Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort detta så många ggr redan men alla mina kognitiva besvär samt det kroppsliga är betydligt sämre nu och därför skulle jag utredas. Jag är inte klar med det ännu och planen var att allt skulle vara klart i augusti.

Jag håller med om att det är bra att komma ut och arbeta, jag vill arbeta men jag måste samtigt veta vad jag klarar av och vad det finns för ev hjälpmedel att ta till så jag klarar av det.

Är utredningen är klar tidigare så kan jag bara se det positivt.

Är sådär flummigt lycklig. Har hopp om våren, kaffet i termosen är gott, solen kämpar sig upp över Salabanan. Har hittills räknat till 11 rådjur. Fick fortsatt förtroende i fackklubbstyrelsen igår på årsmötet. Imorn kommer min bästa vän på besök och stannar till på måndag. Vi har 70 mil mellan oss och har inte setts sen i höstas. Sitter här framme och är alldeles blöt i ögonen. Just nu är livet jäkligt fint.

Fy fan vad ni håller på och hackar! Är det många som mår pissigt just nu och känner ett obetvingligt behov av att trycka ner andra så långt ner i skorna det bara gå?!

Borde säkert låta bli, men måste nog faktiskt svara på detta.

Sedan NÄR blev det inte bara OK utan dessutom hedervärt att lufta sina funderingar på bidragsbedrägeri? Vi har en helt bisarr världssituation och det går inte en dag utan att det finns fog för att fundera över hur bra vi faktiskt har det som kan vara både sjuka och arbetslösa utan att behöva svälta och bli hemlösa (som många andra i Europa just nu).

När någon (bl a jag) sedan tycker detta är "inte så hedervärt" och tar diskussonen är det över oss bilan faller. Vi trycker ner och mobbar?

Nej, det är inte OK att anse sig ha rätt att sjukskriva sig för att ha "semester". För att man har planer som ska bekostas av andra trots att reglerna säger att man då får gå utan ersättning. Det är inte så att man är TVINGAD att avstyra ev. planer. Det år så att man inte kan uppbära BIDRAG under den tiden. Möjligen förlorar man också rätten till fortsatt bidrag, beroende på situation (om man under tiden t ex missar sysselsättning, utbildning etc). Tycker man då att planerna är så oerhört viktiga och medför sådan livskvalité är det väl självklart att det är en liten förlust att mista bidraget, jämförelsevis. För det handlar väl inte om att vilja ha kakan och äta den?

Hela situationen är helt absurd. Det är synd om den som offentligt och helt utan eftertanke vädrar en plan på regelrätt brott, medan den som ifrågasätter ska schavottera och skämmas.

Hade motsvarande stycke publicerats på löpsedel hade nog åsikterna sett annorlunda ut. Då hade nog majoriteten tyckt det var överjävligt att utnyttja ett generöst system.

Det är de ju inte. Därför blev hon så förvånad när planen ändrades.
Utredningar tar tid.
Visst är det positivt att få komma ut och arbetsträna men hela vitsen är ju att hitta ställen som man klarar av och slipper misslyckas igen och igen.
Då är det ju bra att få utredningen klar för dessa är ju inte bara pappersarbete utan även tester som visar vilka yrken som man har bäst chans att fixa.

Tack! Det låter bra! Jag har idag (!) fått ett samtal jag aldrig trodde mig få.
VC ringde och meddelade att jag har "maligna celler" i bröstet.

Jag är nog chockad, tror jag. Jag känner ingenting och vill bara få en akuttid på sjukhuset och ta bort det som inte är bra. Jag fick tid på vc en torsdag för ett par veckor seDAN. MÅNDAGEN DÄRPÅ FICK JAG GÅ TILL MAMOGRAFI OCH MAN VALDE ATT GÖRA VAD-DET-NU-HETER- hoppsan caps lock...
i alla fall med en lång nål tog man celler på nio ställen, eftersom jag har tre knölar av olika storlekar.

Nu känner jag mig konstigt overklig och tycker att det passar dåligt i tiden. Jobbet och så..

:heart :heart :heart

Sedan NÄR blev det inte bara OK utan dessutom hedervärt att lufta sina funderingar på bidragsbedrägeri? Vi har en helt bisarr världssituation och det går inte en dag utan att det finns fog för att fundera över hur bra vi faktiskt har det som kan vara både sjuka och arbetslösa utan att behöva svälta och bli hemlösa (som många andra i Europa just nu).

När någon (bl a jag) sedan tycker detta är "inte så hedervärt" och tar diskussonen är det över oss bilan faller. Vi trycker ner och mobbar?

Nej, det är inte OK att anse sig ha rätt att sjukskriva sig för att ha "semester". För att man har planer som ska bekostas av andra trots att reglerna säger att man då får gå utan ersättning. Det är inte så att man är TVINGAD att avstyra ev. planer. Det år så att man inte kan uppbära BIDRAG under den tiden. Möjligen förlorar man också rätten till fortsatt bidrag, beroende på situation (om man under tiden t ex missar sysselsättning, utbildning etc). Tycker man då att planerna är så oerhört viktiga och medför sådan livskvalité är det väl självklart att det är en liten förlust att mista bidraget, jämförelsevis. För det handlar väl inte om att vilja ha kakan och äta den?

Hela situationen är helt absurd. Det är synd om den som offentligt och helt utan eftertanke vädrar en plan på regelrätt brott, medan den som ifrågasätter ska schavottera och skämmas.

Hade motsvarande stycke publicerats på löpsedel hade nog åsikterna sett annorlunda ut. Då hade nog majoriteten tyckt det var överjävligt att utnyttja ett generöst system.
Känns det bra för dig nu när du har fått skriva lagen på näsan på någon som har varit sjukskriven i omgångar i drygt 15 år i en sjukdom som ständigt förvärras utan bot. Som för ett par veckor sedan fick beskedet att hennes sjukdom återigen hade blivit ett snäpp värre och det är svårt att hitta mediciner som inte skadar mer än vad de hjälper. Som nu uttryckte sin besvikelse på att återigen få sina planer rubbade eftersom hon inte kan råda över sin situation. Som har uttryckt oro vid flera tillfällen att hon inte vet hur pengarna ska räcka till mat, som har uttryckt en saknad efter sina mamma och sina syskon.
Jag säger inte att det var fel att reagera i inledningen men du fortsätter och fortsätter att trycka på hur lagen ser ut och hur fel @ainasoja har, jag tror att hon redan visste det innan hon skrev, och om inte annat så efter ditt första inlägg. Hon skrev inte en fråga i forumet hur hon ska smita undan, hon skrev i den här tråden som till stor del är ett ställe där man kan pysa ur sig saker som känns jobbiga utan att behöva försvar varför man anser att de är jobbiga.
Du kan titta på skillnaden på svaren mellan dig och @tanten som också reagerade, väldigt olika sätt att hantera saken.
Jag tycker som sagt att du har rätt i teorin men ditt sätt att framföra det tycker jag är helt uppåt väggarna och det gör mig illa berörd.

Tack! Det låter bra! Jag har idag (!) fått ett samtal jag aldrig trodde mig få.
VC ringde och meddelade att jag har "maligna celler" i bröstet.

Jag är nog chockad, tror jag. Jag känner ingenting och vill bara få en akuttid på sjukhuset och ta bort det som inte är bra. Jag fick tid på vc en torsdag för ett par veckor seDAN. MÅNDAGEN DÄRPÅ FICK JAG GÅ TILL MAMOGRAFI OCH MAN VALDE ATT GÖRA VAD-DET-NU-HETER- hoppsan caps lock...
i alla fall med en lång nål tog man celler på nio ställen, eftersom jag har tre knölar av olika storlekar.

Nu känner jag mig konstigt overklig och tycker att det passar dåligt i tiden. Jobbet och så..

:heart

Väntan är det värsta. Jag har väntat på svar om ev cancer två gånger och just den där väntan är vidrig.

Ett tips är att skriva ner alla frågor du har till nästa besök och skriva ner svaren. Man kommer inte ihåg vad samtalet har handlat om när man stängt dörren på vägen ut, tro mig.

Jag har en kronisk sjukdom (Crohns) som ger en ökad risk för cancer. Mina mediciner ger en ökad risk för cancer (på andra ställen än sjukdomen i sig). Innan jag fick diagnosen var cancer på bordet (andra gången jag väntade på provsvar). Direkt när proverna togs bestämde jag mig för att slåss om det nu skulle vara cancer. Det hjälpte mig när jag fick veta vad det var. Min inställning är fortfarande att jag slåss varenda gång jag sväljer eller injicerar giftet (medicinen) som håller mig symptomfri. Är min sjukdom aktiv har jag inte ett liv. Min inställning dippar ibland kan jag medge men sedan är det bara att börja slåss igen. Jag bestämde mig också att det viktiga är att mitt liv har innehåll, inte hur många år det blir.

*stor kram*

Senast ändrad:
:bow::bow:
Känns det bra för dig nu när du har fått skriva lagen på näsan på någon som har varit sjukskriven i omgångar i drygt 15 år i en sjukdom som ständigt förvärras utan bot. Som för ett par veckor sedan fick beskedet att hennes sjukdom återigen hade blivit ett snäpp värre och det är svårt att hitta mediciner som inte skadar mer än vad de hjälper. Som nu uttryckte sin besvikelse på att återigen få sina planer rubbade eftersom hon inte kan råda över sin situation. Som har uttryckt oro vid flera tillfällen att hon inte vet hur pengarna ska räcka till mat, som har uttryckt en saknad efter sina mamma och sina syskon.
Jag säger inte att det var fel att reagera i inledningen men du fortsätter och fortsätter att trycka på hur lagen ser ut och hur fel @ainasoja har, jag tror att hon redan visste det innan hon skrev, och om inte annat så efter ditt första inlägg. Hon skrev inte en fråga i forumet hur hon ska smita undan, hon skrev i den här tråden som till stor del är ett ställe där man kan pysa ur sig saker som känns jobbiga utan att behöva försvar varför man anser att de är jobbiga.
Du kan titta på skillnaden på svaren mellan dig och @tanten som också reagerade, väldigt olika sätt att hantera saken.
Jag tycker som sagt att du har rätt i teorin men ditt sätt att framföra det tycker jag är helt uppåt väggarna och det gör mig illa berörd.

Suck.
Redan när jag märkte att det här med pass nog kommer att fungera ganska snart så ställde jag in mig på Jamreleasen ikväll.
TROTS att det skulle bli totalt ca 6 km promenad utöver passet, i mörker.

Vaknar med halsont.
:arghh::arghh::meh::wtf::turd:

Och jag ligger kvar i sängen. Men imorgon måste jag nog släpa mig iväg till jobbet oavsett hur jag mår. Det här funkar inte längre.

Nä det är klart att du inte kan låta bli trots att jag bad dig sluta för det verkar vara så otroligt viktigt för dig att förstora upp allt, dra upp alla lagar och svänga hela scenariet till det värsta som finns och förminska den användaren som skrev just den meningen som du stör dig på.

Vad jag upptäckt på senare tid ett vanligt förfarande hos dig vilket jag personligen anser är en oerhört dålig egenskap att besitta.

Ett tips, läs gärna på om lagarna gällande bostadsbidrag med så kanske du hittar något annat bidrag som jag ev kan fuska med.

Önskar dig ett långt lyckligt liv utan sjukdomar och sorger

Adjö// Anneli

Min utredning är inte klar, riskerna som finns när den inte slutförts och jag slussar ut på en arbetsplats som inte är lämplig är att jag utsätts för stress, fysiska moment jag inte klarar av och även stuationer där mina kognitiva problem blir för stora.

Blir det för mycket så stressar kroppen och jag får skov. Vad nästa skov innebär eller vad den ger för skador vet varken jag eller min neurolog.

Har väckt min lilla sårskorpa till son och fixat scones. Passande nog har han studiedag i dag så han kan vila sig efter gårdagens vurpa.
Sovmorgon och långfrukost.

Känns det bra för dig nu när du har fått skriva lagen på näsan på någon som har varit sjukskriven i omgångar i drygt 15 år i en sjukdom som ständigt förvärras utan bot.

Det känns bättre för mig att reagera på något jag tycker är fel, oavsett vem det kommer från. Hellre än att svälja vad som sägs, för att inte riskera att stryka mothårs, jag jämför här i t ex diskussionen i parallell tråd gällande rasism inom nära familjen. Sitter jag vid fikabordet kan jag heller inte bara jamsa med när kollegor berättar om hur de tycker det är OK att lägga på lite grejor när de anmäler bilinbrottet, för att det ska täcka självrisken. Det är inte OK för mig, och det spelar ingen roll om det är en vän eller en ytlig bekant eller en okänd förmåga som slår sig ner bredvid mig i baren. Och jag berättar det.

Jag vet att det är ofint att "förstöra" en tråd med obekväma åsikter som går stick i stäv med vad någon som anses "utsatt" anser. Det är upp till var och en att tycka att jag är ett rövhål.

För mig handlar det om att faktiskt säga ifrån, och jag tycker ingenstans (varken av mig eller andra i tråden) att det handlat om att racka ner på ainosoja. Det har varit åsiktsutbyte och faktiskt ner till detaljförklaringar för att inte missförstås.

Jag har märkt detta tidigare i forumet, och jag säger det igen. Det är ofta den som anser att den blir utsatt för något, som sedan går till riktigt angrepp. Att försöka tysta någons åsikt på ett diskussionsforum ("ge dig", "lägg ner" etc) är för mig att rätt grovt påhopp.

Nej, mina åsikter är inte alltid bekväma. Och nej, jag anser inte att samhälle/omgivning ska svälja åsikter för att inte riskera att trampa på tårna. Jag anser att ALLA har lika stor skyldighet att inte slentrianmässigt dra till med åsikter (sjukskriva sig då man inte får ledigt etc) som sedan "inte var menat så". För mig är det att inte stå för sina åsikter när det blir obekvämt.

Jag tror att alla någon gång dragit till med något som inte riktigt var menat som det kom ut. För mig verkar det vettigt att då dra tillbaka ("oj, det var dumt uttryckt, jag menade inte så") hellre än att gå till attack ("det fattar du väl att jag inte menade, lägg ner"). I det senare fallet får man heller inte ställa en följdfråga ("hur menade du då?") utan att det blir förföljelse och trakasserier.

Varför är det OK för vissa i somliga ämnen att presentera åsikter som inte är samhällsenligt rumsrena (det är OK att sjukskriva sig och få bidrag om man inte får ledigt som man vill) medan det är ramaskri och uteslutning av familjen om en nära familjemedlem uttrycker rasistiska åsikter? I bägge fallen handlar det om att reagera på åsikter jag inte tycker får stå oemotsagda.

Men det är rätt. Det är skillnad på folk och folk.

Utredningar av detta slag behöver ta tid. Det handlar inte om att sätta stämplar på papper så fort som möjligt och gå vidare till nästa ärende. Ska man utreda en sjuk kropp måste den studeras under lång tid. Att riva upp ett felaktigt beslut är näst intill omöjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 061
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 323
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 941
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur