Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för att det är främmande för dig, så ska du inte förunna dom som faktiskt gör det. Jag mår inte dåligt av att jag tänker mycket, även om du kanske skulle göra det om du vore i mina kläder.
Enda anledningen att jag tänker mycket är att jag inte har någon att ventilera med förutom mig själv, men aldrig något som varit jobbigt. Har inte haft den lyxen att ha folk runt mig att ventilera med.

Men helt ärligt, vad får du ut av att gång på gång "diskutera" sådana här saker med människor som inte känner dig eller den personen du frågar om?
Det verkar nämligen inte som att du mår så himla bra av att sitta och älta sånt här för dig själv efter att det har hänt.

Jag tror att det handlar om överlevnads instinkt, i mitt fall kunde jag inte svälja ner mat, jag var helt övertygad om att det var ett bråck på matstrupen men mådde i övrigt väldigt bra tyckte jag själv. Att jag hade cancer kunde de säga direkt efter andra gastroskopin men vilket sort kunde de inte avgöra utan jag fick gå och vänta en vecka på provsvar. Hur jag tog mig igenom den veckan vet jag faktiskt inte, jag berättade bara för några få som jag behövde hjälp av för jag stängde av helt och hållet och tog nog inte ens in att jag var sjuk. :heart

Hur lång tid tog det innan du fick behandling och när blev du "frisk"?
Jag inbillar mig att det skall gå till så här: 1) träffa doktorn 2) information om åtgärd 3) åtgärd 4) borta!

Tack snälla! Dina ord värmer!

Jag har nog insett detta? Eller så är det liksom obegripligt? Kanske är det därför jag känner mig äckligt rationell?

Enligt trovärdiga källor har jag tagit reda på följande: 1500 personer dör varje år, medan 8000-någon diagnostiseras. Jag kan inte luska ut hur många som dör direkt, eller om de haft cancer länge. Jag menar om det är 1500 som haft sjukdomen i låt säga fem år?

Både min mormor och farmor överlevde och de var betydligt äldre när de fick diagnosen.

Det skall nog gå bra, eller dör man så dör man. Fast det tror jag inte på egentligen.
Misstänker att du helt enkelt är rationell?

Det jag upptäckte var att ordet med stort C var så ogripbart och skrämmande för många. Folk med hjärtproblem kunde försöka trösta mig fast jag var opererad och hade läkarens ord på att det var borta. Jag behandlades för att det inte skulle komma tillbaka. De hade hjärtbekymmer och kunde mänskligt att döma ramla omkull och dö vilken dag som helst. Men dem ömkade ingen. Fast min ("botade") cancer var man rädd för.

De allra flesta överlever. Sannolikt är det farligare att ge sig ut på hala vägar en sen lördagskväll.

Dessutom är det inget man kan göra ju. Häng med bara.
PM:a om det är något du inte vill ta här. Fast buke är ju världens bästa kompis när man behöver en axel eller en trygg famn.

Att få svar kan ju också innebära att få ett nej.

Nähä, oj det visste jag så klart inte :arghh:

Ärligt talat, det är väl självklart att man kan få ett nej med! Jag har också arbetat innan min MS satte käppar i hjulen.

Sista jobbet jag hade var heltid som tjänsteman med 100 elektriker under mig och 7 man på kontoret. Avtal och semestrar kan jag så jag behöver inte lära mig mer om det men tack för förtydligandet!

Nähä, oj det visste jag så klart inte :arghh:

Ärligt talat, det är väl självklart att man kan få ett nej med! Jag har också arbetat innan min MS satte käppar i hjulen.

Sista jobbet jag hade var heltid som tjänsteman med 100 elektriker under mig och 7 man på kontoret. Avtal och semestrar kan jag så jag behöver inte lära mig mer om det men tack för förtydligandet!

Då så. Då behöver du ju i fortsättningen inte antyda att anställda bara kan knalla upp till personalavdelningen och få ledigt.

OJ! Jag visste inte att MS kunde ha sådana konsekvenser!
Fungerar medicineringen nu?

Funkar hyfsat bra måste jag säga, har haft halvsidigt på bägge kroppshalvorna och alla funktioner armar och ben är tyvärr inte normala efter dom två stora skoven.

Allt påverkas av MS, det kan sätta sig på allt i kroppen så som lungor, hjärta, urinblåsan, tarmfunktinen, svalg, ögon, hörsel och även känsel.

Hur lång tid tog det innan du fick behandling och när blev du "frisk"?
Jag inbillar mig att det skall gå till så här: 1) träffa doktorn 2) information om åtgärd 3) åtgärd 4) borta!
Jag hade som sagt lymfom istället för bröstcancer, @tanten har däremot mer koll där. ;) Men ungefär så, efter åtgärd så var det återbesök var tredje månad till att börja med och sen fasas det ut allt mer eftersom, jag är upp på ett år mellan mina återbesök. :D I mitt fall kommer de att vilja träffa mig minst 5 år efter behandling. Från sista behandling som måste ha varit i maj/slutet av april så fick jag göra en större magnetröntgen i juli och fick då besked att jag då inte hade några spår av cancer i kroppen. Det var en otroligt skön känsla!

Bajs! :turd::down:
Jag fattar inte hur en oskyldigt nyfiken röst kan missförstås och istället få världens mothugg tillbaka.
Gissningsvis hade den andre personen en dålig dag, men det måste väl inte gå ut över andra?
Nåväl, tackade för mig efter mothugget och avslutade samtalet.

Av det du berättar här har du oerhört mycket konflikter på jobbet, det verkar som det konstant är någon kontrovers mellan dig och någon arbetskamrat. Hur ser chefen på det här?

Jag hade som sagt lymfom istället för bröstcancer, @tanten har däremot mer koll där. ;) Men ungefär så, efter åtgärd så var det återbesök var tredje månad till att börja med och sen fasas det ut allt mer eftersom, jag är upp på ett år mellan mina återbesök. :D I mitt fall kommer de att vilja träffa mig minst 5 år efter behandling. Från sista behandling som måste ha varit i maj/slutet av april så fick jag göra en större magnetröntgen i juli och fick då besked att jag då inte hade några spår av cancer i kroppen. Det var en otroligt skön känsla!
Åh, underbart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 067
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 336
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 949
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna