Vad har ni för morgonrutiner?

Tack vare denna tråd har jag undersökt mina morgonar denna veckan. 15 min tar det plus 9 eller 12 min snooze. Klockan ringer 05.25. Har stämplat in 06.00 alla dagar, det är fan bästa highscoren ever i att komma i tid tror jag!. Jag börjar alltså 06.00 vid dagskift och de flesta av mina flitiga kollegor är då på avdelningen för överlämning trots att kravet är att ha stämplat in 😅 tur jag har andra goda (och sämre) sidor på jobbet.
 
Tack vare denna tråd har jag undersökt mina morgonar denna veckan. 15 min tar det plus 9 eller 12 min snooze. Klockan ringer 05.25. Har stämplat in 06.00 alla dagar, det är fan bästa highscoren ever i att komma i tid tror jag!. Jag börjar alltså 06.00 vid dagskift och de flesta av mina flitiga kollegor är då på avdelningen för överlämning trots att kravet är att ha stämplat in 😅 tur jag har andra goda (och sämre) sidor på jobbet.
Återigen är jag helt paff över hur snabbt det kan gå. Är ni brandmän allihopa eller?
 
Jag vet inte ens om jag törs svara i den här tråden bland alla supermänniskor... Jag har en väldigt fast men också väldigt dålig rutin :angel:
Sätter alarm på 06:30, 06:45 & 07:00 men plan att det är absolut sista budet som gäller.
Låter sedan dessa snooza om varandra med typ 3 minuters mellanrum till någonstans mellan 07:45-08:00 då jag öppnar jobbmailen och tvingar mig att läsa ett mail för att ögonen ska börja fungera.
Kliver upp, går på toa och sminkar mig och allt det där. Slänger på mig kläder och petar på sambon som lyckats sova igenom den här idiotin hittills. Lagomt tills jag sedan har hunnit hitta, tappa bort och hitta nycklar, dator och telefon igen så är han klar och sen åker vi. Typ 08:15-08:30.

Behöver jag säga att vi är trötta på morgonen :D
 
Jag vet inte ens om jag törs svara i den här tråden bland alla supermänniskor... Jag har en väldigt fast men också väldigt dålig rutin :angel:
Sätter alarm på 06:30, 06:45 & 07:00 men plan att det är absolut sista budet som gäller.
Låter sedan dessa snooza om varandra med typ 3 minuters mellanrum till någonstans mellan 07:45-08:00 då jag öppnar jobbmailen och tvingar mig att läsa ett mail för att ögonen ska börja fungera.
Kliver upp, går på toa och sminkar mig och allt det där. Slänger på mig kläder och petar på sambon som lyckats sova igenom den här idiotin hittills. Lagomt tills jag sedan har hunnit hitta, tappa bort och hitta nycklar, dator och telefon igen så är han klar och sen åker vi. Typ 08:15-08:30.

Behöver jag säga att vi är trötta på morgonen :D
Tycker det låter helt normalt. Trodde helt ärligt att nästan alla fungerade såhär och att det ovanliga var de där som studsar ur sängen med ett leende på första alarmet.
 
Tycker det låter helt normalt. Trodde helt ärligt att nästan alla fungerade såhär och att det ovanliga var de där som studsar ur sängen med ett leende på första alarmet.

Har heller aldrig tänkt att en timmas snooze är märkligt men känner att den här tråden får mig att tvivla något.. Jag lyckas visserligen ibland i korta perioder bestämmer mig för bättre rutin, men det faller väldigt snabbt tillbaka.
 
Upp kl 6.30 klär och fixar till mig och sätter på thevatten. Ger katterna mat och mockar kattlådan. Gör ordning frukost att ta med till jobbet bär och keso. Fixar themuggen som jag dricker i bilen på väg till jobbet. Kl 7.00 åker jag. Kan inte köra bil på morgonen utan min Themugg. Har fått en spillsäker mugg av maken.
 
Vaknar innan klockan ringer (den är ställd till 05.30). Går upp i morgonrock, tänder spisen på verandan. Äter tre fullkornsskorpor och ett glas multivitamin samt en ingefärsshot. Brygger kaffe och går ut på verandan, tar fåtöljen med värmedyna för ryggen. Njuter kaffe i lugn och ro, borstar sedan tänderna, hoppar i arbetskläder och kör till något jobb som börjar 06,45 eller hoppar i träningskläder och går en runda beroende på hur dagen är planerad.
 
Återigen är jag helt paff över hur snabbt det kan gå. Är ni brandmän allihopa eller?

Pga sova/snosa så länge som möjligt. Sätter i linserna sist för ögonen har bara knappt öppnats till dess 😅 alltså på riktigt borstar jag oftast tänderna med stängda ögon på morgonen 🙄

Men då är alltså allt klart kvällen innan. Alla kläder framme, mat bara tar ur kyl o sätta i påse som står på golvet framför sängen pga komma ihåg. Ingen dusch, inget att vela över alls (då får jag beslutsångest och panik och inget händer).

Och jag har alltid radion på! Hett tips kanske? Har mycket lättare att både hålla mig lugn o sova resp att få lite energi nog att ta mig upp om det finns något som distraherar mig typ. Ganska ofta höjer jag direkt efter jag tryckt på snose så är jag mer vaken efter de där 3 min jag har inställt.

Och mitt larm är dödsviktigt såklart! Fågelkvitter tillräckligt lågt, superlätt att snosa, svårt att stänga av helt och det gör jag bara när jag helt gått upp. Annars blir det också en stress. Haft detta samma i en massa år 😍

En sak som gjort det lättare att gå upp om 4.5 h är ju också att ge fan I att titta på superdupernördiga hovzoomwebinars och sedan googla allt efter det 😅
 
Hmm. Tja, jag tycker ju inte morgnar är hemska så kanske därför jag är så långsam😁

Jag tror jag gör så fast med kvällen istället. Jag ÄLSKAR ju frukost, bara att det är fel tid på dagen 😅 Mysigaste som finns är att vara sent på väg hem efter för många timmar i stallet, duscha, göra smörgås o te och krypa upp i fåtöljen och se på/läsa ovannämnda saker tex. Som idag. Och så är klockan 01 😒 Ändå är det samma visa varje vecka 😅
 
Jag vet inte ens om jag törs svara i den här tråden bland alla supermänniskor... Jag har en väldigt fast men också väldigt dålig rutin :angel:
Sätter alarm på 06:30, 06:45 & 07:00 men plan att det är absolut sista budet som gäller.
Låter sedan dessa snooza om varandra med typ 3 minuters mellanrum till någonstans mellan 07:45-08:00 då jag öppnar jobbmailen och tvingar mig att läsa ett mail för att ögonen ska börja fungera.
Kliver upp, går på toa och sminkar mig och allt det där. Slänger på mig kläder och petar på sambon som lyckats sova igenom den här idiotin hittills. Lagomt tills jag sedan har hunnit hitta, tappa bort och hitta nycklar, dator och telefon igen så är han klar och sen åker vi. Typ 08:15-08:30.

Behöver jag säga att vi är trötta på morgonen :D

Minst 1 h snosar jag om jag inte måste upp före 11! Älskar att faktiskt kunna gå upp när jag hunnit bli lite pigg. Dvs jobbar jag kväll hinner jag bara stallet innan jobbet. Eh, samma med natt 😅
 
Nu har jag tre olika varianter beroende på om jag har lämning, jobbar hemma eller åker till kontoret.

Lämning av kids:
06.20. Klockan ringer
06.25. Går på toa, piffat upp mig lite, klär på mig
06.40 Plockar fram frukost till barnen, kokar kaffe
06.45 Väcker barnen
06.50 käkar frukost
07.00 plockar fram barnens kläder medan jag dricker kaffe
07.15 Klär på alla barn
07.30 Lastar in kidsen i bilen, åker iväg och lämnar
Ca 08.15 tillbaka igen, plockar fram datorn och börjar jobba

Jobbar hemma:
06.20 klockan ringer
06.25 går upp, piffar till mig
06.30 startar jobbdatorn och börjar jobba
Dricker kaffe och tar någon frukost medan jag kollar mailen

Åker till kontoret:
05.20 klockan ringer
05.25 går upp, kokar kaffe
05.30 piffar till mig
05.45 sveper en kopp kaffe
05.50 borstar tänderna
05.55 plockar ihop grejerna
06.00 åker iväg
 
Min morgonrutin är samma alla veckodagar men med olika tider. Allt som går är förberet kvällen innan, som tex att duscha, vilka kläder jag ska ha och vad jag ska ha med mig till skolan.

6.10 - Alarm ett. Vaknar och är på helt okej till bra humör.
6.15 - Alarm två. Vaknar igen och stänger av alarmet. Undrar vad det är för dag. Blir jättearg för att det inte är helg - lägger mig ner igen.
6.20 - Alarm tre. Vaknar på lite bättre humör men blir snabbt påmind om att det är vardag och känner typ för att dö.
6.30 - Alarm fyra. Pappa kommer in med A och säger godmorgon (är jag hos mamma kommer mamma in och säger godmorgon). Jag blir jättearg för att det fortfarande är vardag och känner mig mer död än levande.
6.45 - Alarm fem. Dags att gå upp. Är extremt irriterad, katterna har lärt sig att inte vara i närheten och ett barn som jag skulle behöva ta hand om skulle definitivt inte överleva mitt morgonhumör 😅
- Äter frukost och borstar tänderna halvt sovandes. Sen måste jag vakna på riktigt och för att sätta i linserna.
7.18 - Alarm sex. Tar på mig jacka, skor och ryggsäcken och går mot busshållplatsen. Svär eventuellt lite över att det inte är 20° och sol. Är ändå på lite bättre humör.
7.28 - Inser att bussen är sen. Blir direkt på skitdåligt humör igen.
9.00 - Är framme i skolan.

Att borsta håret på morgonen finns det inte tid för och är inte det minsta berydd om smink så det tar inte heller upp någon tid. Har inte heller tid att göra några val, allt måste vara bestämt och färdigt kvällen innan. Annars tappar jag humöret och går och lägger mig igen (= den dagen gick åt helvete och är förstörd).

Välkommen till min bergochdalbana till morgon. Dagen fortsätter oftast i samma anda 😁
 
0420 - Mobilen ringer
0421 - Släppa ut och in katter.. en har gjort nattpass och en går på dagpass.. :love: katten som gått av nattpasset kräver yoghurt vid insläpp..
0424 - Toalett, borsta tänder, försöka få styr på håret.. O_o eventuell dusch
0437 - Koka ägg 8 min, packa ryggsäck, leta på dagens kläder.. kanske skiva en sallad
0444 - Läser gårdagens morgontidning (pappersformat)
0445 - Äggen är färdigkokta (ta med till frukost på jobbet)
0446 - Läser DN på nätet
0449 - Lätt sminkning
0500 - Sambon vaknar = det blir direkt trängsel i det lilla huset.. :D
0505 - På med ytterkläder, leta efter inpasseringskort till jobbet :banghead: larma av garage
0510 - I med sambo och mig själv i bilen, sambo åker snålskjuts till brevlådan och får därefter gå hem och jag fortsätter vidare till jobbet..
0700 - Framme på jobbet

Ibland är jag dock sååå trött att jag går upp 0450 = fixa katterna, in på toa, på med kläder och iväg 0510.
 
0420 - Mobilen ringer
0421 - Släppa ut och in katter.. en har gjort nattpass och en går på dagpass.. :love: katten som gått av nattpasset kräver yoghurt vid insläpp..
0424 - Toalett, borsta tänder, försöka få styr på håret.. O_o eventuell dusch
0437 - Koka ägg 8 min, packa ryggsäck, leta på dagens kläder.. kanske skiva en sallad
0444 - Läser gårdagens morgontidning (pappersformat)
0445 - Äggen är färdigkokta (ta med till frukost på jobbet)
0446 - Läser DN på nätet
0449 - Lätt sminkning
0500 - Sambon vaknar = det blir direkt trängsel i det lilla huset.. :D
0505 - På med ytterkläder, leta efter inpasseringskort till jobbet :banghead: larma av garage
0510 - I med sambo och mig själv i bilen, sambo åker snålskjuts till brevlådan och får därefter gå hem och jag fortsätter vidare till jobbet..
0700 - Framme på jobbet

Ibland är jag dock sååå trött att jag går upp 0450 = fixa katterna, in på toa, på med kläder och iväg 0510.

Alltså, oj att du orkar med det där! Inte ens tåg utan en timme och femtio minuters bilkörning i svinottan. Och sen hem igen. Kör du på sådär fem dagar i veckan?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp