Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Surt då att man kan ha två års högskolestudier och 20års erfarenhet och ändå inte komma upp i 30 papp...
Jag känner likadant, har skulder efter tre års studier, mycket erfarenhet och kunskap.

Men det värdesätts inte, det kommer in outbildade (som jag lär upp) på ingångslön som är högre än min.

Väldigt omotiverande att få veta. Så mycket var mitt engagemang, erfarenhet och kunskap värt... Så nu söker jag nytt, nån jäkla måtta får det vara :bump:
 
Känner mig fattig när jag läser tråden :o
Sedan varierar lönen månad för månad. Vissa månader tar jag inte ut någon lön alls. Sedan har jag även CSN just nu. Men sen i vår försvinner den och då jobbar jag enbart så måste ju höja lönen annars funkar det inte i längden.
Känns på ett vis mycket lättare om man varit anställd. Planen är att byta från enskild firma till aktiebolag också. Tänker att det blir kanske smidigare?
Men någon saftig lön räknar jag aldrig med att få. Viktiga är att jag klarar mig. Utgifterna och kan investera i olika saker. Främst företaget då.
Men just lönefrågan tycker jag är knepig. Hur man ska tänka. För och nackdelar.
 
Jag känner likadant, har skulder efter tre års studier, mycket erfarenhet och kunskap.

Men det värdesätts inte, det kommer in outbildade (som jag lär upp) på ingångslön som är högre än min.

Väldigt omotiverande att få veta. Så mycket var mitt engagemang, erfarenhet och kunskap värt... Så nu söker jag nytt, nån jäkla måtta får det vara :bump:
Vad jobbar du med, och vad har du för utbildning?
 
Sedan angående utbildning. Så ser jag det som en investering i sig själv och sitt liv. Min drivkraft är inte i första hand pengarna. Även om det såklart inte går att sticka under stolen med att det påverkar ens val.
Många kanske tror att jag är rik. Har gård, hästar, sommarhus (som jag typ aldrig hinner besöka :rofl:) mm. Nu kan jag iofs hålla med lite men det beror verkligen inte på någon saftig inkomst nån gång utan på att min pappa gick bort förra året så fick ett arv. Mycket av de pengarna gick till att betala av lån.
Jag skulle aldrig trivas med att jobba med ett jobb som kräver att man sitter mycket framför datorn och liknande. Ändå är det rätt mycket sådant i mitt jobb också fast jag använder kroppen. Det är mitt främsta verktyg.
 
Fast du kanske får göra något som du tycker är intressant och roligt - det är ju inte alls säkert att du hade fått det i något av de andra jobben? :)

Även om jag ivrigt förespråkar ekonomisk frihet och självständighet för egen del så tänker jag att det ju är mycket värt att ha ett jobb man Gillar också? Jag brukar säga att min bästa studieinspiration var de slitsamma och/eller trista jobb jag hade till pissig lön innan/under studierna. Jag är lyckligt lottad idag som kan ha både ett jobb jag älskar (men med medföljande problem med balans) och en hög inkomst men det är ju inte fy skam att ha ngt man tycker är kul endast tänker jag, om man kan leva med den lön som det yrket ger?
Absolut!
Jag älskar mitt jobb. Verkligen. Vill inte göra något annat.

Pengar har aldrig varit min drivkraft och jag vill inte att det ska vara det heller. Men det är ibland svårt att inte störa sig . Säkert mer nu när man har familj och större utgifter.
 
Jag känner likadant, har skulder efter tre års studier, mycket erfarenhet och kunskap.

Men det värdesätts inte, det kommer in outbildade (som jag lär upp) på ingångslön som är högre än min.

Väldigt omotiverande att få veta. Så mycket var mitt engagemang, erfarenhet och kunskap värt... Så nu söker jag nytt, nån jäkla måtta får det vara :bump:
Precis!
Fast här är rättvisan att ingen får mer betalt. Alla ligger på minimilönen baserat på utbildning och erfarenhet. 500 kr mer har jag för min utbildning sist jag kollade.
Skulle jag vilja vara chef är det 500kr till...
 
Jag insag att jag svarade 30-40000 vilket ar helt ratt ... men jag jobbar bara 60% normalt. Jag kor skolbuss och da vi normalt sett inte har heltids tjanster har vi mer betalt per timma an "vanlig" buss chauffor och tjanar ungefar lika mycket per ar som den "vanliga" chaufforen som har en median inkomst av 461,443.55 Swedish Krona per ar.

Jag inser ocksa att vi har rent generellt hogre loner har ... men att det ocksa ofta innebar langre utbildning da tillexempel en bibliotekarie behover en masters degree for att fa ut en hyfsad lon ... Precis som sjukskoterskor numera behover en masters degree for att ens fa jobben.
Min kompis från Texas studerade till motsv uska där i ett år, och tjänade sedan ca 5000 dollar. Här behövde hon, för samma jobb, 3-4 års utbildning och tjänar 2000€... Hon kände sig lite lurad kan jag säga...
 
Bukes medianlön verkar ligga i luckan 30-40.000 i månaden enligt svaren. Medellönen (om man gör antagandet att medellönen för varje intervall är mitt på) är 38.200 i månaden vilket är strax över SCBs beräkning.

Jag vågar gissa att SCBs medianlön gäller den delen av befolkningen som arbetar heltid.
Om man tar med resten av befolkningen, deltidsarbetare, timvikarier, studerande, arbetslösa, sjukskrivna, föräldralediga och så vidare så gissar jag att man få en rätt mycket lägre siffra. Om jag gissar rätt så ligger inkomsterna i denna tråden rätt högt ändå.
 
Jag vågar gissa att SCBs medianlön gäller den delen av befolkningen som arbetar heltid.
Om man tar med resten av befolkningen, deltidsarbetare, timvikarier, studerande, arbetslösa, sjukskrivna, föräldralediga och så vidare så gissar jag att man få en rätt mycket lägre siffra. Om jag gissar rätt så ligger inkomsterna i denna tråden rätt högt ändå.

Ja, det antar jag - att den är baserad på vad man skulle haft om man jobbar heltid. Annars blir det väldigt svårt med jämförelser alls.
 
Jag har allt det utanför jobbet.
Det som så många (?) verkar behöva jobbet till- att känna mening, sammanhang, prestationslycka, diverse sociala bitar, etc etc, det har/känner/uppnår jag i mitt liv utanför arbetet.

Jag med. Jag har aldrig upplevt ett jobb som fyller något behov för mig, som jag inte kan fylla bättre själv utanför arbetstid.

För mig är det liksom ett nödvändigt ont att jobba lönejobb, det förpestar vad det än är för ämne man jobbar med, suger ut passion och ambition, bryter ner och tröttar ut, till ingen nytta alls annat än att hålla det kapitalistiska ekorrhjulet igång. Att vara social på jobbet är en mardröm, jag litar inte på mina kollegor utan är mest rädd för dom, pga jag lider av att behöva prata med folk som är antingen okänsliga eller ointelligenta. Det blir för svårt för mig att våga föra en konversation då. Jag känner en svag tillfredsställelse över att nå mål på jobbet som individ, men mest stark stress om jag inte når målet. Personaltävlingar skiter jag fullständigt i, tycker det är fult och lite otäckt. Demotiverande.

Jag är bäst som människa när jag inte jobbar för lön. Gladare, mer produktiv, njuter av det jag gör, kreativiteten ökar. Jag är trevligast när jag själv får välja vem jag umgås med. Jag växer mest när jag reser eller utbildar mig på min fritid. Jag är friskast när jag inte behöver spendera majoriteten av min vakna tid utanför hemmagården.
 
Jag med. Jag har aldrig upplevt ett jobb som fyller något behov för mig, som jag inte kan fylla bättre själv utanför arbetstid.

För mig är det liksom ett nödvändigt ont att jobba lönejobb, det förpestar vad det än är för ämne man jobbar med, suger ut passion och ambition, bryter ner och tröttar ut, till ingen nytta alls annat än att hålla det kapitalistiska ekorrhjulet igång. Att vara social på jobbet är en mardröm, jag litar inte på mina kollegor utan är mest rädd för dom, pga jag lider av att behöva prata med folk som är antingen okänsliga eller ointelligenta. Det blir för svårt för mig att våga föra en konversation då. Jag känner en svag tillfredsställelse över att nå mål på jobbet som individ, men mest stark stress om jag inte når målet. Personaltävlingar skiter jag fullständigt i, tycker det är fult och lite otäckt. Demotiverande.

Jag är bäst som människa när jag inte jobbar för lön. Gladare, mer produktiv, njuter av det jag gör, kreativiteten ökar. Jag är trevligast när jag själv får välja vem jag umgås med. Jag växer mest när jag reser eller utbildar mig på min fritid. Jag är friskast när jag inte behöver spendera majoriteten av min vakna tid utanför hemmagården.

Känner likadant.
 
Jag vågar gissa att SCBs medianlön gäller den delen av befolkningen som arbetar heltid.
Om man tar med resten av befolkningen, deltidsarbetare, timvikarier, studerande, arbetslösa, sjukskrivna, föräldralediga och så vidare så gissar jag att man få en rätt mycket lägre siffra. Om jag gissar rätt så ligger inkomsterna i denna tråden rätt högt ändå.
Kanske representativt för denna tokigt dyra hobby som ligger bakom att de flesta (antar jag) hamnat här på Buke? Tvärsnitt av inkomsterna i de stora stallen i storstäderna i alla fall ligger nog betydligt högre än snittet i denna tråden, vilket nog är rätt representativt för hur svindyrt det är att ha häst i storstäderna och hur hög inkomst/hur mycket kapital som krävs för att upprätthålla denna hobby. T.o.m. ridskola kräver ju en väsentlig ekonomisk insats varje termin?
 
Och jag älskar att leva för mig själv, bara jag och djuren som tassar i stugan.
Jag har noll behov av att umgås/interagera med kollegor och behöver inte mitt jobb för att känna att jag räknas/gör något meningsfullt eller för att utvecklas och förkovra mig.

Gillar mitt jobb, har trevliga kollegor och som de flesta behöver jag få in lön, men som person behöver jag det inte.
Eremitliv passar mig rätt bra, trots att jag nog uppfattas som social :D

Ja, vi är olika helt enkelt!

Just det sociala och ensamhetsbehov tycker jag ofta sammanblandas på ett felaktigt sätt. Jag är väldigt social, men har stort behov av ensamtid för att ladda batterierna. Huruvida man är social och huruvida man vill ha ensamtid är verkligen inte samma sak (vilket du inte heller verkar mena).
 
Jag insag att jag svarade 30-40000 vilket ar helt ratt ... men jag jobbar bara 60% normalt. Jag kor skolbuss och da vi normalt sett inte har heltids tjanster har vi mer betalt per timma an "vanlig" buss chauffor och tjanar ungefar lika mycket per ar som den "vanliga" chaufforen som har en median inkomst av 461,443.55 Swedish Krona per ar.

Jag inser ocksa att vi har rent generellt hogre loner har ... men att det ocksa ofta innebar langre utbildning da tillexempel en bibliotekarie behover en masters degree for att fa ut en hyfsad lon ... Precis som sjukskoterskor numera behover en masters degree for att ens fa jobben.

Fast lönenivåerna går ju inte att jämföra utan att också faktorera in vad man faktiskt får för pengarna :)
 
Ja, fast det är just själva definitionen av median så det är därför jag tänker att vi är lite off i det hela. Men ja, alla utom den som har lönen i absoluta mitten sorteras bort helt och hållet för en median.

Om 1 person tjänar 20.000, 8 tjänar 30.000 och 1 tjänar 200.000 i månaden så blir medianen 30.000 och medellönen 46.000 i månaden. Då känns medianen väldigt mycket mer rättvisande för vad ”andra” tjänar än medellönen. Och lite sådär ser statistiken ut i många branscher. Typiskt är det egenföretagare som lyckats som tar ut stora löner.
Alltså jag kan redogöra för skillnaden mellan medel och median.
Det var din förklaring jag gick vilse i. :D

(vilse...jag har aldrig varit nån god orienterare :laugh: )
 
pengarna.gif

Fast lönenivåerna går ju inte att jämföra utan att också faktorera in vad man faktiskt får för pengarna :)
(Förlåt, var tvungen, haha!)
 
På tal om min lön som inte är speciellt bra (jobbar statligt) så innebär mitt arbete andra fördelar som också är värt en del. 31 dagar semester, möjlighet till flex, friskvårdstimme osv. Om man översätter det till pengar så blir lönen lite bättre. Om jag skulle byta till ett jobb utan de fördelarna hade jag velat ha ganska många fler tusenlappar i månaden.
 
Har 45 000 till 55 000 utbetalt, beroende på hur mycket jag jobbat extra. Vi funderade lite på att flytta till Sverige för ett par år sedan och jag hade då fått betydligt lägre lön för samma jobb. Levnadskostnaden hade förvisso varit lägre. Men att ha hästar hade däremot kostat mig mycket mer och jag och barnen hade aldrig haft råd att ha varsen häst som vi har nu.
 
Jag har 48800 i lön. Rent symboliskt skulle det vara kul att komma över den där 50000-gränsen, men jag är helt klart nöjd med min lön! Kan ibland nästan skämmas över att det finns så många med både betydligt viktigare och slitigare jobb som tjänar mycket mindre än jag.
Jobbar som analytiker/data scientist, och har en absolut nyckelroll på företaget men sitter väl egentligen inte på någon enormt speciell kompetens kan jag tycka.

Jag gillar mitt jobb jättemycket! Bra arbetsgivare och förmåner, roliga och utvecklande arbetsuppgifter, hög grad av frihet där jag kan styra mycket själv över mitt arbete och det finns stort utrymme för egna initiativ. Jobbar hemifrån till typ 95% vilket jag personligen trivs enormt med (och gör att jag kan bo långt från arbetsplatsen). Så jag känner mig väldigt privilegierad.

Skulle nog vilja fortsätta jobba även om jag inte behövde, men kanske helst då verkligen plocka russinen ur kakan och göra det jag för stunden fann allra roligast, skippa de där långdragna surdegarna och tacka nej till en hel del möten. :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 029
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
430
Kropp & Själ Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag? Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 897
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Som rubriken lyder. Vad ska jag söka efter? Vill inte köpa en svindyr låda från Kentucky så tänkte bygga en egen 😁
Svar
12
· Visningar
986
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp