Vad i hela friden gör vi?! Del LX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag tycker att vuxna människor ska få göra fria val , helst upplysta sådana. Eftersom kiropraktik har endast svaga bevisade effekter, men signifikant risk för svåra men, vid just manipulation av nacke , gör att jag tycker att alla bör undvika risken med just den metoden.

Att 98% av alla världens kiropraktorer är rena kvacksalvare gör inte det hela smakligare. Och ja, jag vet att kiropraktiken i Sverige tagit en delvis annan utveckling så andelen kvacksalvare är betydligt lägre. Men ändå väldigt , väldigt tänkvärd.

https://sciencebasedmedicine.org/chiropractic-a-brief-overview-part-i/

Det finns en risk. Men inte en signifikant risk.

Vi som har vissa skador kan bli väldigt hjälpta av kiropraktik. Vissa av oss har testat allt skolmedicin erbjuder.
Mig erbjuder man morfin och har gjort sen innan jag var myndig. Med kiropraktik klarar jag mig oftast utan smärtlindring. Och utan massage och annat som hjälper för stunden.

Jag vet hur många till som helst som får samma effekt. Och känner ju själv effekt i hästar jag tränar, liksom kollegor på svårklassnivå och veterinärer med expertis inom rörelsestörningar.

Så jag har svårt att bortse från egna erfarenheter av det trots bristande studier.
I min värld är det lika solklart att det funkar som det är oundvikligt att det jag tappar ramlar nedåt. Det behöver liksom inte bevisas när effekten är så tydlig.

Men visst ska man vara medveten om risker.
Det finns kiros som manipulerat fel och dragit manipulationen för långt sas i nacken. Det är en annan risk.
Och att en del inte fattar att patienten är skadad/sjuk och inte bör manipuleras.
Men det finns enstaka pucken inom alla kårer.

Jobbar och passar på att sitta ner en stund när det blev lugnt. Tittar på Allsång på Skansen med mina tanter :heart
Dejten gick alldeles otroligt bra och han åkte hem när jag gick till jobbet idag :angel:
Hans hund bestämde sig för att tycka om mig och placerade sig i mitt knä så fort hon fick chansen :love: Min katt tyckte om honom också och katt och hund accepterade varandra direkt

Väntar på min make. Det brann på centralen idag så tågen gick inte. När tågen väl började gå gick de glest, såklart och strax efter han börjat åka får jag ett meddelande. Då var det elfel så det var stopp från grannkommunen. Jag skrattade åt djävulskapet. Efter en stund i väntan på tåg beställde han en taxi. Taxin kom och maken satte sig tillrätta. Tills taxin fick punka på motorvägen!

Under tiden har jag utstått ett riktigt kaos med barnen. Märkligt att läggningar går smidigt när maken är hemma men inte när jag är själv med dem.

Maken är nu 1.5 h sen...

@Amha du får inte släppa din make på egen fot hur som helst, verkar kunna hända allt på en och samma gång ;)
Hoppas han kommer hem hel till slut otäckt med punka på motorvägen. :crazy:

Senast ändrad:
@Amha du får inte släppa din make på egen fot hur som helst, verkar kunna hända allt på en och samma gång ;)
Hoppas han kommer hem hel till slut otäckt med punka på motorvägen. :crazy:
Men han måste ju få åka till jobbet :p bara fram till torsdag, sen lägger pendeltrafiken ner och maken skyndade att ta semester tills den är igång igen :)

Giltigt skäl att han jobbar och drar in lite slantar :up: (som han sen åker taxi för ibland :rofl:)
Haha! Ja den här gången hade han ju tur. Det var inte många som fick en bil minsann. Folk slet tydligen upp dörrar på taxibilarna som rullade förbi oavsett om det var bokat eller ej. Helt otroligt.

Det finns en risk. Men inte en signifikant risk.

Vi som har vissa skador kan bli väldigt hjälpta av kiropraktik. Vissa av oss har testat allt skolmedicin erbjuder.
Mig erbjuder man morfin och har gjort sen innan jag var myndig. Med kiropraktik klarar jag mig oftast utan smärtlindring. Och utan massage och annat som hjälper för stunden.

Jag vet hur många till som helst som får samma effekt. Och känner ju själv effekt i hästar jag tränar, liksom kollegor på svårklassnivå och veterinärer med expertis inom rörelsestörningar.

Så jag har svårt att bortse från egna erfarenheter av det trots bristande studier.
I min värld är det lika solklart att det funkar som det är oundvikligt att det jag tappar ramlar nedåt. Det behöver liksom inte bevisas när effekten är så tydlig.

Men visst ska man vara medveten om risker.
Det finns kiros som manipulerat fel och dragit manipulationen för långt sas i nacken. Det är en annan risk.
Och att en del inte fattar att patienten är skadad/sjuk och inte bör manipuleras.
Men det finns enstaka pucken inom alla kårer.

Om vi ska vara anekdotiska så är min observation mest att kiropraktik verkar mer beroendeframkallande än morfin och att de som regelbundet går hos kiropraktiker är de som klagar allra mest på ryggproblem. Fast det hör inte till den här tråden och det är inte alldeles uppenbart vad som är hönan och ägget, annat än att det tycks inte ta bort problemen på längre sikt än vad man kan boka in nästa besök.

Om effekten varit tydlig hade den varit lätt att bevisa. Nu är den inte det och ger luddiga resultat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 102
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 529
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 241
Senast: Twihard
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 970
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Köpa stolpar