Vad heter era hundar?

Min hund heter i stamtavlan Pappiloves High Society, uppfödarens val. Hon kallas ILY (förkortning av I love you) som jag uttalar illy. Det var jag som valde tilltalsnamn. Jag har aldrig fått döpa en hund tidigare trots att jag haft 5 st innan henne. Men de har varit döpta och ej valpar. Så jag är nöjd och glad.

Sambons hund heter i stamtavlan Pappiloves I'm yours och han har döpt henne till Pebbles. Även han nöjd.

Mina två första hundar från denna uppfödaren hette Pappiloves Icing och Heartseekers Extra i stamtavlan. Men var vardags-döpta till Mygga och Fluga. :laugh: Det fick de fortsätta heta hos mig med sen.
Nästa hund hette Pappiloves Instant Karma och kallades för det mindre uppsägandeväckande Karma.

Mina två första hundar hette Pepejas Dream girl, kallad Pepsi, och Pepejas Princess Dream, Sessan.

Hörs kanske på kennelnamnen att det är Papillon jag har. :laugh:
 
Han heter Vavilon fast det är ryska så med .. eh... rysk stavning och alfabetet. Vad uppfödaren heter kan jag inte tyda, inte heller föräldrarnas namn, då jag inte kan ryska, men hans namn uttalas typ Vavilon och betyder Babylon.

Han är en siberian husky. Han kallas Vavilon, Vavva, Lon Lon, Lonne, Skabilon osv. Hade döpts om från Vavilon till Lucky hos den senaste ägaren, men jag tyckte inte Lucky alls var ett vettigt namn, inte med hans utseende, ryska gener och vad han varit med om (9,5 månader gammal när jag köpte honom och jag var hans femte ägare totalt med uppfödaren räknad och 4 månader gammal innan han kom till Sverige....) samt som namn som skulle låta bra att ropa. Vavilon är bättre.

Vavilon 2 år.jpg
 
Lorendale Happy Soul är Chikas "pappersnamn". Kullen var döpt efter musik, så vi hade Pop, Rock, Jazz och en till som jag inte kommer ihåg. Jag tycker ju däremot att alla shibor bör ha japanska namn så här hemma blev det Chika. 花 - betyder i linje med "thousand flower".... så typ tusensköna, för att hon är så finlemmad, feminin och delikat. :heart
Kisse heter i stamtavlan Barouska Valentin och jag hade nog kunnat tänka mig Valentin egentligen, men Kimchi hade redan fastnat i mitt huvud. :)
1663170929680.png
 
Min heter Wildbird Little Jester i stamtavlan och han kallades Pysen hos uppfödaren. Numera heter han Hudson efter Hudson Bay i Kanada eftersom han är en tollare och jag ville ha en Kanada koppling.
 
Mina två nuvarande hundar (rasen är boxer) är de första som jag fått välja stamtavlenamn till. Eftersom jag våndas som bara den över sånt tog det sin lilla tid båda gångerna. Till slut blev det i alla fall Engelaiz Invierno (kullen skulle ha namn på I) och Engelaiz Lancelot (kullen skulle ha namn på L). Invierno betyder vinter på spanska och han kallas Winter (med varierande svenskt och engelskt uttal). Namnet valdes för att koppla till A Song of Ice and Fire (Game of Thrones) då vi jobbar med detta. Lancelot kallas Lancelot, Lancey, Lance, osv och namnet valdes för att Arthursagan alltid varit en favorit. Lucifer var andrahandsvalet men uppfödaren ville inte utmana ödet. Vissa dagar passar det dock väldigt bra. ;)
 
Bilbo i stamtavlan, valparna fick namn från sagan om ringen. vi fick veta namnen och valde Bilbo. Bill eller Billy till vardags. Storpudel
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fanzia Dahlya som fick namnet Alba hos oss.
Hon är en golden retriever. Kallas sällan Alba numera utan går under namnet Bibbo-Lajni. Fråga mig inte varför, men en rad smeknamn har lett oss dit. :D

Sen har vi Alba (inte hunden jag skrev om över utan det här är vår andra). Som hos oss heter Essa. Hon har inget kennelnamn innan Alba utan heter kort och gott Alba på pappret, döpt av uppfödaren.
Essa är en Kleiner Münsterländer. Kallas sällan för Essa utan smeknamnen har nått sin spets även där. Går oftast under Déza eller Rött-Sörk. Ibland bara Rötta.

Våra smeknamn är alltså längre och krångligare än deras tilltalsnamn O_o
 
Valkyria (schäfer) heter det i stamtavlan också. Jag valde namnet själv, den enda begränsningen var att det skulle börja på V. Länge var arbetsnamnet Vampyria och det var väldigt nära att hon fick heta det i stamtavlan. Många känner henne under namnet Vampyren då det är vad jag oftast kallar henne offentligt. Namnen hon kallas i mindre offentliga sammanhang är inte lämpliga i skrift :angel:
 
Nyfikna jag undrar vad heter era hundar?
I stamtavlan och till vardags?
Valde ni namnet själva eller var det uppfödaren?
Om ni valde själva, varför blev det just det namnet?
Och vilken ras är hunden?
Är ni nöjda med namnet?
Jag har inte valt namn på någon av mina hundar, varken i stamtavla eller vardags.

Mina två äldsta, Samantha och Cinder, hämtade jag båda är de var ca 5-6 månader och de hade då redan blivit kallade sina namn ett tag. Min yngsta ville uppfödaren att hon skulle heta Embla, och det var ett okej namn för mig som jag själv hade kunnat tänka mig att välja så jag hade inga problem med det. Endast en, Cinder, är renrasig och har stamtavlenamn, och i det finns bland annat ordet Cinder - så det är därifrån hennes vardagsnamn kommer.

Jag tycker nog att Samantha är lite långt namn, så det är ofta det bara bli Mantha (veterinären kortar åt andra hållet istället och kallar henne Sammi). När det gäller Cinder har jag märkt att folk har svårt att höra vad jag säger när jag säger hennes namn - med mina skånska R hör alla Cindy istället för Cinder. Emblas namn är jag än så länge helt nöjd med.
 
Våran heter Alfa i passet men hon är allt annat än en alfa, haha! :D Så nu heter hon Luna, en Siberian Husky med ett blått och ett brunt öga, det blåa påminner nästan lite om en måne :p
 
Jag behåller stamtavlenamnet på alla mina, och kommer fortsätta med det så länge det går. Hoppas på att aldrig ha en hund med omöjligt namn :p

Min första var Zala.
25399034_965186390296408_1891458495393528561_n.jpg


Sedan hade jag hennes dotter, som i stamtavlan (utöver kennelnamn) hette Wahidah Cherazade Bint Zala. Det namnet valde jag själv och till vardags kallades hon Wahidah.
wahidah_cherazade_bint_zala_01.jpg


Efter det kom Aysu till mig. En omplacering som hade annat namn hos första ägaren, men jag bytte snabbt så att stamtavlenamnet blev vardagsnamnet. Halvsyster till Wahidah.
10603268_370026629812390_8427586029060983735_n.jpg


Nästa ljusa saluki här hemma är min Ebrah. Där har jag valt namnet själv och i stamtavlan heter hon Ebrah Eliana Bint Wesper. Hennes mor är syster till Wahidah. Hon är också helt hopplös när det gäller att fotografera ståbilder. Hon somnar av uttråkning :p Nu är hon 7 år gammal.
279116705_2265555080259526_6036973555356661218_n.jpg


Och så den yngsta galningen, som utöver kennelnamnet heter Odessa Calla Lily. Till vardags blir det Lily. Alla valpar i stamtavlan skulle ha namn som var svarta blommor, men utöver det fick vi valpköpare välja själva och då valde jag något som det gick att göra ett vardagsnamn av också. Snart fyller hon 1 år.
292017866_2314490345365999_1710434279664383336_n.jpg
 
Våran heter Alfa i passet men hon är allt annat än en alfa, haha! :D Så nu heter hon Luna, en Siberian Husky med ett blått och ett brunt öga, det blåa påminner nästan lite om en måne :p
Luna är annars också ett jättevanligt namn på siberian husky har jag märkt! :)

P.s Ingen bild du vill visa på din?
 
Fanzia Dahlya som fick namnet Alba hos oss.
Hon är en golden retriever. Kallas sällan Alba numera utan går under namnet Bibbo-Lajni. Fråga mig inte varför, men en rad smeknamn har lett oss dit. :D

Sen har vi Alba (inte hunden jag skrev om över utan det här är vår andra). Som hos oss heter Essa. Hon har inget kennelnamn innan Alba utan heter kort och gott Alba på pappret, döpt av uppfödaren.
Essa är en Kleiner Münsterländer. Kallas sällan för Essa utan smeknamnen har nått sin spets även där. Går oftast under Déza eller Rött-Sörk. Ibland bara Rötta.

Våra smeknamn är alltså längre och krångligare än deras tilltalsnamn O_o
Känner igen det! Har haft en som hette Ayla men som jag kallade Snigel och en som hette Nadya och som kallades Pudding. De lyssnade på det!
 
Min jaktlabbeblandis heter Runa. Ville ha antingen ett naturnamn eller nåt som lät lite nordiskt. Tänkte först kalla henne Aska för hon har spräckliga gråvita tassar, som om hon gått i aska. Men sen det blev Runa istället.

Min förra hund var en whippet och hette Just My Style enligt stamtavlan. Jag döpte honom till Zaphod, efter Zaphod Beeblebrox i Liftarens Guide till Galaxen. Klart en vinthund ska döpas efter galaxens största ego liksom :D

Nästa vecka får vi hem en liten golden-valp. Lutar åt att han ska få heta Skare (som skarsnö alltså). Maken har dock börjat säga Sarek av misstag, han verkar ha lättare att komma ihåg det av nån anledning, så det finns risk att han blir en Sarek istället. Eller att han får heta olika beroende på vem som pratar med han :laugh:
 
Stamtavla: Arrowtails Hexed Eclipse.
Till vardags heter hon Hexa och det var jag som valde tilltalsnamnet och uppfödaren valde hennes namn till stamtavlan. Fick komma med tips och idéer till namn i stamtavlan.
Jag är mycket nöjd med hennes namn i både stamtavlan och till vardags,
Hennes namn i stamtavlan blev Hexed eclipse på grund av att temat var magi och rymd efter föräldrarna.
Hexa är en Australian shepherd tik på 1 år :heart
 

Bifogade filer

  • arrowtails-hexed-eclipse-2.jpg
    arrowtails-hexed-eclipse-2.jpg
    212,8 KB · Visningar: 21
Jag behåller stamtavlenamnet på alla mina, och kommer fortsätta med det så länge det går. Hoppas på att aldrig ha en hund med omöjligt namn :p

Min första var Zala.
25399034_965186390296408_1891458495393528561_n.jpg


Sedan hade jag hennes dotter, som i stamtavlan (utöver kennelnamn) hette Wahidah Cherazade Bint Zala. Det namnet valde jag själv och till vardags kallades hon Wahidah.
wahidah_cherazade_bint_zala_01.jpg


Efter det kom Aysu till mig. En omplacering som hade annat namn hos första ägaren, men jag bytte snabbt så att stamtavlenamnet blev vardagsnamnet. Halvsyster till Wahidah.
10603268_370026629812390_8427586029060983735_n.jpg


Nästa ljusa saluki här hemma är min Ebrah. Där har jag valt namnet själv och i stamtavlan heter hon Ebrah Eliana Bint Wesper. Hennes mor är syster till Wahidah. Hon är också helt hopplös när det gäller att fotografera ståbilder. Hon somnar av uttråkning :p Nu är hon 7 år gammal.
279116705_2265555080259526_6036973555356661218_n.jpg


Och så den yngsta galningen, som utöver kennelnamnet heter Odessa Calla Lily. Till vardags blir det Lily. Alla valpar i stamtavlan skulle ha namn som var svarta blommor, men utöver det fick vi valpköpare välja själva och då valde jag något som det gick att göra ett vardagsnamn av också. Snart fyller hon 1 år.
292017866_2314490345365999_1710434279664383336_n.jpg
Se, om min uppfödare varit lika klok som din hade jag också valt stamtavlenamnet! Så vackra namn! :heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 834
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 510
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 730
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 715
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp