Bukefalos 28 år!

Vad har vi råkat ut för?

I

iinaz

Några hästar i stallet inklusive min har fått skumma svullnader på kroppen. Det har börjat framme i pannan där det är en mjuk svullnad och vissa av hästarna har fått stenhårda svullnader nängs nackens överlinje och lite "fläckvis" på rumpan o andra delar av kroppen. Min har även bakom ganachen där vid lymfknutorna (?)..

I övrigt är allmäntillståndet ungefär som vanligt på hästarna. Hittills har ingen haft feber osv.

Veterinär har varit ut men visste ej vad det var... Har nån råkat ut för dessa konstiga svullnader? Vad kan det bero på?



Här sitter svullnaderna på min häst

svullnader.jpg


svullnad2.jpg



Tacksam för svar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Kan de ha fått i sig ngt giftigt? Typ mögel, giftiga växter, besprutningsmedel? HH
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Det vet jag inte. Alltså stallet är ju så till att dom ej ska ha fått i sig besprutningsmedel om det inte ska ha kommit i fodret eller så?
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Precis där du ringat in en svullnad på din häst har även min en "stor kula" Nu har han haft den i flera år utan att det överhuvudtaget har påverkat honom. Min teori är att hans lymfkörtlar är svullna just där...:confused:

När det gäller de andra svullnaderna på era hästar låter det ju en aning märkligt. Kanske vet. kan ta vävnadsprov?
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Gäller den nedre bilden kanske ska tilläggas...
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

När de blir svullna som på nedre bilden och som någon skrev att hennens häst varit svullen där i många år.

Det är en förstorad sköldkörtel "struma", många hästar verkar ha det utan att de blir påverkade. Men sköldkörteln har ju med hormon samt ämnesomsättnignen att göra, så vissa hästar har ju någon strumarelaterad sjukdom. Så de andra "bölderna" ni pratar om kan ju vara fettknölar eftersom de uppkommer längs nacken, rumpan och ofta ovanför virveln runt ländområdet.

Har ni brist eller kanske mycket jodrik mark eller hur ser fodret ut är det väldigt kraftigt eftersom fler hästar på samma ställe drabbats.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Några hästar i stallet inklusive min har fått skumma svullnader på kroppen. Det har börjat framme i pannan där det är en mjuk svullnad och vissa av hästarna har fått stenhårda svullnader nängs nackens överlinje och lite "fläckvis" på rumpan o andra delar av kroppen. Min har även bakom ganachen där vid lymfknutorna (?)..

I övrigt är allmäntillståndet ungefär som vanligt på hästarna. Hittills har ingen haft feber osv.

Veterinär har varit ut men visste ej vad det var... Har nån råkat ut för dessa konstiga svullnader? Vad kan det bero på?

Här sitter svullnaderna på min häst

svullnader.jpg


Tacksam för svar!


Tyvärr så är detta det typiska tecknet på en allergisk/förgiftnings symtom. Det typiska första tecknet är just mer eller mindre kraftig svullnad på båda tidorna i pannan strax under pannluggsfästet och svullnaden går ut på båda sidorna som ett par uppsvullna ögonbryn(påminner lite om Tyson efter en en match). Det andra tecknet är en kraftig uppsvullnad strax under hela mankammen som är mer eller mindre stenhård, (påminner lite som om man stoppat in en falukorv under skinnet).

Denna reaktion är ett förstadium på sjukdomen fång och det gäller att snabbt finna orsaket till denna symtom, i dessa fall är det uteslutande en foderrelaterad reaktion,= allt som hästen av en eller annan orsak genom munnen får i sig. Allt från foder,gröda samt strö måste snabbt kontrolleras.

Tyvärr kommer denna reaktion inom max en vecka att även avspegla sig i hovarna, i lindriga fall endast genom uppvisande punktblödningar i sulan och nästan uteslutande alltid med blödningar strax framför strålspetsen. Mycket ofta förekommande i alla fyra hovarna. I mer grava fall kommer hästen att börja uppvisa hälta och mer klassiskt fångbeteende med blödningar även i lammellagret.

Jag har sett detta vid några tillfällen och står just nu med ett kvarvarande fall där även ngt inre organ fått nedsatt funktion. Trots mkt kompetent expertis (läs Vet.) så kan vi inte finna svaret på gåtan och allt som går att göra är oxå gjort.

Jag börjar bli mkt orolig över vad som håller på att hända med dagens hästar och alla dessa ständigt återkommande oförklarliga fång,förgiftning och allergiska reaktioner med efterföljande högexplosiva hovar som jag bara hatar att behöva ta del av då skillnaden mellan succe o fjasko är extremt hårfin.
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Hej igen.

Tack för alla svar.

Fettknölar är det inte så mycket vet vi iaf.

och nu är det ännu fler av hästarna i stallet som visar dessa svullnader i pannan..


Hovis: Alltså om det går så fort så undrar jag ju hur vi ska hinna få bukt med det hela? En har haft sina syptom i snart tre veckor men är än så länge fräch i allmäntillstånd o så.. Får dom feber om dom har fång? Är svullnaderna i pannan oxå ett förstadie till fång?

// Orolig Kattis
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Det är inget i stallet? Ngt ni målat med som de kan ha fått i sig? Eller ngn ny vattenhink/krubba som varit besprutad med något?
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Näe inga ekar i hagarna. Dom går på sand hagar och det är inga träd i hagarna alls.

Mvh Kattis
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Inga nya hinkar el dylikt. O vi har inte målat om nånting heller.. började fundera på om det ska vara från foder eller spån eller från äpplena som dom flesta har gett sina hästar nu på sistone.

Mvh Kattis
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Hovis: Alltså om det går så fort så undrar jag ju hur vi ska hinna få bukt med det hela? En har haft sina syptom i snart tre veckor men är än så länge fräch i allmäntillstånd o så.. Får dom feber om dom har fång?

// Orolig Kattis

Det är tyvärr mkt individuellt. Jag skulle i detta fall inte förlita mig på vad en "pinne i rumpan" förmedlar.

Fråga, vad har ni för strö??? Spån?? Såg för drygt ett år sedan ett helt stall med över tretti hästar slås ut som stod på spån. Efter noggran analys så visade det sig att spånet som kom från ett lokalt sågverk innehåll spår av hyvlat valnötsträ. Valnöt är extremt farligt för hästar likväl idegran vikväl stora intag av äpplen.

Äpplen, ser du ngt samband med dom som insjuknat och även har fått större mängd äpplen än dom som "klarat" sig. Äpplen i stora mängder (mer än två hg/dag) är direkt livsfarligt för hästens tarmflora och naturliga magsmältning. (nu får jag skit från många här)

Du nämner plötsligt sand och jag kommer då helt osökt in på vilken typ av sand.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Ja det vette fasen.. det kommer i en stor lastbil så jag antar att det är från ett sågverk men jag vet inte säkert.

Skafara o köpa spån på bal imorgon jag iaf o se men resten av stallet står ju fortfarande på det andra spånet..

sand eller jord hagar. detta underlag har vi dock haft i några år och ej haft problem av tidigare.

Jag vet inte hur mycket dom andra har gett sina hästar men min har fått ett liiiitet äpple om dagen men i omgångar så han har inte fått på 4 dagar ungefär.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Lånar lite av din tråd o hoppas att d är ok.

Min häst har fått en svullnad i kindkedjegropen, hade en tråd uppe om d förut...den gick tebax i nån vecka men nu e den tillbaka på samma ställe igen o hon e även svullen bakom ganachen...Ingen feber o nästan piggare än normalt.
Kan ett foderbyte orska sån stor "skada"?
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Här spelas inge krocket.. Är däremot en orolig hästägare som inte vill att tråden ramlar bort innan vi fort ordning på våra problem...
 
Sv: Vad har vi råkat ut för?

Är marken översvämmad på vår och höst och har någon typ av vattenväxter som hästarna äter , liknande runda långa mörka strån som växer i knippen ?

Jag vet inte om de är giftiga, men har en väninna vars häst ser ut att ha en svullnad bakom ganaschen. Hon tror att det beror på vattenväxten. Hästen mår utmärkt trots detta .
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 919
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 173
Senast: Madick
·
Hästvård Vill först och främst skriva att VETERINÄR KOMMER RÅDFRÅGAS NÄR MOTTAGNINGEN ÖPPNAR IMORGON BITTI! Min tant arab har fått en (några)...
Svar
3
· Visningar
1 830
Senast: _Skifting_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp