Vad har ni för onödiga saker?

pulkaskurk

Trådstartare
Jag tror att de flesta av oss har en massa hästprylar.
Men hur mycket av det använder ni egentligen?
Vad har ni för "onödiga" saker som ni köpt och inte använder?
Varför använder ni det inte?

Jag kan börja

Repgrimma, har väl haft den åtminstone ett år men aldrig använt den och prislappen sitter kvar.
Jag kommer nog aldrig att använda den heller och dyr var den SUCK

Flera billiga vojlockar/schabrak som jag "fyndat" på rea som också aldirg är använda och kommer nog aldrig användas heller pga fel färg, passform etc

Flera billiga varianter på sadelgjordar som bara är kassa.
Använder bara Tixerant gjordar numera så de där billiga blev dyra onödiga pengar på något som ändå inte funkar.

En vit teddypad som kunde vara bra att ha, har haft den i flera år och har aldrig använt den och kommer nog aldrig att göra heller.

Det var det jag kom på nu, har med all säkerhet mer onödiga grejer som kan vara bra att ha men används aldrig..

Sv: Vad har ni för onödiga saker?

Longerkapson, Bara hänger och dammar, 2 olika martingaler, och diverse fleecelindor och paddar.
Även diverse fleecetäcken som ligger. Kan ej ha dom då hästen blir statisk och livrädd.

Diverse träns i alla möjliga former och storlekar
Sadelgjordar
Ett helt nytt fleecetäcke från Equiline i fel storlek (lappar och allt kvar....)
Ett stalltäcke
Ett domani ulltäcke, även det helt nytt med lappar
En kavaj som jag inte vill ha
Eskadronskydd i ponnystorlek som inte passar någon av nuvarande hästarna

Etc, etc... Känns som det är dags att börja sälja av en del. ;)

Sämsta och mest onödiga köp jag gjort är nog den säkerhetsväst som jag chansade och köpte i storlek L bara för att jag tyckte den var så billig. Den prövades en gång och sedan har den bara samlat damm, den blev alldeles för stor för mig :(

Ett annat "dumköp" var en kilpad, den passade inte ens nära till min sadel som har kilbossor...

Jag har en hög med schabrak/vojlockar + lite smått annat som jag lite halvdant försöker sälja då och då, blir av med lite till varje gång med det är en del kvar ;)

Annars vet jag inte om det är så mycket faktisk. Brukar vara ganska genomtänkt när jag köper grejer. Hmm. Dock finns ju självklart sådant som inte, åtm inte just nu, passar nuvarande häst kvar. Men det är ändå sådant som inte bara är "bra att ha" utan det är faktiskt bra att ha kvar :D Tex ett extra träns, två sadelgjordar i andra längder, andra nosgrimmor och schabrak som inte passar till nuvarande sadeln mm.

+ några felköp på Tradera såklart som jag inte orkat försöka sälja igen. Senast en underbar dressyrvojlock från Stübben :love: som tyvärr inte passade nuvarande dressyrsadel :(

Jag har massor av grejer. Diverse tränsdelar "för det kan vara bra att ha" och hela träns, typ tusen sadelgjordar och förgjordar, täcken som inte passar eller är trasiga, en svanskappa som jag köpte till min förra häst och aldrig använde, engelska tyglar och stigbyglar i alla färger och former, typ fem remontnosgrimmor :crazy:, ridkläder jag inte gillar... Finns hur mycket som helst. Och man slänger ju aldrig hästgrejer heller, tack och lov har mina föräldrar ett garage till sin lägenhet så jag slipper ha grejerna i mitt redan överfulla källarförråd :p

Jo men vissa bra att ha saker ska man såklart ha!

Jag gjorde en dum grej, hade massor med ponnysaker som jag tänkte jag kommer aldrig att ha en ponny igen så jag sålde massor med jättebra grejer. Sen ändrades livets riktning och ca 1 år efter att jag sålt alla ponny saker stod det en islänning här hemma och då hade de sakerna passat perfekt!
Nu fick jag istället börja om och köpa precis ALLT nytt och en del saker hittar jag inte lika bra som jag hade innan :(
Dessutom blev det en DYR historia att köpa allt nytt igen.

Så nu när jag visserligen inte ska ha någon stor häst igen så har jag kvar mina favoritsaker som jag samlat på mig genom åren OM det skulle dyka upp någon stor häst här igen som det säkert gör om jag känner mig själv rätt :)
Så slipper jag bli heelt ruinerad en gång till utan har iaf en bra grund att börja med..

Men alla andra saker som man aldrig använder, tex benlindor har jag några uppsättningar av. Den lilla detaljen är bara att jag aldrig lindar benen och har nog aldirg gjort heller så vad jag ska med dom till vet jag inte riktigt?
Kan väl visserligen vara bra att ha om det händer något och man skulle behöva linda någon gång men man behöver ju inte så många då...

Jag är även alldeles för duktig på att köpa billiga ridkläder som kanske är lite fel i storlek eller passform, fel färg, obekväma osv som jag tänkar att "de går in sig" eller "någon gång vill jag säkert ha ett par bruna ridbyxor" men det blir ju aldrig bra utan de lägger sig på hög och används aldrig och blir därmed en himla massa pengar som ligger ute i onödan.

Dock har jag blivit bättre, numera köper jag bara saker som passar från början och är bekvämt sen får det väl kosta då men jag vet att jag kommer att använda grejerna iaf :)

Jag har faktiskt sparat min första ponnys träns (jag har köpt totalt 4 träns i hela mitt hästliv :D) mest för att det "var det första". Tro fasen jag för första gången i mitt liv som 18+ fick rida in en liten b-ponny som tränset var jättesött på :D

Så klart, man hade ju nästan kunnat spara allt egentligen. I ditt fall med islandshäst så var det ju lite trist dock inom så kort tid =/

Det med kläderna känner jag igen fast på "privata kläder". Jag tänker "äsch, jag kan ha de och slita på i stallet". Och så är de så obekväma att jag inte ens vill det :p Men jag jobbar på den punkten :D

Jag är även alldeles för duktig på att köpa billiga ridkläder som kanske är lite fel i storlek eller passform, fel färg, obekväma osv som jag tänkar att "de går in sig" eller "någon gång vill jag säkert ha ett par bruna ridbyxor" men det blir ju aldrig bra utan de lägger sig på hög och används aldrig och blir därmed en himla massa pengar som ligger ute i onödan.

Samma här, speciellt "billiga" fynd på Tradera :angel:

Nyligen blev det ett par shortchaps i skinn och ett annat par i mocka som såg så himla fina ut på bilden och som var i min storlek. Jag har stooora vader så har alltid haft svårt att hitta just shortchaps.
Mocka-chapsen var - hör och häpna - för STORA för mig. Gick över knät och hasade sen ner till golvet. Och då har jag ändå ett vadmått på 45 cm :cool:

Det andra paret hade f***ing kardborreknäppning i sidan. Hela vägen. Och för stora runt vristen, för höga över knät, men inte gick dem att knäppa för det, det var ju kardborreknäppning och noll stretch i dom. Dumma mig att inte fråga säljaren innan, men jag hade ingen aning om att det gjordes shortchaps med något så dumt och opraktiskt som kardborreknäppning

Så, ja. På kort tid slängde jag 700 spänn i sjön. Idiotiskt. Men jag hittade slutligen ett par shortchaps på just Tradera som passar perfekt, haha. Får väl sälja de andra, iallafall de i mocka, när jag orkar. :idea:

En förbygel för typ 500spänn(mycket pengar för mig) som jag trodde skulle hindra min bomlösa från att glida runt, det gjorde den inte:D

Har även ridstövlar som köptes för typ 4-5 år sen för 2500 som jag knappt aldrig använt(skogsmulle), har dock bestämt mig för att börja göra det nu.:D

Jag har säkert nästan tio schabrak som aldrig är använda, som aldrig kommer att användas... Snygga men dålig passform

Jag har 3 sadlar som inte blir använda som jag köpte för att hästen skulle växa i, alla har passat men nu passar ingen! vet inte varför jag inte säljer dom...
Sen har jag en uppsjö av matchande grimma, grimskaft,benlindor och matchande täcke som inte heller blir använt som prislapparna sitter kvar på, köptes för att hästen skulle kunna vara "snygg" i det..några olika träns som jag tycker var snygga som inte heller blir använda.. ja benskydd finns det ju också en hel del..

Två schabrak, två sadelgjordar, stigbyglar och stigläder samt en pad. används inte då den engelska sadeln är såld.
En remontgrimma, det gick inte att köpa ett tämligen billigt träns utan nosgrimma.
Ett ponnyhack, behövs inte längre (har dock använts)
Låga kotskydd till bakben, hästen hatar dem.

rumpvärmare till sadeln, är aldrig använd, bett i mängder, används bara för att, för många sadelgjordar "bra att ha.." Resten har jag sålt :D

Min onödigaste grej är nog en förlöparsele till tandem. Har sålt gaffelhästen, och då går det ju inte så bra att köra tandem. Den går dock att använda som superlyxig tolksele, tror jag! :D

Jag har närmare 250 bett också! Men slår man ut det över de mer än 25 år som jag har samlat så blir det ju inte så många, eller?

Jag har närmare 250 bett också! Men slår man ut det över de mer än 25 år som jag har samlat så blir det ju inte så många, eller?

Ehm jag har haft hästar i 20 år isommar..

Och jag har hunnit samla på mig typ 10 bett...

En martingal, använd typ 2gånger?
Några schabrak som jag "fyndat" billigt på rea men blivit noppriga efter en tvätt. De ligger bara och skräpar.
Och ett hackamore som jag använt 1gång.
Det var nog allt faktiskt:)

Oj, jag tycker jag har alldeles för mycket prylar som inte används...

Massa träns, har typ.. 8? Men använder bara 2 stycken. Detsamma med bett.

Förbygel med martingal som jag köpte när jag var ung och trodde att det var lösningen på illa passande sadel som gled bakåt...:grin:

En hel stor låda full med benskydd, lindor och paddar

Flera sadelöverdrag

Ett tiotal fleecetäcken varav typ 2 används

Säkert ett 30-40tal schabrak/vojlockar/sadelpaddar.

Två dressyrgjordar. Och ingen dressyrsadel :D

Prima tömkörningsgjord, tömmar, däckelunderlägg och halsförlängare(inspänningar) som jag borde använda betydligt oftare. Det är nog minst ett halvår sedan jag tömkörde senast... :o

En väldans massa stalljackor -, skor och stövlar

En hel hög med grimmor, har dock varit duktig och slängt de som var mycket använda. Så nu har jag bara typ.. 10 :p

Massa gamla täcken som läcker, är trasiga... måste verkligen ta och rensa ur min stallkista, har ju massa fina nya täcken så behöver faktiskt inte spara på de gamla... men jag har svårt för att slänga grejer, vill gärna ha kvar det "i reserv", superonödigt egentligen. Dags att slänga och sälja lite kanske? :idea:

Jag äger inget som jag inte använder. Visserligen varierar vilken utrustning som används beroende på vilken årstid det är.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Jeps
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Fetaost
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka