Vad har ni i era fikarum i stallet? Allt från inredning till "måste ha" saker

Det kan vara väldigt mysigt med trevligt fika rum. Fast har aldrig haft behov av det.

Det första jag tänker på bradsäkerheten när jag läser i tråden om diskmaskin, micro, kaffekokare, kyl o frys mm
Är era fikarum byggda som brandcell? Då jag antar att de ligger i samma bygnad som stalldelen.
Givetvis. :)
Annars så har det legat i en annan byggnad. Men kan väl inflika att det är viktigt med timers etc. lätt hänt att man går ut i stallet och sätter fart och glömmer stänga av kaffekokaren.
 
Vi har inget regelrätt fikarum, men i stallet har vi "köket" där det finns skåp för inackorderingarnas utrustning (borstar, skydd, hjälmar, ridstövlar osv) -sadelkammaren är separat. Där är tvättmaskinen, en diskbänk med varm- och kallvatten, kaffebryggare, vattenkokare, micro. Och uppvärmt så att det är runt +10 vintertid. Vi har inte så mycket sittplats därinne utan det brukar bli att stallägaren sätter på kaffe medan han tar in hästarna och folk mockar, sen hänger vi runt tvättmaskinen :p, lutade mot skåpen, tar en kopp kaffe och snackar lite skit medan hästarna äter.
Utanför stallet har vi en uteplats med trädgårdsmöbler där det brukar fikas sommartid :)

Min önskelista är väl just, varm- och kallvatten, micro, kaffebryggare, vattenkokare, muggar+bestick. Uppvärmt men behöver inte vara +20. Gärna lite sittplats + bord om man vill äta något.
HADE kunnat önska mig litet kylskåp med.
Jag har stått i så många stall utan varmvatten. Varmvatten är ett måste! Bara att kunna tvätta händerna ordentligt är guldvärt (och viktigare än många andra bekvämligheter).
 
Givetvis. :)
Annars så har det legat i en annan byggnad. Men kan väl inflika att det är viktigt med timers etc. lätt hänt att man går ut i stallet och sätter fart och glömmer stänga av kaffekokaren.

Det är väldigt många fika rum som inte ör brandceller. Där av min fråga.
 
Jag har bara stått i små stallar utan någon lyx alls (typ toalett, fikarum, micro..). Ett bord, hylla för tidningar/böcker och fåtöljer hade räckt långt för mig :)
 
Givetvis. :)
Annars så har det legat i en annan byggnad. Men kan väl inflika att det är viktigt med timers etc. lätt hänt att man går ut i stallet och sätter fart och glömmer stänga av kaffekokaren.
Har du eller någon annan tips på vettiga timers?
Jag har haft två olika vilka båda slutade fundera efter inte alls lång tid. Båda köpta på Jula så gick ju att reklamera.
Helst med fler uttag i samma timer för har enbart plats för två stickkontakter och det är alldeles för lite.
 
Har du eller någon annan tips på vettiga timers?
Jag har haft två olika vilka båda slutade fundera efter inte alls lång tid. Båda köpta på Jula så gick ju att reklamera.
Helst med fler uttag i samma timer för har enbart plats för två stickkontakter och det är alldeles för lite.

Rekommenderar denna typen, ta ut en elektriker och be honom styra över flera uttag på samma timer.

https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...erkopplingsur/timerstidstromstallare/1897861/
 
Kylskåp, micro, kaffebryggare, tekokare, diskho med varm och kallvatten, bestick, tallrikar, glas, muggar osv. Te, kaffe mm. Sittplatser. Sen är ”musikanläggningen” vara högtalare sitter ute i stallet därinne med (den kontrolleras därifrån). Tidningar.

VÄRME.

Plats för kläder och skor mm.

Det är vad som finns i fikarummet i stallet, och som jag kommer på på rak arm. Det är sällan det är tomt därinne..
 
Jag har aldrig förstått vitsen med fikarum i stall :/, har aldrig kännt för att sitta och äta i stallet eller ens byta om från stallkläder.
Speciellt då alla stall jag sett som har haft ngn form av fikarum har varit långt ifrån rena eller ens så hygieniska att jag vågat låna en tekopp.

Kylskåp och sopsortering är det enda som jag ser ngn nytta med för mig. Trevligt med kall Vattenflaska och kunna ha mediciner kallt, och slippa att det bara är en överfull sopsäck med allt från böss och rutten mat till plast och metall skrot.

Jätteskönt när jag kommer direkt från jobbet och inte hunnit äta något. Är det en regnig dag så tar jag in hästen och äter något t.ex. smörgås innan jag rider. Hästen hinner torka lite och jag blir definitivt en trevligare och gladare ryttare som har mer skärpa och fokus än om jag inte hunnit äta något alls. Ibland planerar jag så att jag tar med en extra matlåda t stallet att äta innan jag rider.
 
Ja tänker lite soffhörna där man kan ta en paus och gärna en lite mindre matplats, micro och kaffebryggare, tekokare. Det ska vara såpass fräscht så att man kan tänka sig att övernatta i samband med fölvak osv :) Tror inte att de kommer bli direkt grisigt då det enbart är jag och min sambo och någon medryttare på sin höjd som kommer hålla till i stallet. De där med tossor kan ju vara en bra idé i dom leriga perioderna på året! Känner att det skulle vara en liten guldkant att ha ett trevligt rum att värma sig i mellan olika hästgöra 😊 Ang möss och annat så tänker jag att man kan undvika mycket genom att ta med sig eventuella sopor dagligen så de inte blir liggande.

Ännu bättre än tossor är ju totalt skoförbud med lämplig sko/dörrmatta vid ingången där skorna tas av - gäller året runt 😄

Då slipper man Väldigt mycket skit som dras in på golvet. Dock eftersom det bara är du och sambon plus ngn medryttare så väljer ni ju själva utifrån hur mycket ni vill/behöver städa helt enkelt . Om fikarummet är i sadelkammaren kan det bli drygt att både dra på sig tossor eller ta av skorna varje gång man ska in och ut ur just sadelkammaren. Har man fikarummet separat däremot tycker jag skoförbud året runt är oroligt hållbart gällande att hålla fräscht 😄
 
Senast ändrad:
Kylskåp, micro, kaffebryggare, tekokare, diskho med varm och kallvatten, bestick, tallrikar, glas, muggar osv. Te, kaffe mm. Sittplatser. Sen är ”musikanläggningen” vara högtalare sitter ute i stallet därinne med (den kontrolleras därifrån). Tidningar.

VÄRME.

Plats för kläder och skor mm.

Det är vad som finns i fikarummet i stallet, och som jag kommer på på rak arm. Det är sällan det är tomt därinne..

Glömde. Finns massor med skåp och lådor med. Dvs ”fullt kök”. Sett lite för många där det inte finns möjlighet förvara ”nödmat” (jag har varma koppen påsar t e x) eller dricka.
 
Vi har ett fikarum i stallet men det används sällan mer än till stallmöten. Har bara bord och en soffa. Däremot har vi en STOR whiteboardtavla där vi skriver upp vad som gäller för varje vecka eller ifall det är något speciellt med någon häst eller liknande. Även schema över fodringar, in-/utsläpp och en lista över viktiga telefonnummer till hästägare, veterinärer och hovslagare. Väldigt bra att ha och kunna slänga en kik på vid kafferasten ;)
Något som hade varit bra är vattenkokare och Micro!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp