Vad har ni för morgonrutiner?

:eek:

Morgonkaffet är ju det ABSOLUT FÖRSTA man tar tag i när man tillslut accepterat det oundvikliga, förbannat livet och bett en bön för alla idioter man kommer att stöta på under dagen. Dvs direkt när man satt på sig morgontofflan.

Morgonkaffet är redan klart (timer!) när man klivit upp minuten innan klockan skulle ringt, utvilad, med kraft och lust inför en ny dag och kan sitta och kaffenjuta, planera och fundera över vilka fantastiska erfarenheter man kommer att få göra under denna nya underbara dag.

Dvs direkt efter man skulle satt på sig morgontofflan, om man haft några.
 
Som det ser ut dag om jag inte har något bokat eller har stallet på morgonen

Gå upp, kissa borsta tänder, borsta håret klä på mig rasta hundar åka till jobbet.

Helger gå upp rasta hundar slappa i soffan till någon dålig tv.serie/film sedan göra frukost lugn och ro.

Med nuvarande jobbet sminkar man sig sällan. Går upp vid 05:45 åker hemifrån 06:15

Ibland går jag upp en kvart tidigare om jag vill duscha/sminka mig pga kundmöten eller något.
 
utvilad, med kraft och lust inför en ny dag och kan sitta och kaffenjuta, planera och fundera över vilka fantastiska erfarenheter man kommer att få göra under denna nya underbara dag.

Ack, då min själ är svart som natten känner jag inte igen mig i ovanstående beskrivning.

PS. Kokkaffe är det enda rätta kaffet DS.
 
Ack, då min själ är svart som natten känner jag inte igen mig i ovanstående beskrivning.

PS. Kokkaffe är det enda rätta kaffet DS.

Kokkaffe är något jag aldrig mer kommer att begagna mig av efter att ha tvingats åse min kaffefatssörplande norrländska släkt under min uppväxt - tydligt var kaffet int så bra att man ens kunn dricka det ur koppa, utan slörpa i sig resterna av kaffepulvret och den svaga, blaskiga tokvarma vätskan från ett fat. Espresso, maskin- eller bryggkaffe.

(Har för övrigt druckit väldigt gott kokkaffe ute i skogen, när kaffesuget förmodligen steg mig åt huvudet)

Nog om detta; både från en ljus sommarbrygga av naiv framtidstro med riktigt bryggkaffe, till en mörk källare med förlorade själar och kitteln kokandes och kallgolvstofflorna på - verkar den där första koppen morgonkaffe viktig.
 
Nu när jag är halvtidssjukskriven jobbar jag endast dagtid. Men en arbetsdag ser typ ut såhär;
alarmen ringer 05.00. Snoozar oftast till 05.30. Går upp och ut till toaletten. Klär mig. Ropar på katterna om de varit ute/annars frukost och så vill de ut.
Tänder brasan om det är ganska kallt inne...Frukost. Sätter i linserna, borstar håret och tänderna, lägger på lite smink. Kollar om katter vill in (om de varit ute) när jag åker, tar med mig kaffet i bilen. Åker strax före 06.30. På jobbet går jag genom grupplokalen först och hämtar upp min jobbtelefon på vägen till om klädningsrummet och byter om, plockar med ev. nycklar som behövs till vissa vårdtagare (de flesta har ju phoniro) på vägen tillbaka till grupplokalen. Dricker kaffet under morgonrapporten.
 
Men hur hinner du? :eek: Jag har bara mig själv och katt att rodda med på morgonen (och ärligt katten tar max 5 minuter) och jag brukar alltid ta minst 1,5 timmar innan jag ens kommer iväg om jag ska någonstans, helst 2 timmar. Och då missar jag ändå oftast morgonkaffe eller te.

Tycker inte det tar så lång tid det jag måste göra, känner inte att jag stressar 🤔 Klä på mig, borsta tänder, borste genom håret och upp o toffs, ansiktskräm och ev mascara, ut med hunden som får frukost och tar då samtidigt en vända till ladugården och tänder, väcker barnet, tar på hon kläder, borstar hennes tänder, ordnar två mackor att äta i bilen, på med ytterkläder, in i bilen.

Morgonkaffet dricks på jobbet :)
(Barnet får frukost på dagis)

Men det är klart duschar man på morgonen (fy så kallt 🥶 ), kör värsta sminkningen, ska äta rejäl frukost osv så hade det tagit längre tid.

Innan barn ringde klockan 10-15min innan jag skulle kliva ut genom dörren 😁
 
Oj om man kunde väcka barnet och va iväg inom 15min! Sonen kräver långsam väckning på ca 1h, annars blir det katastrof. Försover vi oss är det kris.

Lättast för oss att få på kläder och få henne på plats i bilstolen innan energin kommit igång 😅
 
:eek:

Morgonkaffet är ju det ABSOLUT FÖRSTA man tar tag i när man tillslut accepterat det oundvikliga, förbannat livet och bett en bön för alla idioter man kommer att stöta på under dagen. Dvs direkt när man satt på sig morgontofflan.

Förra året fick jag sån hemsk magkatarr att jag var tvungen att (TRIGGERVARNING!) sluta dricka kaffe!
Jag kan lugnt säga att livet blev mindre värt att leva. Dock lite mer njutbart iom inte nån vansinnig magsmärta. Men ändå.
Nu dricker jag te. Inte alls samma sak.
Det är underbart när magen varit bra ett tag och jag kan unna mig en liiiten kopp kaffe med mycket mjölk.
 
Ack, då min själ är svart som natten känner jag inte igen mig i ovanstående beskrivning.

PS. Kokkaffe är det enda rätta kaffet DS.

Inte alls. Kaffet ska vara extra morkrost, rejala skopor, och tillrett i en Fransk press. Pa morgonen kommer Maken med en stor kopp som han placerar ungefar en decimeter fran min hand.
 
Tycker inte det tar så lång tid det jag måste göra, känner inte att jag stressar 🤔 Klä på mig, borsta tänder, borste genom håret och upp o toffs, ansiktskräm och ev mascara, ut med hunden som får frukost och tar då samtidigt en vända till ladugården och tänder, väcker barnet, tar på hon kläder, borstar hennes tänder, ordnar två mackor att äta i bilen, på med ytterkläder, in i bilen.

Morgonkaffet dricks på jobbet :)
(Barnet får frukost på dagis)

Men det är klart duschar man på morgonen (fy så kallt 🥶 ), kör värsta sminkningen, ska äta rejäl frukost osv så hade det tagit längre tid.

Innan barn ringde klockan 10-15min innan jag skulle kliva ut genom dörren 😁
Det går ändå inte riktigt ihop i min hjärna. Om jag bokstavligen bara ska kliva upp och dra på mig kläder och gå utanför dörren tar det ändå minst 20 minuter. Jag vet inte vad det är som tar sån tid för mig:confused: :laugh: Däremot kan jag både laga och äta frukost på under 10 minuter. Vi har alla våra styrkor och svagheter kanske.
 
Fransk press? Alltså presskaffe? 🤔

Formodligen? 😶 En French Press ...

En sadan har

Screen Shot 2020-10-13 at 10.40.15 AM.png
 
Under några år pendlade jag och då gick jag upp kl 5, lämnade hemmet före 6, kom till kontoret 8.15 och var hemma 19.15 (ish?). Om tågen gick som de skulle. I denna tid ingick att rasta mina hundar, köra iväg med dem till hundvakten, ta bussen därifrån till stationen och sedan tåget till Stockholm och så samma väg hem. Hatade det. Det blev lite bättre när jag flyttade så att jag kunde köra tillbaka hem, ta bussen hemifrån till stationen (sju minuter) och sedan tåget. Men det var inte riktigt min stil. Så jag slutade.

Nu bor jag 2 km från jobbet. Tar fem minuter att cykla. Jag går upp 7.30 och är då vanligen på jobbet ca 8.30. Om jag inte jobbar hemma. Men jag brukar faktiskt sminka mig och sätta på mig något hyfsat även då eftersom det är rätt mycket digitala möten. Jag äter min frukost när jag läser min e-post oavsett om jag är på kontoret eller hemma och dricker mitt ingefärste. Jag kan inte dricka kaffe på fastande mage för då blir jag illamående.

På helgerna ställer jag inte klockan om jag inte ska iväg på något. Nu har jag en ny valp sedan några veckor, så jag kommer upp ändå. I framtiden får jag väl börja gå upp lite tidigare så att hon får en längre promenad på morgonen, men än så länge är det mest fråga om rastning och korta turer.

Jag mår bäst om jag inte behöver gå upp före kl 7, helst kl 8 egentligen. Sedan kan jag gärna jobba till efter midnatt.
 
Barnledig: Sover tills jag vaknar, oftast runt 7.30-8, kissar, släpper ut hunden på gården, slår på kaffe, dricker två koppar, promenad med hunden, stallet, lämna hunden hos mamma och ta en ”brunchmacka”, sen jobb.

Barnvecka: Kl ringer 6.45, kissa, väcka barn, släppa ut hunden på gården, slå på kaffe, göra frukost till barnet, dricka kaffe, lämna barn i skolan strax innan 8, hem och ut med hunden, stallet/motionera häst, sen hem och äta ”frukost” ibland, annars så väntar jag tills jag hämtat sonen i skolan igen vid 13-tiden och äter ”mellis”.

Har jag utsläpp i stallet så är jag där 6.30 på barnvecka och vid 7 på ledigvecka
 
Nu är jag sjukskriven och mycket beror på om jag vaknat eller liknande (äter sömnmedicin) så om jag vaknat till och från under natten kan jag vara helt däng och sova bort halva dan men oftast:

Vaknar klockan 10 och ligger kvar lite i sängen och spelar lite på mobilen. Går sedan upp och fixar till mig (toa, borsta tänderna och byta kläder). Ska jag iväg till sysselsättningen åker jag hemifrån mellan 12.30 och 12.50 (börjar klockan 13).

Vaknar jag extremt tidigt kan jag dock äta frukost. Brukar bli macka med skinka och ett glas oboy till. Ibland mannagrynsgröt med oboypulver på. Men kan nog räkna på en hand hur många gånger jag äter frukost per halvår och ändå ha några fingrar över..
 
Men vad är det du gör som tar sån tid då?
Jag vet inte. Jag är nog bara generellt långsam av mig? Går upp, matar katten, ca 5 minuter, tänder brasorna och lagar gröt, kanske 10-15 max, äta frukost på 5 minuter, sen duscha 10-15 minuter, borsta håret och smörja ansiktet och lite sånt kanske 10-20 beror lite på om jag behöver raka mig, ska jag iväg så ska jag välja kläder också, kanske 5-10 minuter till, sen samla ihop allt jag ska ha med mig, se till att katten kommer in, låsa alla dörrar, dra fram cykel... Bara från det att jag bestämmer mig för att nu ska jag iväg tills det att jag faktiskt sitter på cykeln är säkert 15 minuter. Är nog inte så effektiv.
 
Jag vet inte. Jag är nog bara generellt långsam av mig? Går upp, matar katten, ca 5 minuter, tänder brasorna och lagar gröt, kanske 10-15 max, äta frukost på 5 minuter, sen duscha 10-15 minuter, borsta håret och smörja ansiktet och lite sånt kanske 10-20 beror lite på om jag behöver raka mig, ska jag iväg så ska jag välja kläder också, kanske 5-10 minuter till, sen samla ihop allt jag ska ha med mig, se till att katten kommer in, låsa alla dörrar, dra fram cykel... Bara från det att jag bestämmer mig för att nu ska jag iväg tills det att jag faktiskt sitter på cykeln är säkert 15 minuter. Är nog inte så effektiv.

Din sista mening är nog förklaringen, effektivitet. Sen går ju till exempel kläder att förbereda dagen före. Måste du duscha på morgonen eller kan du göra det på kvällen? Åtminstone korta duschtiden till max fem minuter.
Sen rent generellt vara snärtigare och göra fler saker samtidigt :D
 
Det beror på vilket pass jag jobbar.
Men om jag börjar 7 eller 8 så ser det ut enligt följande:
Klockan är ställd på 4:45 eller 5:45.
I med linserna, slänga på mig stall vänliga kläder. Ut och fodra och se så hästarna står på benen.
In bre frukostmackor och slänga ned i väskan, klä på jobbkläder, dra i lite vax i håret, borsta tänder och iväg.
Hoppar i bilen runt 5.35-5.40 (eller en timme senare) kör till stationen och har oftast ca10 min väntetid tills tåget kommer kl 06.05.
Framme på jobbet 06.50.

De minst 10 min väntetid vid tåget vill jag ha, ifall något händer på vägen. Polisen har tex nykterhetskontroller enstaka gånger, speciellt lörd eller söndagar.

Jobbar jag kväll eller natt ser det såklart annorlunda ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp