Bukefalos 28 år!

Vad har ni för strö i transportburen?

kenttjej

Trådstartare
Vad brukar ni ha för strö i transportburen till era kaniner? Ska ta med lillpojken till veterinären i veckan eftersom det är dax att kastrera men funderar på vad jag ska ha för strö? Har kutterspån i buren hemma men tänkte att det sprätter runt en del, ska åka med honom på bussen o så eller ska jag ha kutterspån? Vet ville att jag oxå skulle ha med eget hö åt honom, ska jag kanske fylla hela transportburen med hö? Eller är en handduk bästa alternativet? Finns en risk att han äter upp denna på vägen...

Han har inte varit ute o åkt i transportburen förut o han e min första kanin, därför är jag helt villrådig...
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Aha :idea: Ja det kanske är den bästa lösningen. Sätter du fast vattenflaskan på transportburen oxå? (kanske är en dum fråga, han måste ju få vatten...)
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Nej, brukar lägga in en gurkbit.
På så sätt får kaninen i sig vatten, och man slipper att hela transportburen/bilen är full i vatten.
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Jag har en fleecefilt, sedan får kaninen grönsak och hö. Men hon har nog aldrig ätit något under transporten.
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Ahaa! Gurka/grönsak, vad smart! Då blir det en handduk/filt, hö och en bit gurka (som han älskar). Toppen, tack så mycket!
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

min kanin bara förstör när han har en handduk i transportburen. Jag lägger in den sååå fint och prydligt, sen hoppar han in och gräver så den hamnar i ett hörn. :devil: ..

Men, jag har kommit på att en sådan där teddypad, som man brukar ha under sadel till hästen, fungerar MKT bättre! Får perfekt plats i buren, är mjuk och skön, och ligger still! Går enkelt att slänga in i tvättmaskinen också om kaninen kissar på den :banana:
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Jag kör också på handduk. Så länge den ligger på botten går det bra, däremot vill de inte bli insvepta, hur kallt det än är ute, då ser de mest irriterade ut och försöker trassla ut sig fortast möjligt. :D
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Finns ju även speciella mattor att köpa till vissa transportburar, tex Atlas 10.

Finns på libra artics hemsida.

nja, lite snål är jag :angel:
använder inte teddypaddar under sadeln, utan fick denna med en sadel jag köpte. Den hade bara legat och samlat damm så jag tyckte den passade perfekt att ligga i transportburen.

Man kanske inte behöver köpa en sproilans ny padd, utan jag tänkte mer om man hade någon hemma som bara låg och skräpade. Annars har jag settt att de ofta är billiga på tradera
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

jag brukar ha en tidning och en höboll :)
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Ska kaninen verkligen äta om han ska kastreras och sövas? :confused:
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

När min teddyvädurhane fick åka med oss i bilen ner från uppfödaren (ca 5-6 timmars bilresa) hade jag lite spån i botten och hö över det, en skål med lite pellets i och en flaska med fräscht vatten. :) (sedan fick han också skutta ut på en handduk på baksätet i bilen under övervakning)
När vi hämtade mina senast inköpa honor hade vi dock endast spån & hö i transportburen, p.g.a att det var en kort bilresa. :)
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Verkar va många som har smarta lösningar, för min del blir det handduk. Får se hur det funkar, annars får vi prova nåt annat nästa gång vi ska ut o resa.
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Det tyckte jag oxå verkar lite konstigt men vet sa till mig att lägga in hö åt honom i buren. Och jag fick inga restriktioner gällande mat före operationen..
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Kaniner ska inte fasta, då det påverkar kaninens mage negativt.
Kaninen bör hela tiden ha någonting att tugga på för att hålla igång magen.
Om kaninen går utan mat för länge finns risk att tarmrörelserna stannar upp.

När jag var och kastrerade min hane, och även lillsyrrans hane sen, var veterinären noga med att påpeka detta.
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

ok då ska han få sin frukost som vanligt. Tack! Va gulliga ni e.
 
Sv: Vad har ni för strö i transportburen?

Kaniner ska inte fasta, då det påverkar kaninens mage negativt.
Kaninen bör hela tiden ha någonting att tugga på för att hålla igång magen.
Om kaninen går utan mat för länge finns risk att tarmrörelserna stannar upp.

När jag var och kastrerade min hane, och även lillsyrrans hane sen, var veterinären noga med att påpeka detta.

ok det skiljer sig alltså från djur till djur...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 178
Däggdjur Jag ska om ca 2 veckor hämta hem min lilla kaninpojke. Jag kom på ganska sent att det inte alls är lika lätt här som i Norrland att...
Svar
12
· Visningar
5 408
Senast: Modig_Korn
·
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 796
Senast: tonton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp