Vad har ni för staket?

F

furreburre

och några tips på hur man "bygger" en hage?

Ska till hösten flytta upp till åre med två hästar och hyra ett stall som ligger precis vid fjället.
Stallet hör till en söt, gammal liten gård och är i helt ok skick.

Det stora just nu är att det inte finns några hagar, så man måste börja om från noll. Tyvärr så har jag aldrig varit med om att sätta upp staket (utom att dra ned plastpinnar för att skärma av i en hage :smirk: ). Så jag mottar gärna tips på hur man ska bygga och vad man ska använda för material.

Plast eller trä?
Band eller snöre?
Vilka isolatorer?
Hur får man elen att gå ihop?
Vilken styrka i elen ska man ha?
Vad tål kyla och snö bäst?
Finns det något diskret material som smälter in bra i naturen? :confused:

Tacksam för svar! :)
 
Trästolp, med grisknorrar (isolator), och sedan har vi ståltråd, leder stömmen bäst! Vi har ett elaggregat som heter TORO 6000 (tror jag det var) det funkar jättebra! När du köper trådar och isolatorer så kan du fråga försäljaren vad den tycker...
Lycka till :)
 
Band eller snöre? Vi har tråd. Har du snöre och hästen trasslar in benet i den så, usch.(Vet en häst som skar av en sena på bakbenet). Det som smälter in i naturen bäst är ju trästaket.
 
När vi skulle göra hagar var vi runt och kollade.
Ståltråd är bäst. Men vi har köpt trästolpar , breda band, Vi letade efter de bästa banden för att få likvärde på efekten på strömmen. Vi har köp vita breda ban i en hage. Gröna breda band i den andra hagen. Någon som forskat sa att hästen ser gröna band bättre . Inte vet jag.
Vi har satt 3 st band runt hela hagarna. Med rätta elisoatorer så kan du spänna bandet riktigt snyggt och bra .
Vi har en väg utan för så ville ha säkert staket .
Det har fungerat mycke bra hela vintern.
Vanligt agrigat köpt på odal lantmännen för häst.
vi är mycket nöjda med detta :banana:
 
Inte griseknorr isolatoren...dom är känsliga för fukt vilket resulterar i att dom ej isolerar så bra...dom släpper ut ström i stolpen. Järntråd är ej att rekomendera...det kallas ju inte osthyveln för intet...fast sant att det leder ström bra...
 
Trästolpar om du ska ha en permanent hage...sedan är väl kanske INTE elband det bästa i norrland då snö/is lägger sig på bandet och tynger ned det. Kanske prova det Franska elbandet om du vill ha band ? Rep är väl mer det bästa...fast då bör du göra lite skarvar här och där eftersom elrep är FÖR starkt...alltså, det ska ju vid en viss tyngd (om hästen trasslar in sig) ge efter...det gör inte elrep. Smala trådar är förkastligt...då de ej leder ström särkillt bra. Plaststoplar är mera för sommarhagar...isolatorer som funkar bra är: ringisolatorer...

För mer info kolla här...
http://www.bmsab.se/
 
En blandning av elrep och elband vore kanske bäst, med rejäla trästolpar?

Det finns väl några hylsor som man kan fästa på repen så att de går av om en häst fastnar? På hööks?

Järntråd etc. tycker jag verkar riktigt farligt, hästarna trasslar lätt in sig i det och det syns ju nästan inte!

Mvh Huntress

Ps. Jag tycker att det här staketet verkar bra: www.gilo.se
 
Om man inte vill fixa, greja, laga, osv så är Franska elbandet absolut bäst (precis som du sa Mynta2). Elrep ger ohyggliga skador om det skulle hända något och hästen rusar igenom.... Brrr.... Man kan komplettera det Franska elbandet med ståltråd om man vill ha en mer ekonomisk lösning eftersom det leder strömmen suveränt, men det ska vara många skarvar, så det går av om hästen försöker ta sig igenom....
 
Bor man så långt upp i landet kan det vara idé att använda polarbandet. Då har man inga problem med att hästarna inte får stötar av staketet även om det är fruset (eller mkt torrt på sommaren).

Vi har själva Horseguard (f.d. Franska elbandet) och är jättenöjda.

Även om man inte köper staketmaterial av dem kan det vara idé att gå in på deras sidor och läsa , för där finns många matnyttiga tips för stängseluppsättare.
Även denna sidan har många bra tips om staket och uppsättning. Såg nu att de håller på att arbeta om den sidan så råd och tips var tom just nu, men spar länken för den kommer nog snart igen.
 
Tack för alla svaren! Har verkligen fått mycket att tänka på... :) :bow:
 
Har du kollat vad det finns för ståltrådar??? Det finns trådar som är speciella för häst och nörkreatur! Och det funkar bättre än trådar eller band som du senare måste byta då dom tunna trådar som leder strömmen lätt rostar sönder... Men smaken är som baken... DELAD! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska nu börja att sätta staket på mina marker. Men eftersom det finns en uppsjö av material att välja på så blir jag lite rådvill...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 429
Senast: Tjôta
·
W
Hästmänniskan Är det någon som kan ge tips om hur jag ska få till det med elen i trådarna? Eller rättare sagt...hur ska jag få till det så att...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 347
Senast: Spirit
·
Anläggning Vår väg är en del av en vägförening som betalar en bonde lite längre bort för snöröjning. I år är det tredje året i rad vi har mycket...
Svar
13
· Visningar
4 870
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp