Vad har ni för sadel när ni rider in?

Sv: Vad har ni för sadel när ni rider in?

pannkakssmet skrev:
Jar har ridit in min pållehäsat barbacka, framförallt för att han litar så pass mycket på mig och då känns det bättre om det är jag som sitter direktpå honom istället för att det finns något läskigt emellan oss.

Inte förrän vi skulle börja med galopp köpte jag en bomlös för att sitta kvar vid eventuella båcksprång, men inte bockar min ängel inte! :D
Jag tänker nog inte köpa någon annan sadel för vi kommer förmodligen ändå inte att ägna oss åt hoppning på dom högre höjderna och till annat fungerar en bomlös utmärkt!

FÖrutom att man inte fåt tävla i bomlöst då om man vill tävla dressyr :mad:

Sen, beroende på bomlöst,s å skulle jag inte hoppa ens LÅGA höjder i de flesta bomlösa.. Jag har experimenterat lite med det där.

Barbacka rider jag helst inte in (även om det hänt), dels för de sällan har så välutvecklade ryggmuskler att man inte sitter på tornutskotten, men ffa för min egen hälsas skull. Jag har ju läkarorder på att inte ramla av ;)

the_connemara skrev:
Huvva! Vet din läkare om att du rider unghäst och oroar dig för bocksprång :D :angel:

Nej, och jag tycker det är bäst att han inte vet det heller ;) På samma sätt som jag tycker det är himla bra att han inte vet att jag både ridit fälttävlan (och gått omkull), hopptränat och hopptävlat heller. Och def att han inte har en aning om att jag med ojämna mellanrum rider in ponnyer och/eller tar mig an 'krångelhästar'.

Läkare mår helt enkelt bäst när de inte vet så mycket :devil:

Min mor däremot försöker febrilt få mig att enbart och alldeles enbart ägna mig åt dressyr ;)

Alexandra_W skrev:
Var trycker en westernsadel då? :angel:

Eh, förutsätter du att de SKA reagera för gjorden? Jag förutsätter att de INTE ska det. Alltså oavsett gjord/sadeltyp.

den har en jämnare tryck yta och om du kollar under den ser du att den inte har lika tydliga bossor,de blir itne samma tryck.

Nej de gör jag inte, självklart håller jag inte på att pjoska om det. Men nu råkar de vara så att min ena gör det och de är stor skillnad på hur hon reagerar beroende på sadel...:smirk:

fjordningarna ja ridit in har jag haft en hoppsadel på....den ger dem större rörelsefrihet och är inte lika stor... men sedan byter jag till en "tillpassad" sadel för just den hästen. i mitt fall dressyr då ja rider dressyr.

men en teddy åker alltid på under om den inte ligger bra!
minn hästamassör tittar alltid på sadlarna inan ja rider i dem.

:d:d:d:d:d:d

Va fasen! Bukesmileyn som garvar har fått spel, den ändrar D till d hela tiden.... *skum*

De hästar jag har ridit in har jag ridit in i galoppsadel.
Funkar bra, den funkar på alla hästar.

Dock ett undantag, och där andvände jag en allroundsadel.

viktigaste är att sadeln passar hästen, jag tycker sadlar som är gjorda av syntet är en bra första sadel, eftersom den ger en mjuk och lätt känsla på hästens rygg :D

KopparbergsEmme skrev:
den har en jämnare tryck yta och om du kollar under den ser du att den inte har lika tydliga bossor,de blir itne samma tryck.

Nej de gör jag inte, självklart håller jag inte på att pjoska om det. Men nu råkar de vara så att min ena gör det och de är stor skillnad på hur hon reagerar beroende på sadel...:smirk:

Jo, jag menade mer generellt, o du räknar med att du ska reagera/de brukar reagera. Jag har en herre med sadeltvång jag, och där är det än idag (han är 11 i år) VÄLDIGT kinkigt både med vad för sadel och för gjord man använder.

Det jag menade var att en sadel (eller en barbackaryttare) alltid trycker på ryggfileerna, det är liasom meningen ;). Däremot distribuerar ju en bomlös ut vikten över en större yta sett 'åt sidorna'. Om det gäller för w-sadel med vet jag inte men jag antar att det är det du menar.

Jag anvander en allroundsaddel just nu som jag tycker ligger bra pa hasten.
Tankte att kopa en ny dressyrsaddel i mai och ev. en flatback i juli.

Jag rider in i westernsadel (som självklart passar hästen, om den inte gör det så lär det ju inte bli så positivt för hästen), eftersom man sitter bättre och så fördelar den trycket bättre på hästen. Den är helt enkelt mer stabil än "en vanlig sadel".

skulle jag välja skulle jag ta en westernsadel eller en barbackasadel.

westernsadeln för att vänja hästen vid tyngd - bra att ha hela inridningen.
*då jag tränar hästen i corallen och låten den vänja sig med sadeln lös i alla gångarter många gånger innan uppsittning

*också för att trycket blir fördelat över en större yta

*och för att sadeln sitter stadigt när man lägger vikt i stigbygeln

barbackasadeln för att den anpassar sig efter hästen
den fördelar trycker över hela hästen.

men helst skulle jag välja en westernsadel i början - ha en som man använder tills hästen accepterar sadeln, vikten, vikten från olika sidor samt uppsittning sedan kan man använda vilken sadel man vill.

Alexandra_W skrev:
Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.

Vad använder ni och varför? Och så kuggfrågan - har ni utprovad sadel, eller är det 'en och samma inridningssadel' som brukar användas till unghästar?

/Alexandra - lite nyfiken

Hej!

Jag köpte en billig allroundsadel som passade någorlunda bra till min ungäst. Nu, sex månader sedan, passar den inte alls och jag har nu köpt en ny allroundsadel.
Jag resonerar så här: Första sadeln behöver inte vara av det bästa/dyraste märket eftersom hästen kommer att växa ur den ganska snart och med min tidigare erfarenhet så vet jag att alla hästar reagerar olika på sadeln (och ryttaren) och ibland kan sadeln till och med gå sönder om hästen får "tokspel" och lägger sig och rullar. Inte kul om man då köpt sadel för tusentals kronor och bommen knäcks redan innan man som ryttare suttit upp.....
Så jag tänker, billig sadel med någorlunda passform vid inridningtillfället, som sedan byts ut då hästen vuxit och musklat på sig.

Fungerar bra tycker jag.

har en gammal hoppsadel som åker på de första gångerna sen så får de en egen sadeln..

Just nu så ska treåringen ridas ina och prövade igår ut sadel till honom, och han får ha rööslisadeln så länge för den låg bäst på han.. men vi har fått tag i en jensen sadel som vi ska kolla upp för den är för smal, men förhoppningsvis kan han breddabomen och stoppa om den.. (får reda på det på onsdag)

Jag har ridit/suttit in i en gammal hederlig Stubben hopp utan flat och med stora knästöd.

Sadeln ska passa hästen och ligga stilla.

Jag ser egentligen ingen anledning till att rida i dressyrsadel så länge man rider med lätt sits...

*knapplån*

Någon som har tips på vad för sadel jag ska köpa åt min arab nu när han ska ridas in till vintern? Jag har funderat på bomlöst men jag vill ha en rejäl ridsadel också.

Min plan då jag ska rida in är att ha bomlöst. När hästen är mer välmusklad vill jag gärna ha en dressyrsadel(med tur blir den bomlösa min dressyrsadel, beror på hur jag trivs i den), och en hopp.. Men jag lär behöva VIIIID bomvidd (shire), så jag får se vad jag hittar samt har råd till. Ska ju helst ha två selar oxå, och nån vagn. Och en egen extrahög boggitransport. Blir dyyrt..:smirk:

*kl*
Nar jag red in forra hasten, borjade jag barbacka, sen lanade jag en sadel som lag bra i nagra dar for att sen aka och prova ut en sadel, jag tycker inte jag kan avgora sakert sjalv:crazy: . Eftersom jag ar hoppare, kopte jag forst en dressyrsadel:rofl: for att sitta lite battre, sen nar vi skulle borja hoppa pa allvar, akte jag och provade ut en hoppsadel och bytte:idea:

Till min lilla dam har jag redan kopt en gammal allround, "Strömbergs" tror jag den heter, och ska ha en tjock padd under.Vi ska rida in nasta ar.
Jag vill ha med langa stroppar, och det ar inte sa latt att hitta, utom pa dressyrsadlar sa klart;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Tora
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 527
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 266
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka