Bukefalos 28 år!

vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Jag är en riktig torvälskare, men nu har vi råspån och det funkar faktiskt att få till en hyfsad bädd av det också.
Men det är större risk för lukt om man inte är noggrann...
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Spån, ca 15-20cm tjockt. Spån är det enda som funkar på min häst.
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Bädd av spån, använder Stalosal för att slippa eventuell lukt och bakterietillväxt.

Lättmockat och det blir inte så stor gödselhög.

/Lizzie
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Halm, har turen att det fanns kvar fin torr halm från förra året:bow: Gillar att hästarna har lite att pilla med i boxen. Sen är det hyfsat lätt att mocka ut, lägger ett TJOCKT lager så att de ligger mjukt.
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Spån och spån endast. Lättmockat och inte speciellt dyrt.
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Använder helst halm om det finns fräsch sådan att tillgång. Annars rejält med spån, gillar dock att ha lite halm även om jag har spån så att hästarna har ngt att pilla i.
Tycker att torv är mörkt och tråkigt (vi hade det på ridskolan ett tag) men torvmix (eller vad det nu hette) lät ju intressant.
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Använder bara halm. Bra som sysselsättning. Min häst krubbar och skulle bli knäpp av att stå på spån eller torv. Sen är det ju oxå bra för magen att få mer stråfoder att jobba med.
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Vanity: Va inte dyrt??? Här kostar spånet nästan 100 spänn balen!!!
Stallägaren vill att alla i stallet ska stå på spån bara för att hon vill det. Skulle bli sjukt mkt dyrare för oss. :eek:
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Min häst och dom andra i stallet står på kutterspån, men om min häst skulle få välja så tror jag att han heldre skulle vilja stå på halm. Men här uppe i norrland går det inte att få tag på i annat är en kilos förpackningar för marsvin :S Och om det finns är det jäkligt dyrt :O
Det skulle vara kul och prova på sågspån också det värkar vara så lärrmockat eller vad säger ni om dom olia "ströna" eller vad man säger :D
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Halm eftersom min häst får kraftiga problem med mugg/rasp av att stå
på spån (som ingår i stallhyran).
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Dammfritt och obehandlat spån, halm till unghästarna.
 
Sv: vad har ni för "strö" åt era hästar i boxen/spiltan?

Har spån i botten för att det suger upp urinet bra och även minskar stark urin lukt, därefter ganska tjockt med halm.

Torv är bra på sitt sätt, men en del hästar reagerar på det och får mugg, även om det mockas ordentligt och ser till att det är tort.
Halm är så bra också tycker jag för det kan "han" stå och pilla med också. Egoistiskt sett, så tycker jag det är så mysigt med halm, specieltt på vintern och ganska mycket... ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 398
Senast: warg
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
975
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 341
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp