Bukefalos 28 år!

Vad heter detta verktyg för sadelutprovning?

Rimfaxe

Trådstartare
För att på prova och se om sadelns form på ett ungefär passar hästen, så borde man kunna använda ett verktyg, som jag inte vet vad det heter. Jag söker namnet på det. Vad heter det? :confused:
Kanske finns det nämligen sadelutprovare som använder det, alternativt hyr ut det i Sverige?

Här nedan finns bilder på verktyget. På engelska heter det saddletech gauge.
http://www.jamessaddlery.com.au/tech.htm
 
Sv: Vad heter detta verktyg för sadelutprovning?

Har hört ordet ryggspindel nämnas isamband med sadlar.Kan det vara en sådan ?
 
Sv: Vad heter detta verktyg för sadelutprovning?

Brukar kalla det ryggspindel, hur vida det är det korrekta namnet eller inte vet jag inte.
 
Sv: Vad heter detta verktyg för sadelutprovning?

Det heter ryggspindel och fungerar superbra

1462084.jpg
 
Sv: Vad heter detta verktyg för sadelutprovning?

Den där ser ut att vara gjord i metallbågar som man får forma efter hästens rygg. Är det en sadelåterförsäljare som hade den? Går det att köpa en sådan själv?
 
Sv: Vad heter detta verktyg för sadelutprovning?

Den var gjord i metall som man formar efter hästens rygg.

Tror säkert att man kan göra en sådan själv om man är lite händig.

Denna fick vi låna av sadelmakaren som sedan värmde om och stoppade om sadeln så den passade...
 

Liknande trådar

Avel Tänkte dela med mig lite av tips och råd i det här med att döpa sporthästar (säkert andra med men i det här är sporthästar min referens)...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 023
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 907
Senast: fejko
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Lycan
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 382
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp