Bukefalos 28 år!

Hästarna känner inte av elen i staketen!

W

Wizir

Är det någon som kan ge tips om hur jag ska få till det med elen i trådarna?
Eller rättare sagt...hur ska jag få till det så att hästarna känner elen när de rör tråden?!
Som det är nu så finns det ganska rejält med ström, det har jag kollat med mätare, men hästarna står oberört och hänger över staketen.
Är det all snö som ser till att de skyddas iom att de inte nuddar marken? Jag kan ju inte gärna skotta rent vid staketet runt hela hagen...tanken slog mig och jag började men jag lär få renovera min rygg sen om jag fullföljer det. ;)

Någon som vet vad man ska hitta på?
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Ja det är snön som gör att hästarna inte får markkänning och därmed är elen helt värdelös. Ditt problem delas av större delen av hästsverige, samma problem var förra vintern då alla fick så mycket snö....

vi har ingen lösning tyvärr, vi försöker distrahera hästarna med grenar och mat i hagen, samt har minituös koll på att staketen är hela i övrigt och trådarna spända. Utöver det har vi rätt bra haglösningar med "fållor" utanför varje hage, som fungerar som extra säkerhet ifall ngn häst skulle gå igenom grinden tex - det är ju där de blir som mest på.

Längtar tills dagen elen går igenom igen till hästarna för de är riktigt ignoranta nu, iallafall vissa av dem och det är olustigt.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Sätt en tråd till exempel mellan de översta som du kopplar direkt till jorden på aggregatet. Funkar skitbra! I alla fall på min omöjliga fjording som fick för sig att knata rakt igenom. Men sen jag gjort så här testade hon bara en gång!
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jo jag förstår att jag inte är ensam om problemet. :)
Men ibland finns det ju nån som har kommit på nån lösning som man inte skulle kommit på själv. :)
Det var väl mest att jag såg att hingsten nu tappat respekten fullständigt för tråden och sticker ut huvudet mellan banden och hänger över det övre och valacken trycker ut huvudet under det undre bandet. Suck. Kände mig lite lätt ängslig där.....jag som precis tänkt börja ha dem ute längre på kvällarna. Det sket sig.
Nästa sommar blir det väl att sätta trästaket runt det som är vinterhagen. :(
Jag gillar verkligen INTE denna årstid.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Donkey...tack, det lät ju jättebra med ngt som funkar!:laugh: Dock fattade jag inte riktigt hur jag ska göra...jag har två band...ska jordningen vara på en tredje tråd då som sitter ihop med...det övre bandet?
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag har en strömförande tråd och strax under den har jag en tråd kopplad direkt till jorden från aggregatet. Funkar ypperligt! Har en paintkorsningsvalack som är lite väl äventyrlig så det går inte att vara utan ström. Mätte häromdagen och 5000 volt går hela vägen runt.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

är också trög och behöver utförligare beskrivning :rofl::o

vi har elurtaget på stallväggen. sen går kabeln från elskåpet på stallväggen,under backen dvs nedgrävt ca 7 meter, sen upp vid en stolpe ditt elstaketet "börjar" så att säga. vi har massor massor med hagar,stora,som löperlängsmed varandra, så det är mååååånga hagar, och måååånga meter vi pratar om, och elen är alltså dragen för att gå runt hela hagarna, vilket den gör....

var sitter själva jordningen? :o och hur drar vi tråd ifrån den jordningen så att det funkar på samtliga hagar?

(vi har enkel staket med träribbor som sticker ut och skapar en 1,5 meters korridor mellan hästhagarna, i form av övre dubbla linor, så att hästarna inte når varandra..... det är endast el i dessa övre trådar, sen har vi en enkel tråd under, som ej är strömförande.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Gör ett försök... :crazy:

På aggregatet finns en ström och en jord. Jorden är normalt ansluten till ett jordspett. Det kopplar jag bort och leder istället den till en egen tråd. Du behöver inte lägga på alla hagar utan bara den där hästarna går, så att säga.

Det innebär att du har strömtråden som vanligt men en egen tråd med jord. När hästen kommer åt bägge trådarna så blir det kontakt = Aj!

Jordtråden och Eltråden ska inte ha kontakt.

Hoppas ni fattar :o
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Aha! Tack för beskrivningen! :)
Men då ska man få till det så hästen nuddar bägge samtidigt men att trådarna i sig inte nuddar varann...men ni gör ju så, så det funkar uppenbarligen.
Ska se om vi kan fixa det här, nåt måste göras.
Tackar och bockar :bow:
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag tror jag fattar och ska förankra svaret med elkunnig som definitivt lär fatta.

TACK!!!!
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Mina trådar har ca 1-2 dm mellan. Så fort hästen sätter bogen mot får bägge kontakt och det smäller till...effektivt :D

Lycka till! Här funkar det fint!
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Gör ett försök... :crazy:

På aggregatet finns en ström och en jord. Jorden är normalt ansluten till ett jordspett. Det kopplar jag bort och leder istället den till en egen tråd. Du behöver inte lägga på alla hagar utan bara den där hästarna går, så att säga.

Det innebär att du har strömtråden som vanligt men en egen tråd med jord. När hästen kommer åt bägge trådarna så blir det kontakt = Aj!

Jordtråden och Eltråden ska inte ha kontakt.

Hoppas ni fattar :o

Okej, det här låter som något som mina hästar skulle behöva just nu. Men jag fattar inte riktigt hur "jordtråden" ska kopplas? Kopplar du den från staketet till jordspettet eller från staketet till jorduttaget på aggregatet? Och spelar det någon roll om den "jordade" tråden sitter i isolatorer eller går direkt mot stolparna? Min "elansvariga" behöver lite förklaring! :)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

kl

Det är så Polarbanden funkar, där är bägge trådarna integrerade i bandet.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Du kopplar stängseljordtråden till jorduttaget på aggregatet. Jag har satt mina stängseljordtrådar i isolatorer men vet att andra snurrat runt stolparna så du kan välja själv.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Tack snälla för förklaringen!

Problemet är att när jag kopplar så, så visar mitt aggregat "0.0" för strömmen och "9.7" för jorden, och strömmen ska ligga på 10.0 (eller åtminstone någonstans vid 7-8-9 beroende på förhållandena, men idealet är 10.0) och jorden ska ligga på "0.0", då fungerar den optimalt.

Finns det någon där ute i cyberrymden som kan förklara varför det blir så? Och varför mina små söta ponnyer inte tycks känna av någon el nu heller? :crazy:
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Mina trådar har ca 1-2 dm mellan. Så fort hästen sätter bogen mot får bägge kontakt och det smäller till...effektivt :D

Lycka till! Här funkar det fint!

*Rättar mig själv* Det funkade fint! Rocket har kommit på att om man går tillräckligt fort hinner han undan från stöten...har hämtat hem dom 3 ggr idag *sur* ...Vi har fortfarande full styrka men det struntar han i. Har ställt upp lastpallar för lite extra avskräckande effekt så nu är det bara att hålla tummarna. Måste byta elbandet som jorden går i för den hinner inte "ta" förrän hästen redan är ute. Det blir tråd!

Eldfuxen: På beskrivningen låter det ju som om du har jord på ström och vice versa...:confused:. Kolla med en stängseltestare vad du får när du ansluter bägge trådarna mot den.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag har en strömförande tråd och strax under den har jag en tråd kopplad direkt till jorden från aggregatet. Funkar ypperligt! Har en paintkorsningsvalack som är lite väl äventyrlig så det går inte att vara utan ström. Mätte häromdagen och 5000 volt går hela vägen runt.

*raderat* det va inget.... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Man behöver inte koppla bort jordningen till spettet. Det kan vara som det är trots att man även drar ut en jordtråd i stängslet.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Använder ni presis alla hagar där elen går runt på vintern ? Om inte så är det smart att skaffa en brytare som bryter strömmen i de hagar som inte används.

bandinibrytarenyute.jpg
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Det visste jag inte :o ...

Inatt har hästarna hållit sig inne i hagen. Longerade dom trötta på förmiddan och ska rida lite senare. Det gjorde att dom dämpade äventyrslustan lite :grin: . Ska ändra och fixa lite med hagen nu så att det blir mer höjd på det. Det snöar som attan och det gör det ju inte lättare med stängslingen:cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 332
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 496
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 028
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp