne ville titta på min ettåriga lillebror som låg i vagnen, jag rymde fram till hagen och blev kär. Mamma skällde hela vägen hem för att jag hade stuckit in min lilla hand till "de där otäcka djuren".

Sen ordnade pappa så att jag fick rida på de där små ponnyerna, vilket jag gjorde tills jag blev sju och fick börja på ridskolan. Pappa har alltid stöttat mig, varit den förälder som kört till ridningen varje vecka, frusit på läktaren, gjort hagar, kört till träningar och tävlingar, gått runt med hästen på tävlingsplatsen medan jag gick banan osv. Mamma har betalat stallhyran och delar av kostnaderna, men har alltid undvikit stallet och själva hästbiten.

Min första ponny fick jag när jag var elva. Pappa ordnade det också, men jag betalade själv med mina sparpengar. Under hela mellan- och högstadiet stod mamma och pappa för kostanderna, men jag skötte hästarna helt själv från jag var tretton. Från och med gymnasiet har jag tagit mer och mer av kostnaderna själv.

Min syster är tretton, hon har definitivt inte det intresset att hon skulle fixa två hästar ensam idag, även om hon tycker det är kul att rida en gång i veckan på ridskola. Hon minns inte hur det var innan vi skaffade hästarna, hon tar dem ganska för givet, medan jag har fått kämpa för mitt intresse. Det är väl först nu mamma börjar inse att det inte "kommer växa bort".

Mamma var då liksom nu intresserad av hästar, men jag fick gott ta min cykel och cykla antingen de där 2 kilometrarna eller de där 2 milen. Vill du verkligen detta så kör hårt sa hon, men du får fixa det själv!
Och det gjorde jag givetvis. Min mamma har verkligen sporrat mig med hantering och ridning, men sällan gett mig något gratis på det viset. Jag har fått bevisa att det här verkligen är vad jag vill.

Idag har vi ett jättefint samarbete med våra respektive hästar. Vi bor på olika håll men försöker hjälpas åt. Nu står t ex alla 9 hos mig på bete och en del på träning. Jag har oftast unghästarna här för träning medan hon håller avlesstona. Verkligen jätteroligt så jag kan tacka henne för allt!

Delvis gratis, delvis kämpat hårt. Jag har haft tur och träffat på duktiga hästmänniskor som lånat ut sina hästar till mig och det har jag att tacka för min ponny jag fick av far för tre år sedan. Mina föräldrar har alltid stöttat mig och är beredda att betala för mitt intresse, som är det enda som håller mig frisk. Men jag har också fått jobba en del för att förtjäna det, sett till att sköta mig snyggt hemma, skjuta till pengar själv och jobbat hårt i stallet och med hästen. Det har inte alltid varit lätt, utan gått i perioder för att sedan flyta på. Men de tuffare perioderna har fått fram kämpen i mig, och verkligen njuta av när det går rätt.

Vi hade inte jättemycket pengar när jag var liten, men vi bodde på landet ( hyrde stall med hage) så jag kunde ha 2 ponnyer. Vi köpte hö direkt från fält när det var som billigast. Morsan hade inte tid och råd att köra mig till tävlingar och träningar. Vi hade inte råd att ha egen transport och sånt. Köpte billiga träns, borstar etc begagnat eller på Börjes.

Men vi hade råd med hästförsäkring, bra mat till hästarna, veterinär och hovslagare.

Jag tävlade alltså inte men hade jättekul med ponnyerna ändå.

Jag växte in i ridintresset skulle man kunna säga. Storebror red på ridskolan, och när äktenskapet mellan mina föräldrar började knaka så började de också på ridskolan (för att få ett gemensamt intresse i hopp om att äktenskapet skulle hålla) Sedan började syrran och när jag blev sju år var det dags för mig också. Någon sommar hyrde familjen häst från ridskolan och hela familjen tog hand om hästen.

Därefter hade hästintresset kommit igång på allvar för min mamma och hon hade häst under resten av hennes liv. Jag fick min ponny i samband med att vi flyttade ut på landet. Jag fick inte mitt barnbidrag som många av mina kompisar fick. Barnbidraget gick till hästen och jag skulle rida varje dag oavsett om det var trettio grader kallt och snöstorm. Något jag naturligtvis gjorde också.

Jag kan inte påstå att jag behövt jobba så hårt för att kunna utöva mitt hästintresse.

Min dotter har nu egen häst (och jag med för den delen). Under min studietid (jag började plugga sent) så stod min mamma för hästkostnaderna, både för dotterns ridskola och hästarna hemma (tre hästar). När jag hade pluggat klart så tog jag över kostnaderna till största delen. Kommer min dotter i samma situation som vuxen så kommer jag göra detsamma för henne och hennes eventuellt hästintresserade barn (eller vad det nu blir för intresse mina eventuella barnbarn kommer att ha).

Jag tycker att det är självklart att bidra till barnens fritidsintressen nästan oavsett vad intresset är (är intresset att vara ute och supa varje helg så ställer jag inte upp ekonomiskt ;)). Jag blir ledsen när jag läser om er som inte fått något som helst stöd hemifrån när det gäller ert fritidsintresse.

Jag hade en kompis som bodde själv med sin mamma. De hade det väldigt tight ekonomiskt, men att ungen skulle få gå på ridskola ändå var givet. Mamman hade inget hästintresse alls vad jag minns.

Och så finns det vi som inte haft något val... Jag är uppvuxen med hästar, travhästar och dessutom ansåg min far att för att jag skulle ha ut lite mer utav hästeriet så köpte han en korsning (ridhäst) åt mig när jag var liten. Det var ju förvisso jättesnällt men uj vad jag var avundsjuk på mina kompisar som hade tid att göra allt sånt som jag fick försaka och de var naturligtvis dödligt avundsjuka på mig :crazy:

Att rida x antal hästar vareviga dag som variation i deras travträning, hjälpa till med mockning, foder osv, sedan var min far dödligt noga med lädervården som skulle göras efter varje pass

När jag flyttade hemifrån lovade jag mig själv - aldrig mer häst!! Det tog ca 10 år sedan började det krypa i mig och sedan 14 år är jag tillbaka i hästträsket, rider dock western och skulle aldrig i livet köpa en travare igen...där går gränsen även om jag tycker många är jättefina men jag har haft min beskärda del.

Min dotter fick sin första häst när hon var 11 år och jag har aldrig tvingat på henne hennes intresse utan det har vuxit fram själv och visst är jag överlycklig när hon kommer hem en helg och vi kan umgås med hästarna som gemensamt intresse. Nu blir det inte så ofta då hon har en 2-årig son, men stunderna är guld värt och hon har däremot fått allt gratis kan man säga :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag är född in i hästarnas värld, uppväxt på ridskola där föräldrarna och storasyskonen var aktiva. Men jag har inte fått något gratis. Har alltid ridit för stora hästar när jag var barn eftersom det inte funnits pengar att köpa en i rätt storlek enbart till mej.Inte ens ridskolan hade nån i för mej lämplig storlek.
Familjen har helt enkelt delat på hästarna vi haft genom åren och hästarna skulle passa alla, men det funkade fint att rida på stora d-ungponnyn eller stora halvblodet.
Jag hade ingen 'ponnytid', jag började inte tävla förän jag blev myndig-gick ur skolan och började jobba och köpte egen häst för egna pengar.
Jag har kämpat för det jag har idag. Det jag fått gratis är väl att jag fått såpass mycket TID med hästar från start och det är guld värt.

Har ALDRIG fått rida på ridskola.. Ingen i min familj tycker om hästar men när mina föräldrar skiljdes fick jag börja på ridlekis som 6åring, det lades ner efter en termin... Då fick jag rida min fasters halvblod på K4 ett par gånger. När jag fyllde 12 hade jag inte ridit på flera år men då återupptog jag kontakten med en gammal barndomskompis som hade häst så vi tog hennes halvblod respektive gamle travare och for ut och toktravade som dårar barbacka i skogen. :o

Sen fortsatte jag "lära" mig rida där tills jag fyllde 13. Då skaffade jag mig min första sköthäst, en liten shetlandsponny som man fick betala 100kr /månaden för att BORSTA på. Så fult egentligen men jag ville ju så gärna så mamma gick med på det.

När mamma flyttade ut på landet slutade jag sköta om shettisen och skaffade en annan shettis som sköthäst. Burning like Fire hette han. Otroligt fin shettis men jag flög av stup i kvarten. På tok för tjurig för mig men jag lärde mig massor!!:love:

Sen när han såldes skaffade jag sommarhäst. Det var sommaren 2008. En stor kraftig new forest, kritvit som hette Pompe. Hyrde han av en ridskola 4v. Han var den segaste häst jag nånsin ridit.
Efter han började jag sköta om hästar på Umåker och vips så hade jag massorav fina travare att både köra och rida. :)

2009 'bodde' jag på travet innan jag mötte ponnyn Sunnis. Då började jag sköta om henne och det har jag gjort nu tills jag fick min första egna häst, Stjärna. :) Och jag har skött allt 'hästeri' själv. Betalat varenda öre av transport osv och jag har nog fått gå den hårda skolan.. Men det har varit värt det, annars hade jag nog inte varit en hästälskare.;)

Jag hade (har) en underbar och stöttande mamma :love:
Hon red som yngre men slutade innan hon fick mig (Hon var 16 då)
När hon märkte att min hästintresse var på riktigt betalade hon ridskolan! Tog mig oftas dit själv. Sedan betalade hon första hästen, och underbart nog min nuvarande häst :love: Nu betalar jag honom själv sedan några år tillbaka, men utan henne hade jag inte haft honom nu. Utan henne hade jag kanske inte ens ridit nu.. Hon har alltid stöttat och hjälpt till!

Min mamma är bäst :love:

Vissa föds in i en hästfamilj som har det gott ställt, fina hästar, bra instruktörer och allt annat man drömmer om.
Sen finns det vissa andra, som jag själv som har fått ta sig till stallet på egen hand, betalt alla ridlektioner själva, frågat snällt och desperat om man skulle kunna få vara skötare på någon häst. Ja helt enkelt fått kämpa för sitt intresse.

Så nu vill jag höra era historier. Har ni fötts in i hästvärlden och fått allting "gratis", eller har ni fått kämpa för ert intresse?

Mina föräldrar betalade mina ridlektioner när jag var ung, mellan 8-16 års åldern (lektion i grupp på ridskolan, en gång i veckan).
Sen fick jag spara ihop till egen häst själv och hade ej tillåtelse att köpa en egen förrän jag var myndig.
18 år fyllda köpte jag en egen häst som jag även betalade allt på (gick fortfarande på gymnasiet). ½ år senare blev en häst jag älskade över allt annat och som jag varit medryttare på till salu så det blev en till häst.
Gymnasiet+två hästar var kämpigt rent ekonomiskt men det fungerade det med. Hade hästarna försäkrade och en bra buffert jag sparat ihop.
Nu pluggar jag på högskolan, har kvar mina hästar, och det är fortfarande tajt med ekonomin :p
*längtar tills man får jobb och kan unna sig något annat än mat till hästarna* :p

Jo jag har nog fått det mesta gratis tror jag. Dock så kom hästintresset fån ingenstans då ingen av mina föräldrar hade det minsta intresse.

Jag var knappt 9 när jag började att cykla tiull ett stall någr akm hemifrån, ganska snart blev jag skötare på ett hbl sto, började på ridskola kanske ett år efter att jag blivit skötare (inga exakta tidsbegrepp då jag faktiskt inte minns) Så jag kunde "all" markskötsel innan jag började att rida.
Ägaren till det hbl har lärt mig det mesta om hur man skall handskas, hur man skall göra etc och det är jag henne evigt tacksam. Och jag var överlycklig att jag fick sköta hennes häst, att jag inte fick rida gjorde inget. Men efter ett tag (då jag gått på ridskola och ägaren hållt lektioner för mig) så jag även börja att rida hästen själv.

Hade en foderhäst sommaren jag fyllde 14 år och efter sommaren skulle min faster sälja sin häst, ett stort danskt halvblod på närmare 180cm. Denna häst köpte min pappa till mig och jag var så lycklg men tyvärr så passade vi inte alls ihop och jag har nog aldrig vart så rädd för en häst som jag var för han och jag ville tom sluta med hästar.
Sen hade jag prao på en hästställe och där stod min häst.....vi besikta henne och hon gick igenom och vi bytte hästar. Då var allt suveränt igen.

Så ja mina föräldrar har betalat allt men inte vart så värst engagerade och det saknade jag.

Sen jag slutat gymnasiet så har jag fått stå för allt själv och det har ju resulterat i att det inte vart så mkt häst efter det då pengarna inte räckt.

Nu rider dottern sen 2 år tillbaka och jag vill inget hellre än ge henne en egen ponny men ekonomin sätter stopp så änsålänge får hon nöja sig med att rida på ridskola ochkanske kan vi någongång i framtiden ha en häst ihop. Så hon får inget gratis förutom engagemanget från min sida.

Mamma har sponsrat min oerhört mkt. genom åren. Följde med till ridskolan i början, betalade avgifter mm. Utan henne hade det varit mkt. svårare. I början var det inte tal om nån egen häst, alldeles för dyrt och omständigt när man bor i Sthlm. Så jag red på ridskola ganska länge och på andras hästar, medryttarhästar, läger mm. Sen när jag fick mitt extrajobb, gick då i gymnasiet så hade jag en egen ekonomi och köpte då min första egna häst. Hade även en del sparpengar.

Vissa föds in i en hästfamilj som har det gott ställt, fina hästar, bra instruktörer och allt annat man drömmer om.
Sen finns det vissa andra, som jag själv som har fått ta sig till stallet på egen hand, betalt alla ridlektioner själva, frågat snällt och desperat om man skulle kunna få vara skötare på någon häst. Ja helt enkelt fått kämpa för sitt intresse.

Så nu vill jag höra era historier. Har ni fötts in i hästvärlden och fått allting "gratis", eller har ni fått kämpa för ert intresse?

har nog fått det ganska gratis..
familjen har haft varmblod sen jag var liten bebis :)
och ridskola och ridläger har föräldrarna betalat :)
det är ju helt klart en fördel att ha 2 hästintresserade föräldrar :bump:

Jag fick tjata i nio år innan jag fick min underbara lilla fjording:) Vi har lantbruk så plats och mat fanns ju:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 601
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 664
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 843
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur