Vad har ni för mål?

Sv: Vad har ni för mål?

Kontsiktigt mål är att komma ut och tävla LC nästa vår med godkänt resultat. Långsiktigt mål är att visa att man kan komma ganska långt med en arab:smirk:

araber kan!se bara på luxor eller chocco, helt fantastiska dressyraraber.:love:
har själv hört mycket kritik om araber men min har aldrig blivit slagen i dressyren av ett halvblod i samma ålder

Vad har ni för kortsiktiga och långsiktiga mål med dressyrridningen på er häst?

Kortsiktigt:
Varierar lite från dag till dag.. (kanske därför det känns som att man inte kommer någon vart..? :angel: ) i huvudsak att jag ska få bättre "stabilitet" i ridningen för det kan bli lite ojämnt under ridpassen och från dag till dag. Att förbättra min egen sits - bli duktig på att separera hjälperna och ha ett "oberoende säte" vilket i sin tur säkert kommer göra träningspassen lite mer jämna.
Nästa kortsiktiga mål fast som är lite längre fram i tiden är att börja öva galoppen. Har inga direkta kvalitetskrav men att man åtminstone ska kunna styra i galoppen och hålla vettigt tempo.
På andra kusen är lösgjordheten fokus, att få den slappna av bättre (=stadigare form) och bli mjukare i rygg och bakben. Tänkte öva på galoppen med den kusen med, men snarare för det lösgörande och gymnastiserande ändamålet än att förbättra galoppen, tror den har lättare att "låsa sig" i traven än galoppen och skritt blir lite väl enformigt.

Långsiktigt:
Shit, har inte vågat tänka så långt :crazy:
Med kuse 1 är det dels att kunna vara med på ett lättare dressyrprogram, inte nödvändigtvis "på riktigt" utan det skulle gå lika bra med programridning eller en klubbis, och LD skulle fungera det med :angel: sen vore det kul att lära in piaff någon gång i framtiden, och det ultimata slutmålen är samlad galopp och därefter galoppiruetter! ;) men ärligt talat är jag nöjd med det jag får, och just nu har målen nästan fallit bort eftersom kusen redan är mycket duktigare och roligare att rida än jag vågat hoppas på under så kort tid!:love:
Kuse 2: ska säljas när rätt köpare dyker upp, så där spricker dom långsiktiga planerna. Hans styrka är snarare snygg trav än förmåga till samling, så för att få ut optimalt skulle det varit kul att lära in snygga travökningar och skänkelvikningar i trav. Hade även varit kul att hinna utveckla fulla potentialen i galoppen och lite förvänd galopp.

Som ni kanske förstår så är jag ingen tävlingsryttare...

Min egen häst är satt i avel, så med henne har jag inga andra mål än att hon ska få fina fölungar. Ridmässigt håller vi bara igång lite lätt. Hon är inte typen som är särskilt ridbar som dräktig - hon hatar allt som rör hennes mage - inklusive skänklar, sadelgjord osv...

Mitt synnerligen långsiktiga mål med mig själv är att rida skolorna ovan mark (med flit då ;)).

Så, nu var det sagt. Detta har jag aldrig erkänt för någon tidigare.

Kortsiktigt (vårterminen nån gång): kunna galoppera i hyfsad balans

Långsiktigt (nån gång när jag är pensionär troligtvis :p): skolorna ovan mark eller iaf levad/pesad och lite piff och puff. Får se om jag har pengarna till en resa till Wien (för att lära mig skolorna ovan mark) eller pengarna till en häst som är kapabel till piff och puff.

Kortsiktigt:Kunna samla hans trav mer och kvala till nat dressyr och rida slutor och öppnor i tävlingsform och tempo...
Jag ska kunna slappna av mer på banan..

Långsiktigt:Ungefär dom högsta ponnyklasserna nån gång med bra resultat....
Bli super duktig ryttare :)

Kortsiktigt - befästa msv B ännu mer, och iom det förhoppningsvis även plocka fler placeringar. Få hästen mera avspänd, bättre framme för skänkeln och fram till handen. Kunna rida på kandar och tycka att det är trevligt. Större register i samtliga gångarter spec trav. Kunna visa den ganska bra skritt hästen eg har även på en tävlingsbana. Till nästa år vara helt säker på alla msv A-rörelser samt starta msv A på tävling. Förbättra samling och bärighet ännu mer.
Att få hästen att (återigen) inse att vattenmattor etc inte äter hästar ;)

Långsiktigt - minst Int I med goda resultat. Om piff och puff är hästens grej kan inte jag säga, men skulle det visa sig att det är det vore det ju skoj att kunna göra iaf på hemmaplan :D

Utöver det hoppas jag att hästen en vacker dag ska gå svårklass i både fälttävlan och hoppning åxå :D

Att ponnyn min ska tycka att det är KUL att tävla. Hon kan allt, hon tycker bara att det är så tråkigt :p

Och när hon tycker att det är kul, åka ut lite nationellt och prova hur det känns.

Om jag orkar genom vintern så är det kortsiktiga målet att hästen i vinter ska kunna genomföra skänkelvikningar. Hon tycker det är hemskt krångligt. Skulle även vilja börja titta på öppnor och ev slutor, som jag aldrig gjort innan. Hon ska bli stadigare och starkare för att orka göra mer tempoväxlingar i galoppen samt börja vänta mer på mig vid avbrotten från galopp till trav. Hon drar gärna runt efter galoppen:angel: Samt öka lydnande så hon ska bli mindre tittig:angel: Hur det nu ska gå till:crazy:

långsiktigt mål: här hoppas jag att vi i slutet av nästa år ska vara klara för LA-klasser. Målet totalt sett är väl msv. Vågar inte sikta högre;) De ska ju vara friska och sunda och inte dra på sig några skador på vägen. peppar peppar har hon ändå hållt sig på benen helt i 1,5 år som jag haft henne. bara lite småsaker...

Kortsiktigt mål har jag inget just nu, det är väll att ta upp ridningen snart igen pga hästen stått ca 2 veckor pga. ömhet vid vinterpälssättning. Långsiktigt mål är att utvecklas som ryttare hela tiden (samt som ekipage) och ha en förhoppningsvis frisk och hållbar häst i många år framöver.

Kortsiktigt: att klara mig igenom ett LB-program den 4 November då min klubb har en liten inofficiell tävling.

Långsiktigt: att ha en smidig och stark häst som ska hålla i många år:)

Kortsiktigt: Att förbättra poängen i LA som vi rider nu. (har startat 3 gånger i LA) För att uppnå det ska pållen och jag slipa på skänkelvikningarna, få henne mer lösgjord i ffa galoppen och bli starkare/mer eftergiven i den förvända. Styrkan ska bli bättre och formen ska förbättras. Vi ska även börja introducera kandar ngn gång i veckan (enligt min tränare, vet inte om jag riktigt fixar det men hon tycker det så då får vi väl testa)

Långsiktigt: Att få rida MSV ocj kanske knipa åt oss ngn placering nån gång. Tror inte vi hinner mer, pållen är redan 10 år och rätt efter i sin utbildning. Köpte henne som 7 åring och då hade hon ägnat föregående åren med att kasta av sina ryttare så hon var inte så välutbildad. Målet är även att hon ska hålla sig frisk i sina kotor som spökat lite men verkar vara på rätt väg nu.

Kortsiktigt mål: Att hästen lär sig acceptera bettet
Långsiktigt mål: Att komma så långt som jag och hästen räcker till! :)

Har inga tävlingsrelaterade mål just nu eftersom att jag lever på studielån och inte kommer att ha råd att satsa på tävling de nämaste 3 åren..

Senast ändrad:

Kortsiktigt: kunna sitta ner genom ett helt ridpass

Långsiktigt: få hästen att orka galoppera samlat på en liten volt utan att han sladdar, fuskar, saktar av eller rusar på i 4-takt

Ponny
Kortsiktigt mål: LA-debut på minst 50 %, skänkelvikningarna ska sitta ordentligt

Långsiktigt mål: Rida LA:4 med godkänd procent

Ponnyn ägs av en ridskola

Storhäst
Kortsiktigt mål: Ta mig ett varv runt grundvik helt själv, i skritt och trav. kanske kunna ta mig en galopp ute snart

Långsiktigt mål: Kanske tävla lite grann lååångt fram i framtiden ;D

Hästen är min medryttarhäst

Kortsiktigt mål:
Få en rundare o mer bärig galopp som hon orkar hålla även i förvänd galopp.

Långsiktigt:
Att bli så bra som vi kan tillsammans, ha roligt o utvecklas ihop utan all stress o press. Att visa att nordisar oxå kan, det handlar bara om vem som utbildar. Okej jag erkänner... jag vill starta Msv...;)

Kortsiktiga mål: Godkända LA program och att han skall bli bättre på bytena.

Långsiktiva mål: Vore kul att någon gång starta en medlesvår. :crazy::)

Kortsiktigt:
Befästa hästen på LA-nivå inför våren.

Långsiktigt:
Vill så gärna ha startat och genomfört en godkänd St Georg någon gång i mitt liv, jag hoppas jag får göra det - kanske med denna trevliga pålle?
Mer realistiskt är väl att ha placeringar på MSv-nivå om ett par år.

Har en 5-årig slyngel.

mitt kortsiktiga mål är att få igång bonic efter en skada och kunna börja tävla honom till våren.

förhoppningsvis rida honom på PRE SM nästa år LA4 el MSV klass beroende på hur han kommer igång. (har inte haft honom så länge så han är inte tävlad)

långsiktigt mål är att ta upp honom i så hög klass som möjligt.

kortsiktig mål- hmm.. några såna har vi inte eller det skulle väl vara att ta till sig träningen på bästa sätt så att vi kan rida la-fei nästa år. om hon håller sig som ponny

blir hon inte det får vi revidera planerna :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Flera profiler inom svensk dressyr har gått samman i en nystartad förening – med ett gemensamt mål. De vill bygga underifrån, skapa...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar... 2
Svar
28
· Visningar
1 991
Senast: Hedwig
·
Dressyr Årets sista dag är här, utvärdering av 2024 pågår https://www.bukefalos.se/threads/hur-gick-det-med-era-planer-och-mal-for-2024.1532458/... 2
Svar
33
· Visningar
2 226
Senast: warg
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 692
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ponnytrav