Bukefalos 28 år!

Hästarna känner inte av elen i staketen!

Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag slog till & köpte det äkta Polarbandet, har stängslat vinterhagen enligt konstens alla regler, gick åt knappt 1500m band till 3 linor.

Ska bli spännande att se hur det kommer att fungera i vinter.

Kostade ca 14.000 att stängsla med allt. :crazy:

Ska stängsla sommarhagarna till våren, nu måste ekonomin återhämta sig lite. :laugh:
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag vet en kompis som satte små antenner på grimmorna uppe vid öronen med stål tråd tror ja eller nått som leder och är lite "styvare" och då när hästen kom under tråden så nuddade denna såklart tråden med "antennerna" och dessa ledde då ström å dom fick sig en en jäkla känga haha.. dom aktade sig för tråden efter det kan ja säga ;)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag vet en kompis som satte små antenner på grimmorna uppe vid öronen med stål tråd tror ja eller nått som leder och är lite "styvare" och då när hästen kom under tråden så nuddade denna såklart tråden med "antennerna" och dessa ledde då ström å dom fick sig en en jäkla känga haha.. dom aktade sig för tråden efter det kan ja säga ;)

Det hjälper inte under vintern om varken häst eller stängsel är jordat. Om jag inte missminner mig är det inte tillåtet heller att göra så (?).
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag slog till & köpte det äkta Polarbandet,...

Kostade ca 14.000 att stängsla med allt. :crazy:

Jäklar så mycket pengar! Vi har snabb-uppskattat vår hages strl och den är nog också ca 500 meter runt om. Jag har inte lust att lägga några 14000:- för att vintersäkra den :p (det är planerat in en flytt om ett par år, DÅ kan jag investera i den summan, men det känns inte vettigt att göra det i dagsläget).

Jag hoppas verkligen du får valuta för pengarna! :D
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jäklar så mycket pengar! Vi har snabb-uppskattat vår hages strl och den är nog också ca 500 meter runt om. Jag har inte lust att lägga några 14000:- för att vintersäkra den :p (det är planerat in en flytt om ett par år, DÅ kan jag investera i den summan, men det känns inte vettigt att göra det i dagsläget).

Jag hoppas verkligen du får valuta för pengarna! :D

Vi har runt 300m runt om plus en avdelning tvärs över, 130 stolpar med 3 isolatorer på varje, 3 linor. 3 traktorgrindar, två anslutningskablar till jord & ström & vanliga grindhandtag. Sen hörnisolatorer, spännare, skarvar osv.

Springer fort i pengar, men det blev riktigt snyggt.
Jag byter annars elrepen vart 6 år & det kostar runt 5-6.000 per gång, sen går det åt en spann ringisolatorer som knäcks av osv varje år à 400kr.

Jag har en årskostnad på mitt staket på ca: 1.500kr/år på elrepen som håller max 5-6 år.

Elbanden ska hålla runt 25 år & jag har räknat ut att jag kommer ha en ung årskostnad på ca 800kr/år med inköpspris inkl lite underhåll, söndriga isolatorer osv.

Krasst sett, blir det billigare med franska elbandet på längre sikt. Även det är en imponerande summa man ska hosta upp.
Jag kan byta elrep 3 gånger för den summan, men nu slipper jag bry mig på många år. :D Dvs jag sparar in massa arbetstid.

Kommer byta ut sommarhagarna till våren till franska elbandet. Kommer bli ung samma kostnad som vinterhagen.:D


Man kan plocka ned staketet & ta det med sig ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Det är klokt tänkt Spirit men attan så drygt att betala dessa pengar ...

Mia ;)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Det är klokt tänkt Spirit men attan så drygt att betala dessa pengar ...

Mia ;)

Japp, tur man kunde dela upp det 3 gånger med Klarna ;)

Jag har hästarna 1½m från en högtrafikerad riksväg där ingen bil sällan håller under 100 inkl tung trafik som får god fart ned för backarna på båda håll (bor mitt imellan)
I vintras hade jag bara fjuttström i staketen, hästarna hängde över trådarna trots vi skottade, hällde kokande vatten på jordspett osv.
Har 10.000V aggregat, men elrepen blir slitna vid isolatorerna & eltrådarna skavs av pga slitaget i vinden.
Kollade elrepen när jag lindade upp dem på trissor för att se vad som gick att återanvända, kan säga att det var inte många meter.
Nu förstår jag varför grannens kvigor glatt promenerade igenom mina linor utan att blinka.

Det kan dom försöka med nästa år :devil:

Överväger nu om jag ska ha polarsystemet även i sommarhagarna eller det vanliga elbandet, skiljer ca 1000kr totalt på slutkostnaden mellan systemen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Slår man ut på det 25 år så blir det ju småsummor :) , är det garanti på det så länge?

Har haft tankar om att det går att plocka ned och ta med sig till nästa anhalt i livet. ..
Men det blir ändå en stor utgift och stor arbetsinsats IDAG till dagens hästboende som är temporärt. Nej, det blir en enklare och billigare lösning i år :D
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Tycker det var klokt innan att lägga ner pengarna och slå ut det även om det känns drygt och hårt men bo så så finns det ingen tvekan om att du gjort rätt :)

Mia som fortsätter att fundera på vinterhagen ;)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Slår man ut på det 25 år så blir det ju småsummor :) , är det garanti på det så länge?

Jag skulle inte våga lita på det. Ifall de nu håller i 25 år så krävs det nog att förhållandet är perfekt.

Blåst, vinter (nedisade elband), m.m. har en viss förmåga att förkorta livslängden.


Har haft tankar om att det går att plocka ned och ta med sig till nästa anhalt i livet. ..
Men det blir ändå en stor utgift och stor arbetsinsats IDAG till dagens hästboende som är temporärt. Nej, det blir en enklare och billigare lösning i år :D

Sen kan nog även medtagande av stängsel ses som negativt av en köpare av en hästgård. När man flyttar in är det ändå så mycket att göra så att fixa all stängsling på en gång låter lite jobbigt. Ofta flyttar ju hästarna in samtidigt.

Jag hade nog tyckt det verkat otroligt snålt ifall förra ägaren hade plockat med sig stängslet.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag frågade om Spirit fått någon garanti på produkten i 25 år.

Vad menar du med de sista styckena och vad har det med att göra ifall jag plockar ner och tar med mitt stängsel vid flytt eller ej?
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Springer fort i pengar, men det blev riktigt snyggt.
Jag byter annars elrepen vart 6 år & det kostar runt 5-6.000 per gång, sen går det åt en spann ringisolatorer som knäcks av osv varje år à 400kr.

Jag har en årskostnad på mitt staket på ca: 1.500kr/år på elrepen som håller max 5-6 år.

Elbanden ska hålla runt 25 år & jag har räknat ut att jag kommer ha en ung årskostnad på ca 800kr/år med inköpspris inkl lite underhåll, söndriga isolatorer osv.

Krasst sett, blir det billigare med franska elbandet på längre sikt. Även det är en imponerande summa man ska hosta upp.
Jag kan byta elrep 3 gånger för den summan, men nu slipper jag bry mig på många år. Dvs jag sparar in massa arbetstid.
Varför köper du inte elrep med kvalité?
Våra äldsta elrep är över 20 år gamla och fortfarande utan minsta fel. Det enda vi behövt göra är att ta ner dom och köra dom i tvättmaskinen, dels för att bli av med åratal av smuts, dels för att bli av med påväxtning.
Det blir dyrt att köpa billigt. :angel:

LIA
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Varför köper du inte elrep med kvalité?
Våra äldsta elrep är över 20 år gamla och fortfarande utan minsta fel. Det enda vi behövt göra är att ta ner dom och köra dom i tvättmaskinen, dels för att bli av med åratal av smuts, dels för att bli av med påväxtning.
Det blir dyrt att köpa billigt. :angel:

LIA

Vi hade bra och ganska dyrt elrep med uv skydd osv. Men ledarna slits och repet leder inte längre strömmen. Då var det monterat med riktiga skarvbleck osv. Tvivlar en vända i tvättmaskinen hade hjälpt. ;)
Möjligen att det hade blivit vitt igen.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag frågade om Spirit fått någon garanti på produkten i 25 år.

Vad menar du med de sista styckena och vad har det med att göra ifall jag plockar ner och tar med mitt stängsel vid flytt eller ej?

25 års garanti är där inte, men äldsta fungerande har suttit uppe i 25 år.
Har vänner som haft sitt runt 10 år och det fungerar fortfarande perfekt.
Jag tog det med stödlinor i kanterna, det ska tåla blåst mycket bättre. Men det gäller att ha det i spänn hela vägen.

Håller det nu bara 15 år så får det va så, bara jag slipper dessa massiva staketrenoveringar och byta isolatorer för dom knäcks av snön osv. Minskar det underhållet är jag nöjd.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Vad menar du med de sista styckena och vad har det med att göra ifall jag plockar ner och tar med mitt stängsel vid flytt eller ej?

Var jag otydlig i inlägget? Om jag var det får jag försöka igen.


Det jag menade var att som köpare av en hästgård så skulle man nog bli ganska förvånad ifall säljaren monterade ner all stängselutrustnig och tog med den vid avflyttning.

Det är knappast det normala förfarandet.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!


Då är du väl till och med skyldig att ta ner stängslet. Det brukar heta att man ska återlämna i samma skick som det var.

Det vore ju snopet ifall man fick en fet räkning av en förbannad markägare som ägnat tid åt att ta ner det där 15 000 kronorsstängslet som du lämnat på hans mark. ;)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag tar det som självklart att lämna det snyggt fint och stängselfritt efter mig, har inte ens tänkt på att det finns andra alternativ (även om det finns sådant folk också när jag tänker efter...). Extra räkningar slipper jag dessutom gärna!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 332
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 495
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 028
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp